Klíčové body
- Evropská unie zavede cla na čínské elektromobily až do výše 45 %, aby zmírnila vliv čínských dotací na evropský trh
- Čína varuje před odvetou, která by mohla zasáhnout evropské exporty, například vepřové maso, mléčné produkty a luxusní zboží
- Výsledek nadcházejících voleb v USA může další vyostření obchodních vztahů mezi EU a Čínou ovlivnit, zejména v případě návratu Donalda Trumpa do Bílého domu
Evropská unie zavede nová cla na čínské elektromobily, která dosáhnou až 45 %, což zvyšuje obchodní napětí mezi světovými exportními velmocemi.
Nařízení o zavedení těchto poplatků bude ve středu zveřejněno v úředním věstníku EU. To připravuje půdu pro jejich vstup v platnost koncem tohoto týdne po měsících jednání, hrozeb čínských odvetných opatření a proseb automobilového průmyslu, aby se zabránilo eskalaci.
Evropská cla na elektromobily jsou komplikací pro čínské výrobce, kteří jsou již fakticky odříznuti od obrovského potenciálního trhu v USA, které letos zvýšily svá cla čtyřikrát na více než 100 % s odvoláním na „rozsáhlé“ vládní dotace a vývoz, který v loňském roce vzrostl o 70 %.
Dávky EU se liší v závislosti na výrobci a budou se pohybovat v rozmezí od přibližně 8 % do něco málo přes 35 %, a to navíc ke stávající 10% sazbě.
Nejnovější salva cel ze Západu přichází uprostřed obav, že Čína je na prahu globální automobilové dominance na úkor amerických a evropských konkurentů. Od zavedení nové technologie baterií v roce 2020 se společnost BYD Co. – vedoucí čínská značka elektromobilů – dostala z pozice jednoho z mnoha výrobců na přeplněném domácím trhu mezi deset největších výrobců automobilů na světě.
Přesto velké evropské automobilky Mercedes-Benz Group AG a BMW AG lobbovaly proti clům v obavě, že spor poškodí jejich prodeje v Číně v době, kdy už tak mají problémy. Začátkem tohoto týdne nejvyšší odborový předák společnosti Volkswagen AG uvedl, že největší evropská automobilka plánuje zavřít nejméně tři továrny v Německu.
EU a její druhý největší partner v obchodu se zbožím budou pokračovat v jednáních zaměřených na hledání alternativních řešení i poté, co cla vstoupí v platnost, ale tato jednání zatím nepřinesla průlom. Tato patová situace zvyšuje riziko eskalace konfrontace ve vztazích, jejichž hodnota v roce 2023 dosáhne 739 miliard eur
Vyjednavači v Pekingu a Bruselu zkoumají, zda lze dosáhnout dohody o tzv. cenových závazcích, složitém mechanismu kontroly cen a objemu vývozu, který se používá k vyhnutí se clům, jež EU zdůvodňuje jako opatření zaměřené proti čínským průmyslovým dotacím.
Lidé obeznámení s jednáním uvedli, že Peking zatím nepředložil návrhy, které by splňovaly přísné požadavky EU, včetně souladu s pravidly Světové obchodní organizace a odpovídajícího účinku cel. Blok 27 zemí chce také zajistit, aby EU mohla sledovat, zda jsou opatření v souladu s předpisy.
Podle lidí, kteří hovořili pod podmínkou zachování anonymity, se Peking zřejmě nejvíce zabývá snahou zajistit lepší dohodu pro SAIC Motor Corp., státního výrobce, který byl zasažen nejvyšší sazbou.
EU sleduje individuální cenové dohody s některými automobilovými značkami, včetně těch, které chtějí v blízké budoucnosti přesunout výrobu některých modelů do Evropy. Takové dohody by vedly ke zrušení cel na modely, na které se alternativní dohody vztahují.
Peking obvinil EU z taktiky „rozděl a panuj“ a varoval výrobce, aby o takové dohody neusilovali, protože chce, aby všichni uzavřeli zastřešující dohodu v rámci rozhovorů vedených čínským obchodním orgánem. EU uvedla, že individuální dohody jsou podle pravidel WTO možné.
Čína rovněž pohrozila, že zmrazí investice v členských státech, které cla podpořily, a že zavede vlastní odvetná opatření na evropské zboží, včetně mléčných výrobků, vepřového masa a brandy, jakož i automobilů s velkými motory. Čína v červnu zahájila antidumpingové šetření evropského vepřového masa, které však dosud nebylo ukončeno.
EU uvedla, že bude hájit své zájmy proti jakémukoli nesprávnému vyšetřování, a již podala žalobu na Čínu u WTO kvůli jejímu antisubvenčnímu vyšetřování evropského mlékárenského průmyslu.
Evropští představitelé uvedli, že očekávají, že se čínská odveta uskuteční příští měsíc a že členské státy budou na oplátku nadále tlačit na EU, aby uzavřela dohodu, jakmile se tak stane.
Čína v roce 2018 snížila celní sazby na vozidla s velkými motory na 15 % a nyní varuje, že by je mohla vrátit až na 25 %.
Reakce Číny se zatím většinou pohybovala v obvyklých mezích obchodních sporů. Větší obavy by vyvolalo, kdyby šla ještě dál, například omezením vývozu surovin. V územním sporu s Japonskem před více než deseti lety Čína dočasně zablokovala vývoz vzácných zemin a v poslední době zavedla kontroly vývozu řady dalších kritických nerostů.
Ačkoli čínští představitelé o průběhu jednání veřejně mnoho neřekli, začali zavádět odvetná opatření a prostřednictvím zástupců v médiích a obchodních sdruženích hovořili o jednáních a naznačili možná budoucí opatření, pokud EU cla zavede.
Minulý týden agentura Bloomberg s odvoláním na osoby obeznámené s touto záležitostí uvedla, že Peking tlačí na čínské výrobce automobilů, aby pozastavili plány na expanzi v EU kvůli obchodním sporům. Tato hrozba byla nedávno zopakována v článku z účtu na sociálních sítích napojeného na státní média, který byl používán jako kanál pro zprávy o sporu s EU.
„Jakmile evropská strana zavede diskriminační opatření, čínské podniky zcela ztratí motivaci rozvíjet technickou spolupráci s evropskými podniky v Číně,“ stálo v článku.
Důsledky
Pro zdůraznění tohoto poselství zaslala Čínská obchodní komora při EU novinářům e-mailem shrnutí článku a označila ho za „významně relevantní pro aktuální diskusi o elektromobilech.
Článek rovněž napadl EU za to, že se snaží vyjednávat s jednotlivými výrobci automobilů i kolektivně. „Pokud evropská strana trvá na obstrukcích v procesu vyjednávání, musí si uvědomit důsledky,“ uvedl.
Přesto je možné, že Brusel i Peking budou muset brzy přesměrovat část své pozornosti za Atlantik. Volby v USA příští týden mohou znamenat návrat Donalda Trumpa do Bílého domu a jeho sliby, že zasáhne EU i Čínu cly.
Podle Henryho Gaa, profesora práva na Singapore Management University, který se zabývá výzkumem čínského obchodu a politiky, je možné, že se představitelé Pekingu rozhodnou zdržet se jakékoli bezprostřední reakce na nová cla EU, zatímco budou čekat na výsledky amerických voleb.
„Jediní lidé, kteří se obávají amerických voleb více než Američané, jsou Číňané,“ řekl Gao. „Všichni v Pekingu jsou nyní naladěni na americké volby.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky