Společnost Meta Platforms, mateřská společnost gigantů sociálních médií Facebook a Instagram, byla obviněna antimonopolními orgány EU z nedodržování zásadních technologických pravidel. Obvinění se zaměřuje na nedávno zavedený model reklamy typu pay or consent, který již vyvolal kritiku ze strany regulátorů ochrany soukromí a aktivistů. Tento model nabízí uživatelům možnost volby mezi povolením sledování a získáním bezplatné služby financované reklamou, nebo volbou služby bez reklam zaplacením předplatného.
Evropská komise, která dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže v EU, obvinila společnost Meta z porušení zákona o digitálních trzích (Digital Markets Act – DMA) tím, že uživatelům předkládá binární volbu, která je nutí souhlasit s kombinací jejich osobních údajů. Komise tvrdí, že Meta by měla poskytovat i méně personalizovanou, ale rovnocennou verzi svých sociálních sítí. Šéfka antimonopolního úřadu EU Margrethe Vestagerová zdůraznila, že je třeba dát občanům možnost kontrolovat své vlastní údaje a zvolit si méně personalizovanou reklamu.
Společnost Meta tvrdí, že její reklamní model je v souladu s rozhodnutím nejvyššího evropského soudu a je v souladu s DMA. Společnost vyjádřila ochotu vést s Evropskou komisí konstruktivní dialog s cílem vyřešit vyšetřování. Pokud bude společnost Meta shledána vinnou z porušení pravidel DMA, mohla by jí být uložena pokuta ve výši až 10 % jejího celosvětového ročního obratu. Dozorčí orgán EU má na ukončení vyšetřování čas do března příštího roku. Obavy ohledně reklamního modelu společnosti Meta vyjádřili také aktivisté a ochránci soukromí.
Společnost Meta Platforms, mateřská společnost gigantů sociálních médií Facebook a Instagram, byla obviněna antimonopolními orgány EU z nedodržování zásadních technologických pravidel. Obvinění se zaměřuje na nedávno zavedený model reklamy typu pay or consent, který již vyvolal kritiku ze strany regulátorů ochrany soukromí a aktivistů. Tento model nabízí uživatelům možnost volby mezi povolením sledování a získáním bezplatné služby financované reklamou, nebo volbou služby bez reklam zaplacením předplatného.
Evropská komise, která dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže v EU, obvinila společnost Meta z porušení zákona o digitálních trzích tím, že uživatelům předkládá binární volbu, která je nutí souhlasit s kombinací jejich osobních údajů. Komise tvrdí, že Meta by měla poskytovat i méně personalizovanou, ale rovnocennou verzi svých sociálních sítí. Šéfka antimonopolního úřadu EU Margrethe Vestagerová zdůraznila, že je třeba dát občanům možnost kontrolovat své vlastní údaje a zvolit si méně personalizovanou reklamu.
Společnost Meta tvrdí, že její reklamní model je v souladu s rozhodnutím nejvyššího evropského soudu a je v souladu s DMA. Společnost vyjádřila ochotu vést s Evropskou komisí konstruktivní dialog s cílem vyřešit vyšetřování. Pokud bude společnost Meta shledána vinnou z porušení pravidel DMA, mohla by jí být uložena pokuta ve výši až 10 % jejího celosvětového ročního obratu. Dozorčí orgán EU má na ukončení vyšetřování čas do března příštího roku. Obavy ohledně reklamního modelu společnosti Meta vyjádřili také aktivisté a ochránci soukromí.