Čínští výrobci elektromobilů v květnu meziročně výrazně navýšili dodávky vozidel
Tesla v Číně ztrácí podíl na trhu a čelí poklesu prodejů
BYD si upevňuje pozici lídra díky růstu prodejů čistě elektrických vozů
Podle čerstvých údajů za květen zaznamenaly přední čínské značky další silné meziměsíční i meziroční přírůstky.
Společnost Li Auto dodala v květnu 40 856 vozidel, což představuje meziroční růst o 17 %. Ještě výrazněji však rostla společnost XPeng(XPEV), která dodala 33 525 vozidel, což odpovídá nárůstu o 230 % oproti stejnému měsíci loňského roku. Výrobce NIO(NIO) pak dodal 23 231 elektromobilů, což je meziroční nárůst o 13 %.
Celkem tyto tři automobilky během května dodaly 97 612 vozů, což je o téměř 50 % více než v květnu 2024. A kumulativně za prvních pět měsíců letošního roku dosáhly dodávky 419 462 kusů, tedy o 69 % více než ve stejném období předchozího roku. Tento trend svědčí o pokračujícím rozmachu čínského trhu s elektromobily, který začíná mít globální dopad.
Zdroj: Getty Images
BYD drží prvenství a roste i v oblasti BEV
Dominantním hráčem na čínském trhu s elektrickými vozidly však zůstává společnost BYD(BYDDY), která je největším čínským výrobcem elektromobilů. V květnu dodala celkem 376 930 osobních vozidel, což znamená nárůst o 14 %. Z toho 204 369 tvořily čistě bateriové elektromobily (BEV), přičemž zbytek připadal na plug-in hybridní modely.
Jen samotný prodej BEV vzrostl meziročně o 40 %, a od začátku roku do konce května se zvýšil o 41 %. BYD tak potvrzuje nejen svou pozici lídra na domácím trhu, ale také schopnost udržet stabilní růst v segmentu, který je stále klíčovým ukazatelem technologického pokroku v automobilovém průmyslu.
I přes tlak v Číně si Tesla udržuje podporu trhu
Na opačném konci stojí Tesla(TSLA), jejíž prodeje v Číně v poslední době klesají. I když firma nezveřejňuje detailní regionální údaje, data ze soukromých poskytovatelů ukazují, že v dubnu prodala v Číně přibližně 58 000 vozů, což znamená pokles o 6 % oproti stejnému měsíci loňského roku.
Znepokojivější je však údaj o poklesu maloobchodního prodeje čínským zákazníkům v prvních osmi týdnech druhého čtvrtletí, který činí až 23 %. Tento vývoj přichází v době, kdy Tesla potřebuje stabilní výkon, neboť její celkové dodávky za rok 2024 činily 1,8 milionu vozů, což představovalo mírný pokles oproti roku 2023. A podle odhadů Wall Street by v roce 2025 neměl nastat žádný růst, což je v ostrém kontrastu s vývojem na čínském trhu.
Jedním z možných vysvětlení je napjatá geopolitická situace mezi USA a Čínou, která může vést čínské zákazníky k odmítání amerických značek. Navzdory těmto faktům se však investoři k výsledkům Tesly staví překvapivě klidně. V pondělí ráno byly akcie společnosti téměř dvojnásobné oproti hodnotě před rokem, což odráží důvěru ve strategii firmy a potenciál v oblasti autonomního řízení.
Naděje v autonomii a robotaxi
Tesla totiž nadále sází na technologickou výhodu v oblasti umělé inteligence a plánuje v blízké době spuštění robotické taxi služby, a to už během června. Tento krok by mohl otevřít novou kapitolu v historii firmy a potenciálně vykompenzovat zpomalující růst prodeje klasických vozidel.
Očekávání spojená s touto novinkou jsou vysoká a odrážejí se i v akciích firmy, které jsou jedním z nejvýraznějších růstových titulů posledních měsíců. Pro Teslu bude klíčové, zda dokáže zaujmout trh novými službami a zároveň čelit konkurenci z Asie, která se stává stále agresivnější.
Zároveň však čínští konkurenti neotálejí. Akcie BYD vzrostly za posledních 12 měsíců o 70 %, Li Auto o 39 % a XPeng dokonce o 138 %. Výjimkou je NIO, jehož akcie za stejné období klesly o 34 %, přestože prodej vozů stoupá. Tento vývoj ukazuje, že trh rozlišuje nejen mezi značkami, ale také mezi strategiemi a technologickým zaměřením jednotlivých firem.
Zdroj: Getty Images
Podle čerstvých údajů za květen zaznamenaly přední čínské značky další silné meziměsíční i meziroční přírůstky.Společnost Li Auto dodala v květnu 40 856 vozidel, což představuje meziroční růst o 17 %. Ještě výrazněji však rostla společnost XPeng , která dodala 33 525 vozidel, což odpovídá nárůstu o 230 % oproti stejnému měsíci loňského roku. Výrobce NIO pak dodal 23 231 elektromobilů, což je meziroční nárůst o 13 %.Celkem tyto tři automobilky během května dodaly 97 612 vozů, což je o téměř 50 % více než v květnu 2024. A kumulativně za prvních pět měsíců letošního roku dosáhly dodávky 419 462 kusů, tedy o 69 % více než ve stejném období předchozího roku. Tento trend svědčí o pokračujícím rozmachu čínského trhu s elektromobily, který začíná mít globální dopad.BYD drží prvenství a roste i v oblasti BEVDominantním hráčem na čínském trhu s elektrickými vozidly však zůstává společnost BYD , která je největším čínským výrobcem elektromobilů. V květnu dodala celkem 376 930 osobních vozidel, což znamená nárůst o 14 %. Z toho 204 369 tvořily čistě bateriové elektromobily , přičemž zbytek připadal na plug-in hybridní modely.Jen samotný prodej BEV vzrostl meziročně o 40 %, a od začátku roku do konce května se zvýšil o 41 %. BYD tak potvrzuje nejen svou pozici lídra na domácím trhu, ale také schopnost udržet stabilní růst v segmentu, který je stále klíčovým ukazatelem technologického pokroku v automobilovém průmyslu. I přes tlak v Číně si Tesla udržuje podporu trhuNa opačném konci stojí Tesla , jejíž prodeje v Číně v poslední době klesají. I když firma nezveřejňuje detailní regionální údaje, data ze soukromých poskytovatelů ukazují, že v dubnu prodala v Číně přibližně 58 000 vozů, což znamená pokles o 6 % oproti stejnému měsíci loňského roku.Znepokojivější je však údaj o poklesu maloobchodního prodeje čínským zákazníkům v prvních osmi týdnech druhého čtvrtletí, který činí až 23 %. Tento vývoj přichází v době, kdy Tesla potřebuje stabilní výkon, neboť její celkové dodávky za rok 2024 činily 1,8 milionu vozů, což představovalo mírný pokles oproti roku 2023. A podle odhadů Wall Street by v roce 2025 neměl nastat žádný růst, což je v ostrém kontrastu s vývojem na čínském trhu.Jedním z možných vysvětlení je napjatá geopolitická situace mezi USA a Čínou, která může vést čínské zákazníky k odmítání amerických značek. Navzdory těmto faktům se však investoři k výsledkům Tesly staví překvapivě klidně. V pondělí ráno byly akcie společnosti téměř dvojnásobné oproti hodnotě před rokem, což odráží důvěru ve strategii firmy a potenciál v oblasti autonomního řízení. Naděje v autonomii a robotaxiTesla totiž nadále sází na technologickou výhodu v oblasti umělé inteligence a plánuje v blízké době spuštění robotické taxi služby, a to už během června. Tento krok by mohl otevřít novou kapitolu v historii firmy a potenciálně vykompenzovat zpomalující růst prodeje klasických vozidel.Očekávání spojená s touto novinkou jsou vysoká a odrážejí se i v akciích firmy, které jsou jedním z nejvýraznějších růstových titulů posledních měsíců. Pro Teslu bude klíčové, zda dokáže zaujmout trh novými službami a zároveň čelit konkurenci z Asie, která se stává stále agresivnější.Zároveň však čínští konkurenti neotálejí. Akcie BYD vzrostly za posledních 12 měsíců o 70 %, Li Auto o 39 % a XPeng dokonce o 138 %. Výjimkou je NIO, jehož akcie za stejné období klesly o 34 %, přestože prodej vozů stoupá. Tento vývoj ukazuje, že trh rozlišuje nejen mezi značkami, ale také mezi strategiemi a technologickým zaměřením jednotlivých firem.
Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....