Letní vyhoření lze překonat posílením pracovních podmínek a bojem proti FOMO efektu
Automatizace rutinních úkolů uvolňuje čas na smysluplnější práci a snižuje vyhoření
Udržování souladu mezi firemními a osobními hodnotami zaměstnanců je klíčové pro motivaci a prevenci vyhoření
Léto je sice časem zábavy a slunce, ale je také přirozeným bodem, kdy je třeba zhodnotit, co se za celý rok podařilo.
A mnoho pracovníků pociťuje v polovině roku vyhoření.
Jak vysvětluje autor Cal Newport, k vyhoření dochází, když máme příliš mnoho administrativní režie a zbytečné práce. Vědomí, že se stále lopotíte, ale nedosahujete skutečného pokroku, je psychologickým jádrem vyhoření. Pololetní vyhoření je stejný pocit ve větším měřítku. Uvědomíte si, že jste po celý rok tvrdě pracovali, ale nedosáhli jste takového pokroku, jak byste si přáli.
Podle zprávy Global Talent Trends 2024 od personálně-poradenské společnosti Mercer osm z deseti zaměstnanců uvádí, že se cítí ohroženi vyhořením. Pouze třetina vedoucích pracovníků však uvedla, že iniciativy zaměřené na snížení nemocí souvisejících se stresem a vyhořením by měly dopad na jejich podnikání.
BOJ PROTI LETNÍMU FOMO
Když sociální sítě zaplaví tyrkysové vody s titulkem „OOO“ (out of office), může být letní FOMO (fear of missing out) pro zaměstnance v kanceláři hořkou pilulkou. Výzkumy ukazují, že FOMO může snížit to, jak si ceníme aktuální situace. Jinými slovy, po zhlédnutí fotografií kamarádů, kteří se šnorchlují u ostrova v Thajsku, jste méně nadšeni z naší práce a rozhodně ne nadšeni z přípravy měsíční zprávy pro svého šéfa.
Zdroj: Getty images
Vedoucí pracovníci mohou bojovat proti účinkům letního FOMO tím, že upevní hranice mezi pracovním a soukromým životem a dají zaměstnancům najevo, že si mohou a mají udělat čas pro sebe. Klíčová je komunikace o pracovních očekáváních a osobním volnu.
Některé společnosti nabízejí větší flexibilitu, pokud jde o práci na dálku. Jiné společnosti zavádějí letní pátky. Například ve společnosti Jellyfish, platformě pro správu inženýrství, mají zaměstnanci od června do srpna každý pátek od 14 hodin volno. Jak společnost vysvětlila, nabídka těchto několika hodin navíc zaměstnancům zvyšuje psychickou bezpečnost a podporuje pracovníky, kteří mají problém s přestávkami.
Tyto postupy mohou zaměstnancům pomoci, aby si práci užívali, i když jsou ostatní OOO, a vyhnuli se negativním účinkům FOMO.
AUTOMATIZUJTE PRÁCI
Básník David Whyte kdysi řekl, že lékem proti vyčerpání nemusí být nutně odpočinek. Protilátkou proti vyčerpání je srdečnost. To odkazuje na Newportovu myšlenku, že se cítíme vyhořelí, protože věnujeme příliš mnoho času povrchním úkolům neboli „busywork“ a málo času velkým věcem. Pokud však dokážeme najít způsob, jak přistupovat k úkolům s větším nasazením – s plným ponořením a zaujetím – budeme se cítit méně vyhořelí.
Nejrychlejším způsobem, jak uvolnit prostor pro smysluplnou práci, je automatizovat svou busywork – opakující se úkoly s nízkou hodnotou, které zahlcují vaše dny. To vyžaduje audit vašich pracovních dnů, zmapování vašich pracovních postupů a identifikaci úkolů, které lze zvládnout pomocí automatizovaného nástroje.
Pokuste se o své práci přemýšlet v kbelících, jako jsou sociální média, schůzky, finanční úkoly a komunikace. K automatizaci schůzek můžete využít rozpoznávání řeči založené na umělé inteligenci, které vám umožní pořizovat poznámky a vytvářet digitální přepisy. Tyto poznámky můžete automaticky ukládat a sdílet v dokumentu Google. K potvrzování časů schůzek a zasílání odkazů na připojení se ke schůzkám byste mohli použít automatickou aplikaci kalendáře.
Máme štěstí, že máme k dispozici tolik bezplatných a levných nástrojů pro automatizaci téměř jakéhokoli nudného, manuálního úkolu. Získáme-li zpět čas a duševní prostor, můžeme k práci, která nás živí, přistupovat s větším nasazením.
SLADĚNÍ FIREMNÍCH A OSOBNÍCH HODNOT PRO UDRŽENÍ MOTIVACE
Příliš mnoho práce a málo odpočinku je zřejmým viníkem vyhoření. Jak se však ukazuje, na vaše zaměstnance mohou doléhat i zákeřné faktory. Výše zmíněná zpráva o trendech společnosti Mercer zjistila, že každý pátý zaměstnanec ohrožený syndromem vyhoření jej přičítá nesouladu mezi svými hodnotami a hodnotami svého zaměstnavatele.
Zaměstnanci dnes chtějí pracovat pro společnosti, kterým záleží na stejných věcech jako jim. Mnoho zaměstnanců například očekává, že jejich zaměstnavatel bude prosazovat program udržitelnosti.
Široce pojatý výzkum zahrnující celé společnosti a odvětví má však omezenou použitelnost. Klíčem k úspěchu je pochopení hodnot zaměstnanců a způsob, jak se s nimi lépe sladit. Začíná to už při přijímání zaměstnanců. Potenciální zaměstnanci by měli porozumět poslání a hodnotám vaší společnosti ještě před nástupem. Vedoucí pracovníci mohou pokračovat v dialogu pomocí cílených průzkumů a zavést politiku otevřených dveří pro diskusi o otázkách, které jsou pro zaměstnance důležité.
Jiný průzkum společnosti Qualtrics zjistil, že 49 % zaměstnanců považuje za důležité, aby se vedoucí pracovníci vyjadřovali k sociálním, politickým a environmentálním otázkám. Mnozí z nich chtějí, aby jejich společnosti šly nad rámec veřejných prohlášení a podnikly nějaké kroky. Začněte tedy s pochopením hodnot svých zaměstnanců. Poté stanovte autentický akční plán, jak jim dát najevo svůj závazek.
To může udržet vysokou angažovanost během nevyhnutelných výpadků v průběhu roku.
USNADNĚTE SI PŘECHODY NA DOVOLENOU A Z DOVOLENÉ
Od zaměstnanců, kteří v létě čerpají dovolenou, možná očekáváte, že se do kanceláře vrátí připraveni k práci. Mnoho pracovníků však uvádí, že se vrací a stále se cítí vyhořelí.
Je to logické. Dovolená může být dočasným balzámem, ale práce navíc potřebná k přípravě a očekávaný nápor e-mailů a úkolů může být zdrcující.
Zdroj: LinkedIn
Vedoucí pracovníci mohou kromě podpory zaměstnanců v automatizaci úkolů během jejich nepřítomnosti (například nastavení e-mailových filtrů, automatizace příspěvků na sociálních sítích atd.) podporovat strategie pro usnadnění nástupu a ukončení dovolené. Odborníci například doporučují nastínit herní plán před návratem do kanceláře. Sestavte si seznam úkolů, které vyžadují vaši pozornost, v pořadí podle důležitosti.
Rozhodněte, zda je něco, co můžete delegovat. Dbejte také na svou pohodu. Pro mě to znamená zaměřit se na spánkovou hygienu, zdravé stravování a cvičení. Když jsem v kanceláři, pravidelně se kontroluju, snažím se všímat si, kdy jsem ve stresu, a připomínám si, že mám během dne zhluboka dýchat.
Péče o sebe sama nekončí, když skončí dovolená.
POKRAČUJTE V POSILOVÁNÍ SMYSLU PRO KOMUNITU
Poté, co jsem svou firmu rozjel z 1 na 660 zaměstnanců, mohu potvrdit, že budování pocitu komunity je v malé firmě snadné. Když se rozrůstáte, stává se to výzvou. Pokud se to nekontroluje, trpí tím komunikace, produktivita a dynamika.
Bez ohledu na velikost vaší společnosti je nezbytné pokračovat v posilování jednotného pocitu komunity – to je to, co způsobuje, že zaměstnanci s nadšením přicházejí každý den do práce a odvádějí tu nejlepší možnou práci.
Doufejme, že zavedení těchto strategií pomůže proměnit vaše pracoviště v dynamické prostředí, kde se zaměstnanci cítí být nezbytní pro širší celek. Tím, že se postavíte proti syndromu vyhoření v polovině roku čelem, nejenže udržíte motivaci a produktivitu, ale také udržíte svůj tým angažovaný po celý rok.
Léto je sice časem zábavy a slunce, ale je také přirozeným bodem, kdy je třeba zhodnotit, co se za celý rok podařilo.A mnoho pracovníků pociťuje v polovině roku vyhoření.Jak vysvětluje autor Cal Newport, k vyhoření dochází, když máme příliš mnoho administrativní režie a zbytečné práce. Vědomí, že se stále lopotíte, ale nedosahujete skutečného pokroku, je psychologickým jádrem vyhoření. Pololetní vyhoření je stejný pocit ve větším měřítku. Uvědomíte si, že jste po celý rok tvrdě pracovali, ale nedosáhli jste takového pokroku, jak byste si přáli.Podle zprávy Global Talent Trends 2024 od personálně-poradenské společnosti Mercer osm z deseti zaměstnanců uvádí, že se cítí ohroženi vyhořením. Pouze třetina vedoucích pracovníků však uvedla, že iniciativy zaměřené na snížení nemocí souvisejících se stresem a vyhořením by měly dopad na jejich podnikání.BOJ PROTI LETNÍMU FOMOKdyž sociální sítě zaplaví tyrkysové vody s titulkem „OOO“ , může být letní FOMO pro zaměstnance v kanceláři hořkou pilulkou. Výzkumy ukazují, že FOMO může snížit to, jak si ceníme aktuální situace. Jinými slovy, po zhlédnutí fotografií kamarádů, kteří se šnorchlují u ostrova v Thajsku, jste méně nadšeni z naší práce a rozhodně ne nadšeni z přípravy měsíční zprávy pro svého šéfa.Vedoucí pracovníci mohou bojovat proti účinkům letního FOMO tím, že upevní hranice mezi pracovním a soukromým životem a dají zaměstnancům najevo, že si mohou a mají udělat čas pro sebe. Klíčová je komunikace o pracovních očekáváních a osobním volnu.Některé společnosti nabízejí větší flexibilitu, pokud jde o práci na dálku. Jiné společnosti zavádějí letní pátky. Například ve společnosti Jellyfish, platformě pro správu inženýrství, mají zaměstnanci od června do srpna každý pátek od 14 hodin volno. Jak společnost vysvětlila, nabídka těchto několika hodin navíc zaměstnancům zvyšuje psychickou bezpečnost a podporuje pracovníky, kteří mají problém s přestávkami.Tyto postupy mohou zaměstnancům pomoci, aby si práci užívali, i když jsou ostatní OOO, a vyhnuli se negativním účinkům FOMO.AUTOMATIZUJTE PRÁCIBásník David Whyte kdysi řekl, že lékem proti vyčerpání nemusí být nutně odpočinek. Protilátkou proti vyčerpání je srdečnost.To odkazuje na Newportovu myšlenku, že se cítíme vyhořelí, protože věnujeme příliš mnoho času povrchním úkolům neboli „busywork“ a málo času velkým věcem. Pokud však dokážeme najít způsob, jak přistupovat k úkolům s větším nasazením – s plným ponořením a zaujetím – budeme se cítit méně vyhořelí.Nejrychlejším způsobem, jak uvolnit prostor pro smysluplnou práci, je automatizovat svou busywork – opakující se úkoly s nízkou hodnotou, které zahlcují vaše dny. To vyžaduje audit vašich pracovních dnů, zmapování vašich pracovních postupů a identifikaci úkolů, které lze zvládnout pomocí automatizovaného nástroje.Pokuste se o své práci přemýšlet v kbelících, jako jsou sociální média, schůzky, finanční úkoly a komunikace. K automatizaci schůzek můžete využít rozpoznávání řeči založené na umělé inteligenci, které vám umožní pořizovat poznámky a vytvářet digitální přepisy. Tyto poznámky můžete automaticky ukládat a sdílet v dokumentu Google. K potvrzování časů schůzek a zasílání odkazů na připojení se ke schůzkám byste mohli použít automatickou aplikaci kalendáře.Máme štěstí, že máme k dispozici tolik bezplatných a levných nástrojů pro automatizaci téměř jakéhokoli nudného, manuálního úkolu. Získáme-li zpět čas a duševní prostor, můžeme k práci, která nás živí, přistupovat s větším nasazením.SLADĚNÍ FIREMNÍCH A OSOBNÍCH HODNOT PRO UDRŽENÍ MOTIVACEPříliš mnoho práce a málo odpočinku je zřejmým viníkem vyhoření. Jak se však ukazuje, na vaše zaměstnance mohou doléhat i zákeřné faktory. Výše zmíněná zpráva o trendech společnosti Mercer zjistila, že každý pátý zaměstnanec ohrožený syndromem vyhoření jej přičítá nesouladu mezi svými hodnotami a hodnotami svého zaměstnavatele.Zaměstnanci dnes chtějí pracovat pro společnosti, kterým záleží na stejných věcech jako jim. Mnoho zaměstnanců například očekává, že jejich zaměstnavatel bude prosazovat program udržitelnosti.Široce pojatý výzkum zahrnující celé společnosti a odvětví má však omezenou použitelnost. Klíčem k úspěchu je pochopení hodnot zaměstnanců a způsob, jak se s nimi lépe sladit. Začíná to už při přijímání zaměstnanců. Potenciální zaměstnanci by měli porozumět poslání a hodnotám vaší společnosti ještě před nástupem. Vedoucí pracovníci mohou pokračovat v dialogu pomocí cílených průzkumů a zavést politiku otevřených dveří pro diskusi o otázkách, které jsou pro zaměstnance důležité.Jiný průzkum společnosti Qualtrics zjistil, že 49 % zaměstnanců považuje za důležité, aby se vedoucí pracovníci vyjadřovali k sociálním, politickým a environmentálním otázkám. Mnozí z nich chtějí, aby jejich společnosti šly nad rámec veřejných prohlášení a podnikly nějaké kroky. Začněte tedy s pochopením hodnot svých zaměstnanců. Poté stanovte autentický akční plán, jak jim dát najevo svůj závazek. To může udržet vysokou angažovanost během nevyhnutelných výpadků v průběhu roku.USNADNĚTE SI PŘECHODY NA DOVOLENOU A Z DOVOLENÉOd zaměstnanců, kteří v létě čerpají dovolenou, možná očekáváte, že se do kanceláře vrátí připraveni k práci. Mnoho pracovníků však uvádí, že se vrací a stále se cítí vyhořelí.Je to logické. Dovolená může být dočasným balzámem, ale práce navíc potřebná k přípravě a očekávaný nápor e-mailů a úkolů může být zdrcující.Vedoucí pracovníci mohou kromě podpory zaměstnanců v automatizaci úkolů během jejich nepřítomnosti podporovat strategie pro usnadnění nástupu a ukončení dovolené. Odborníci například doporučují nastínit herní plán před návratem do kanceláře. Sestavte si seznam úkolů, které vyžadují vaši pozornost, v pořadí podle důležitosti.Rozhodněte, zda je něco, co můžete delegovat. Dbejte také na svou pohodu. Pro mě to znamená zaměřit se na spánkovou hygienu, zdravé stravování a cvičení. Když jsem v kanceláři, pravidelně se kontroluju, snažím se všímat si, kdy jsem ve stresu, a připomínám si, že mám během dne zhluboka dýchat.Péče o sebe sama nekončí, když skončí dovolená.POKRAČUJTE V POSILOVÁNÍ SMYSLU PRO KOMUNITUPoté, co jsem svou firmu rozjel z 1 na 660 zaměstnanců, mohu potvrdit, že budování pocitu komunity je v malé firmě snadné. Když se rozrůstáte, stává se to výzvou. Pokud se to nekontroluje, trpí tím komunikace, produktivita a dynamika.Bez ohledu na velikost vaší společnosti je nezbytné pokračovat v posilování jednotného pocitu komunity – to je to, co způsobuje, že zaměstnanci s nadšením přicházejí každý den do práce a odvádějí tu nejlepší možnou práci.Doufejme, že zavedení těchto strategií pomůže proměnit vaše pracoviště v dynamické prostředí, kde se zaměstnanci cítí být nezbytní pro širší celek. Tím, že se postavíte proti syndromu vyhoření v polovině roku čelem, nejenže udržíte motivaci a produktivitu, ale také udržíte svůj tým angažovaný po celý rok.