Klíčové body
- Netflix vstupuje do živého sportovního vysílání a plánuje přenášet zápasy NFL, včetně speciálního programu na Vánoce
- Vysoké náklady na sportovní práva a konkurence od technologických gigantů představují významné výzvy pro Netflix
- Streamovací gigant čelí skeptickým investorům kvůli drahým akciím a nejistotě ohledně úspěchu sportovních přenosů
- Technické problémy z minulých živých přenosů ukazují, že Netflix musí překonat technologické překážky pro bezproblémové vysílání
Po úspěchu boxerského zápasu mezi Jakem Paulem a Mikem Tysonem chce streamer proniknout na nový trh. Jeho snaha o živé přenosy sportovních utkání bude vážná – 25. prosince bude Netflix vysílat dva zápasy NFL a na zahájení představení si objednal popové superhvězdy Mariah Carey a v poločase vystoupí Beyoncé.
Jsou tu však i rizika. Odvysílat zápas NFL je téměř čtyřikrát dražší než natočit seriálový hit, jako je „ Squid Game“, a tím, že se Netflix pustí do boje, se ocitne v konkurenci velkých technologických gigantů, kteří mají peněz na rozdávání. Akcie společnosti také nejsou v současné době levné, obchodují se poblíž rekordních hodnot, takže investoři by se neměli nechat unést, pokud vše proběhne bez problémů.
Ani to však není zaručeno. Minulý měsíc streamer odvysílal kontroverzní zápas mezi Paulem, 27letým internetovým influencerem, a Tysonem, 58letým bývalým šampionem v těžké váze. Pořadem otřásly technické problémy, uživatelé hlásili značné vyrovnávací paměti a zpoždění. Přesto si jej naladilo 60 milionů domácností – číslo, které akcionáře nadchne.

Pro společnost, která dlouho tvrdila, že se nebude věnovat živému vysílání, je to docela dobrý obrat. „Chceme být v živém vysílání, protože ho naši členové milují,“ řekl Ted Sarandos, jeden z výkonných ředitelů Netflixu, v červencovém hovoru k výsledkům za druhé čtvrtletí. „Přináší to spoustu zapojení a spoustu vzrušení a tyto dvě věci jsou velmi cenné.“ Když byla společnost požádána o komentář, odkázala Barron’s na přepis hovoru.
Přidání živých sportovních přenosů by také mohlo streamovací společnosti pomoci získat více peněz od inzerentů na úkor konkurentů, jako jsou společnosti Walt Disney Co. a Comcast, mateřská společnost NBCUniversal. Minulý týden analytik společnosti Oppenheimer & Co. Jason Helfstein zvýšil cílovou cenu akcií na 1 065 USD, což znamená, že mohou vzrůst o 19 % ze současné úrovně, a uvedl „reklamní příležitost ve výši 2,2 miliardy USD“ z živých akcí.
Aby se však sázka vyplatila, bude Netflix potřebovat hluboké kapsy. Sportovní práva jsou drahá: streamer zaplatí 150 milionů dolarů za vysílání dvou vánočních zápasů NFL v rámci dohody, která znamená, že bude vysílat také nejméně jeden sváteční zápas v letech 2025 a 2026, uvedl The Wall Street Journal.
Ostatní programy Netflixu jsou mnohem levnější a často přitahují více diváků. Smashitový jihokorejský seriál Squid Game stál jen něco málo přes 20 milionů dolarů a od svého uvedení v roce 2021 přilákal 265 milionů diváků. NFL vypadá ve srovnání s tím jako malá ryba: nejsledovanější ligový zápas na Štědrý den v loňském roce, mezi Las Vegas Raiders a Kansas City Chiefs, měl podle CBS průměrnou sledovanost 29,2 milionu diváků.
Aby Netflix vyhrál bitvu o živé sportovní přenosy, bude muset také konkurovat streamovacím službám vlastněným velkými technologickými společnostmi, které mohou sáhnout do tučnějších peněženek a zaplatit za práva. Amazon.com vyplatila v jedenáctileté smlouvě na vysílání NFL Thursday Night Football v roce 2023 neuvěřitelných 11 miliard dolarů a za vysílání zápasů Národní basketbalové asociace na Prime Video platí ročně asi 1,8 miliardy dolarů.
Netflix možná nebude schopen držet krok – v posledním čtvrtletí vygeneroval volný peněžní tok ve výši 2,19 miliardy dolarů. Analytici přesto očekávají, že tento vstup do živého sportovního vysílání slušně zvýší zisk, a předpovídají, že v roce 2025 vzroste o 20 % na 23,76 dolaru na akcii.

Obsahová opatrnost
Ale i největší býk Netflixu na Wall Street, Jeff Wlodarczak, očekává, že Netflix bude opatrný. Společnost stále vnímá živé akce jako „trochu experiment“, řekl v nedávném rozhovoru pro Barron’s.
„Pokud se jim podaří generovat předplatné se sportovním obsahem, vydají se tímto směrem, ale nemyslím si, že je to nutnost. Pravděpodobnější je, že to udělá Google nebo Amazon,“ řekl Wlodarczak, který akcie hodnotí jako nákupní s cílovou cenou 1 100 USD. Dodal, že akcie jako Liberty Formula One a mateřská společnost WWE TKO Group jsou v lepší pozici, aby přímo těžily z boje o živé sportovní přenosy, protože vyšší poplatky za práva zvýší jejich zisky. Netflix začne v lednu vysílat týdenní živé přenosy WWE v rámci desetileté smlouvy v hodnotě 5 miliard dolarů.
Disneyho vstup do kriketu je varovným příkladem. Mediální a zábavní společnost se rozhodla nezaplatit dodatečných 2,6 miliardy dolarů za udržení práv na streamování indické Premier League v roce 2022 – a pak během pouhých dvou čtvrtletí přišla o 16 milionů předplatitelů své služby Disney+ Hotstar. V lednu se House of Mouse dohodl, že se zbaví 60 % svých indických aktivit za mnohem nižší ocenění, než jaké zaplatil v roce 2019.
Netflix, Inc.
A pokud si myslíte, že sportovní práva jsou drahá, podívejte se na akcie Netflixu: letos vzrostly o více než 80 %, což jsou zisky, kvůli kterým vypadají nadhodnocené. Podle údajů společnosti FactSet se akcie obchodují na 38násobku budoucích zisků ve srovnání s 18násobkem u společnosti Disney a 8,5násobkem u společnosti Comcast a jejich cena je o 50 % vyšší než u konkurence.
Většina analytiků na Wall Street se stala nechtěně medvědí – zatímco 31 z 54 analytiků, kteří se akciemi zabývají, je označilo jako „Buy“, jejich průměrná cílová cena 838 USD znamená, že akcie klesnou asi o 6 %.
Pokud vysílání NFL nebudou provázet technické problémy, mohou akcie Netflixu během sváteční sezóny získat další impuls: po zápase Paula a Tysona dosáhly rekordní hodnoty a od té doby pokračují v růstu.
Akcie však vypadají draze a je nepravděpodobné, že by se streamovací společnost agresivně pustila do sportovních přenosů, když jsou práva tak drahá. Investoři by měli zůstat stranou.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky