Důvodem je zesilující konkurence na domácím trhu, kde se výrobci předhánějí v uvádění nových modelů a nabízejí agresivní cenovou politiku. Analytik Nick Lai proto snížil investiční hodnocení společnosti z předchozího doporučení „nadváha“ na „neutrální“. Zároveň upravil cílovou cenu akcií o 5 USD směrem dolů na 28 USD.
Podle nového odhadu má akcie Li Auto při středeční zavírací ceně stále potenciál růstu zhruba o 12,4 %. Nicméně Lai zároveň upozornil, že přehodnocuje projekce objemu výroby i ziskovosti společnosti pro roky 2025 a 2026 směrem dolů, a to přibližně o 10–20 %. Hlavním důvodem je podle něj rostoucí konkurenční tlak, který ohrožuje plány Li Auto v segmentu bateriových elektromobilů
Li Auto Inc.
Lai ve své zprávě vysvětlil, že firma nyní předpokládá konzervativnější prodejní výsledky pro druhou polovinu roku 2025 a další období. V únoru 2025 přitom JPMorgan hodnotila Li Auto pozitivně a zvýšila doporučení na „nadváha“. Tehdy se očekávalo, že návrat společnosti na trh s plně elektrickými vozy po neúspěchu modelu MPV „Mega“ ve druhém čtvrtletí 2024 přinese růst prodejů a tím i ceny akcií. Tento optimismus ale naráží na realitu silné konkurence, která dokázala rychle získat pozornost zákazníků.
Jedním z klíčových soupeřů je podle Laiho SUV ONVO L90 od konkurenční společnosti Nio. Tento model získal oproti novému modelu Li Auto i8 výrazně více objednávek, než se očekávalo. Analytik tento závěr opírá o osobní návštěvy prodejen Li Auto a Nio v Šanghaji a Šen-čenu, kde zaznamenal vyšší zákaznický zájem právě o model od Nia.
Li Auto nedávno uvedla na trh model i8, šestimístné SUV s cenovkou od 349 000 RMB. Přestože vůz splnil očekávání z hlediska ceny i technických parametrů, reakce zákazníků přiměla firmu snížit cenu již týden po oficiálním zahájení prodeje. Tento rychlý cenový zásah může signalizovat, že původní očekávaná poptávka se nenaplnila, a společnost se tak snaží zvýšit atraktivitu modelu.
Chcete využít této příležitosti?Do budoucna plánuje Li Auto rozšířit nabídku o další model – pětimístné plně elektrické SUV i6. Jeho cena by se měla pohybovat mezi 240 000 a 250 000 RMB a uvedení na trh je naplánováno na září letošního roku. Lai však upozorňuje, že i tento vůz se bude muset vyrovnat tvrdé konkurenci v podobě chystaných modelů od předních čínských značek.
Kromě modelu ONVO L90 od Nia, který se už na trhu etabloval, se očekává, že do konce roku dorazí i nové SUV BYD z řady Dynasty Tang. Dalším významným konkurentem má být model ONVO L80 od Nia, jehož premiéra je naplánována na čtvrté čtvrtletí tohoto roku nebo začátek roku 2026. Vedle toho se chystá i řada dalších novinek od čínských automobilových výrobců, kteří v segmentu BEV výrazně posilují.

Z pohledu trhu znamená zvýšená konkurence tlak nejen na prodeje, ale i na marže. Čínský trh s elektromobily je v současnosti největší na světě, a proto je i mimořádně atraktivní pro nové i zavedené značky. Vysoká konkurence zároveň nutí výrobce k rychlým inovacím a úpravám cen, což může vést k menší ziskovosti, pokud se nepodaří udržet dostatečný objem prodejů.
Po oznámení snížení investičního ratingu a cílové ceny akcie Li Auto klesly přibližně o 2 %. Tento pokles odráží obavy investorů, že společnost může v nadcházejících měsících čelit složitějším podmínkám, než se původně předpokládalo. Podle Laiho se na současné úrovni akcie obchodují za férovou cenu, která již zohledňuje očekávané tempo růstu i rizika spojená s konkurencí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky