Klíčové body
- Trumpovy návrhy na cla a zrušení daňových úlev pro elektromobily by mohly výrazně zvýšit ceny automobilů
- Cla by postihla i levnější vozy vyráběné v zahraničí, čímž by se snížil výběr dostupných modelů
- Zrušení daňových úlev na elektromobily by mohlo způsobit růst cen a ovlivnit zájem o elektrická vozidla
Zákazníci, kteří dosud odkládali nákup auta kvůli jeho cenové dostupnosti, se pravděpodobně úlevy nedočkají, pokud prezident Donald Trump zavede nová cla, která navrhoval během své kampaně.
„V případě zavedení vyšších cel budeme mít pravděpodobně menší výběr a méně úsporných vozidel s nižší konkurencí,“ uvedl Sam Fiorani, viceprezident pro globální prognózy ve společnosti AutoForecast Solutions.
Trump během kampaně navrhoval změny, které by podle něj podpořily americký automobilový průmysl, včetně vyšších cel na automobily vyrobené v Mexiku a autodíly vyráběné v zahraničí, aby podnítil automobilky k přesunu výroby do USA.
Také navrhl daňovou odečitatelnost úroků z úvěrů na automobily vyrobené v USA.
Vyšší ceny u dovážených i domácích automobilů
Ceny automobilů rostou již několik let a zatěžují spotřebitele. Pandemická krize narušila dodavatelské řetězce, což omezilo nabídku a zvýšilo ceny. Podle společnosti Bain & Company se výrobci soustředili na dražší modely s vyšší marží, což vedlo k dalšímu růstu cen.

Mnoho Američanů odkládá nákup auta s nadějí, že ceny nebo úrokové sazby klesnou. V současnosti stojí nový vůz v průměru přes 47 000 USD a průměrná úroková sazba u nových úvěrů na auto činí kolem 7 %.
Většina kupujících si bere půjčky s delší splatností a vyššími měsíčními splátkami. Trumpem navrhovaný daňový odpočet úroků z úvěrů na auta by však podle ekonomů přinesl jen malou úlevu, a to hlavně pro domácnosti s vysokými příjmy, které již nejsou tolik zasaženy nedostupností vozů.
Trumpova cla by mohla zasáhnout i levnější vozy, včetně těch amerických značek, které se vyrábějí mimo USA. Podle Fioraniho by se to týkalo modelů, jako je Ford Maverick vyráběný v Mexiku s cenou od 24 000 USD nebo Chevrolet Trax vyráběný v Jižní Koreji s cenou od 20 400 USD.
Cla by mohla ovlivnit i vozy vyráběné v USA, pokud by Trump zavedl vyšší zdanění autodílů vyrobených v zahraničí. „Dokonce i nejvíce ‚americký‘ produkt má zhruba 10 až 20 % dílů z dovozu,“ poznamenal Mark Schirmer, ředitel pro průmyslové informace ve společnosti Cox Automotive.
Zrušení pobídek pro elektromobily
Trump rovněž navrhl zrušit daňové úlevy pro elektromobily, které pomohly snížit cenu elektrických vozidel. V současnosti mohou kupující, kteří splňují příjmové požadavky, uplatnit až 7 500 USD na nové elektromobily a 4 000 USD na ojeté elektromobily. Jessica Caldwellová z Edmunds uvedla, že spotřebitelé by měli zvážit urychlení nákupů, pokud chtějí využít stávajících daňových úlev, jelikož se jejich zrušení může odrazit v růstu cen.
I když je možné, že spotřebitelé budou moci ještě využít těchto pobídek za Bidenovy administrativy, trh s elektromobily zůstává nejistý. Odborníci z automobilového průmyslu sledují, jak Trump naloží s federálními fondy na budování infrastruktury dobíjecích stanic.
Navzdory těmto nejistotám se po Trumpově vítězství akcie Tesly prudce zvedly. Trump nejenže jmenoval Elona Muska jako možného šéfa vládního výboru pro efektivitu, ale Tesla, která ovládá 49 % amerického trhu s elektromobily, by mohla profitovat ze změn, jako je zrušení daňových výhod pro elektromobily, čímž by oslabila konkurenci. Tesla má „cenovou výhodu oproti ostatním elektromobilům a odstranění výhod pro konkurenci Tesle pomůže,“ uvedl Fiorani.

Jessica Caldwellová však upozorňuje, že Musk se již vyjádřil, že chce podporovat rozvoj elektromobilů i mimo Teslu, a mohl by se tedy zasazovat o strukturu pobídek, která by podpořila rozšíření elektromobilů v USA jako celku.
Ceny, cla a dostupnost vozů
Vzhledem k tomu, že inflace byla jedním z hlavních problémů Trumpových voličů, odborníci předpokládají, že jeho přístup k celním opatřením bude pragmatičtější.
Pat Ryan, generální ředitel automobilové aplikace CoPilot, očekává, že díky volnějším regulačním opatřením, jako jsou nižší požadavky na spotřebu paliva, se automobilky budou moci soustředit na cenovou dostupnost namísto drahého přechodu na elektromobily, jak prosazovala Bidenova administrativa.
Fiorani se však domnívá, že cenová dostupnost automobilů zůstane pro výrobce druhořadým cílem: „Neexistuje žádná motivace k výrobě levnějších vozidel v USA,“ poznamenal.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky