Klíčové body
- Problémy na letišti Newark snižují důvěru cestujících i investorů
- United Airlines očekává nižší zisk kvůli výpadkům a slabší domácí poptávce
- Akcie firmy zaostávají, ztráta 20 % je výraznější než u konkurence
- Výhled na rok 2025 zůstává nejistý kvůli geopolitice a cenám ropy
Ačkoliv má aerolinka sedm významných leteckých uzlů napříč Spojenými státy, jeden z nich – mezinárodní letiště Newark Liberty v New Jersey – se dostal do centra pozornosti. Ne kvůli úspěchům, ale jako hlavní zdroj komplikací, které mohou ovlivnit výsledky za druhé čtvrtletí a celoroční výkonnost firmy.
Newark Liberty slouží jako klíčový přestupní bod pro region New Yorku, ale poslední měsíce přinesly United Airlines vážné komplikace. Výpadky technologií, problémy s telekomunikační infrastrukturou, nedostatek letových dispečerů i plánované uzavření jedné z ranvejí způsobily rozsáhlé rušení letů. Výsledkem byla frustrace cestujících a ztráta důvěry v plynulost přepravy, což se projevilo i ve slabší domácí poptávce.
Podle analytiků Gimme Credit se dopad problémů z Newarku neomezí jen na jarní měsíce, ale zasáhne i hlavní letní sezónu. United bude muset snižovat ceny letenek, aby získala zpět klientelu, a zároveň bude čelit omezení počtu letů, které Federální úřad pro letectví prodloužil až do konce roku. Pro United, která zajišťuje přibližně 70 % provozu na letišti Newark, je to citelná rána – tento uzel tvoří přibližně 20 % kapacity celé sítě a významnou část domácích tržeb společnosti.

I když některé negativní faktory začínají odeznívat – například ranvej byla uvedena do provozu o dva týdny dříve, než se původně plánovalo – analytici zůstávají opatrní. Krátkodobé oživení se může ukázat jako přechodné. Poptávka po domácích rekreačních letech je podle aktuálních analýz stále slabá, což komplikuje snahy o rychlý návrat na růstovou trajektorii.
Kromě technických a provozních problémů čelí United Airlines také vnějším geopolitickým tlakům. Konflikt na Blízkém východě, rostoucí napětí ve světě a s tím spojený růst cen ropy představují další výzvu. Zatímco v prvním čtvrtletí se společnosti dařilo těžit z nižších nákladů na palivo a silné mezinárodní poptávky, ve druhém kvartálu tyto výhody pravděpodobně oslabí. Výsledkem je náročnější prostředí, které může znamenat slabší výkonnost v dalších obdobích.
I přes překonání březnového propadu rezervací díky prémiovým a mezinárodním letům se United nedaří udržet tempo růstu. Analytici předpovídají upravený zisk za rok 2025 ve výši 8,2 miliardy dolarů, což by představovalo přibližně 3% pokles oproti roku 2024. Výraznější zhoršení se očekává právě ve druhém čtvrtletí, kdy bude provoz nadále ovlivněn výpadky a přerušením letového provozu.
Z pohledu akciových trhů se situace pro United rovněž nevyvíjí příznivě. Akcie společnosti od začátku roku oslabily o 20 %, čímž výrazně zaostaly za konkurencí i širším trhem. Například ETF sledující sektor letecké dopravy
United Airlines Holdings, Inc.
Společnost má výsledky za druhý kvartál oznámit v polovině července. Podle odhadů analytiků oslovených agenturou FactSet by United mohla vykázat upravený zisk 3,85 USD na akcii při tržbách 15,41 miliardy USD. To by sice znamenalo mírný pokles oproti loňskému roku, kdy firma vykázala zisk 4,14 USD na akcii a tržby 14,98 miliardy USD, nicméně v kontextu okolností by šlo o relativně stabilní výsledek.
U.S. Global Jets ETF
Výhled pro další kvartály však zůstává nejistý. Přestože dopady Newarku mohou být do značné míry omezeny na období duben–červen, návrat důvěry klientů bude pomalý. Pokud navíc přetrvá slabá domácí poptávka a dojde k dalšímu růstu cen paliva, může být rok 2025 pro United Airlines náročnější, než se původně čekalo. Investoři i analytici proto budou bedlivě sledovat nejen červencové výsledky, ale i tón výhledu vedení společnosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky