Čínská společnost BYD zaujímá opatrný přístup k USA v rámci globálního prosazování elektromobilů
Čínský gigant v oblasti elektromobilů (EV) BYD se pouští do rychlé globální expanze, aby vyzval společnost Tesla, ale prozatím se na domácí půdě svého rivala drží v pomalém pruhu.
Přestože BYD své globální ambice veřejně plně nevyjádřil, stal se pro největšího čínského výrobce elektromobilů nejdůležitějším strategickým cílem soustředěný celosvětový tlak, uvedly čtyři zdroje obeznámené s myšlenkami vedení BYD.
Kromě již probíhajícího vstupu na některé evropské trhy strávila společnost BYD většinu loňského roku vypracováváním studie o tom, jak vytvořit distribuční síť pro své nejnovější elektrické modely v USA, uvedly dva z těchto zdrojů.
Studii označili za pokročilou a seriózní, s konkrétními doporučeními od detroitské poradenské společnosti Urban Science ohledně počtu prodejen v jednotlivých státech a městech, které by BYD potřeboval, a také ohledně formátů kamenných prodejen.
Podle jednoho z představitelů společnosti BYD se vše schylovalo k oznámení na letošním celosvětovém technologickém veletrhu CES v Las Vegas, kde společnost BYD plánovala představit novou generaci bateriových elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů pro americký trh.
Zdroj: Getty Images
K oznámení však nedošlo.
Napjaté vztahy mezi Washingtonem a Pekingem, protičínské nálady ve Spojených státech a krok prezidenta Joea Bidena upřednostnit domácí výrobu elektromobilů a baterií přiměly společnost BYD stisknout tlačítko „pauza“, uvedl jeden ze zdrojů.
Vedení společnosti BYD musí projektu ještě dát definitivní zelenou a agresivní expanze do USA zůstává v dohledné době nepravděpodobná, uvedl zdroj.
„Společnost BYD zaujímá k USA opatrný přístup,“ uvedl tento člověk. „Pomyslete na všechno to politické napětí mezi USA a Čínou a pak na šílenství, které nyní panuje v celém světě. Nechcete se vrhnout do velkého průšvihu.“
Americký projekt společnosti BYD zkomplikoval zákon Bidenovy administrativy o snížení inflace (IRA), který zavádí pravidla pro to, odkud se mají získávat materiály pro baterie, a diskvalifikuje elektromobily vyrobené mimo Severní Ameriku pro slevu na nákup ve výši 7 500 dolarů.
„Kdo by začal prodávat auta se znevýhodněním 7 500 dolarů?“ řekl další ze zdrojů.
Společnost BYD se k této zprávě odmítla vyjádřit.
Obrátka
Společnost BYD, což je zkratka pro Build Your Dreams(Postav si své sny), byla v roce 2022 největším světovým prodejcem BEV a plug-in hybridů s celkovým počtem 1,86 milionu prodaných vozů – z velké většiny v Číně a s velkým náskokem před společností Tesla s celkovým počtem 1,3 milionu.
Zdroj: Getty Images
BYD stále zaostává za Teslou, pokud jde o plně elektrické vozy, o téměř 400 000 kusů, ačkoli čínská společnost plánuje rychle zvýšit prodeje doma i v zahraničí a v roce 2022 již zvýšila prodeje BEV o 184 % oproti předchozímu roku.
Aby toho nebylo málo, BYD není jedinou čínskou společností v automobilovém odvětví, která kvůli geopolitickému pozadí a Bidenovým krokům na podporu místní výroby omezuje své ambice v USA.
Čínský bateriový gigant CATL zpomalil své plánování investic do továren na výrobu baterií ve Spojených státech a Mexiku kvůli obavám, že pravidla IRA týkající se získávání materiálů zvýší jeho náklady.
Americká firma HAAH Motors Holdings se snažila dovážet automobily navržené čínskou státní společností Chery Automobile a přišla s plány na výstavbu americké továrny, která by přinesla pracovní místa v Americe.
V roce 2021 však oba projekty stáhly, když se společnosti HAAH nepodařilo získat dostatek peněz na jejich realizaci, a to kvůli tomu, co její vedoucí pracovníci označili za obavy z amerických cel a obchodního napětí.
BYD vyrábí ve Spojených státech elektrické autobusy již řadu let a z továrny v kalifornském Lancasteru, postavené před deseti lety, zásobuje města, jako jsou Los Angeles a Long Beach.
Pokud však jde o elektromobily, vedoucí představitelé společnosti BYD, včetně předsedy Wanga Chuanfu, věděli již před pěti lety, že jejich vozy nejsou kvůli kvalitě a dalším nedostatkům připraveny na globální trh, uvedly dva ze zdrojů.
Zdroj: Getty Images
Od té doby se však situace změnila.
S využitím své nejnovější řady elektromobilů, jako je sedan Han a crossover Tang, se BYD dostala do vedení v Číně a pronikla na další trhy, počínaje Norskem v roce 2021 a nyní včetně Austrálie, Británie, Brazílie, Kostariky, Německa, Japonska, Mexika a Singapuru.
BYD sází na nižší náklady než většina konkurentů, aby nakonec předstihl největšího světového výrobce automobilů – japonskou Toyotu -, protože elektromobily se stávají oblíbenými vozy.
VERTIKÁLNÍ INTEGRACE
Ve střednědobém horizontu chce společnost BYD, kterou podporuje Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, celosvětově prodat více než 3 miliony automobilů ročně, uvedly dva ze zdrojů.
Společnost BYD neodpověděla na žádost o komentář k prodejním cílům.
Globální poradenská společnost LMC Automotive se domnívá, že myšlenka prodat do roku 2030 více než 3 miliony vozidel není přitažená za vlasy, i když uvedla, že většina prodejů bude stále probíhat v Číně.
Společnost LMC uvedla, že díky schopnosti společnosti BYD nabízet celou řadu celosvětově atraktivních a cenově výhodných plně elektrických vozidel na běžných i prémiových trzích jsou její prodejní ambice věrohodné.
Zhang Wei, zakladatel společnosti Yuanhao Capital Management a od prvního čtvrtletí roku 2022 desátý největší akcionář společnosti BYD, se domnívá, že vyhlídky společnosti BYD by měly být ještě lepší.
Zdroj: Getty Images
Pro agenturu Reuters uvedl, že cíl 3 milionů vozů bude na dosah přibližně do roku 2025 a do začátku roku 2030 by společnost BYD měla být schopna prodávat 10 milionů vozů ročně.
Zhang, který začal budovat značný podíl ve společnosti BYD kolem roku 2015, agentuře Reuters řekl, že se mu společnost líbí, protože její předseda vytvořil vertikálně integrovaného a nákladově konkurenceschopného výrobce elektromobilů, o jaký se Elon Musk stále snaží.
Na rozdíl od mnoha konkurentů dokáže společnost BYD pokrýt většinu svých potřeb v oblasti baterií a systémů pro elektromobily sama. Klíčové materiály pro baterie částečně získává ze svých dolů v Číně a vyrábí vlastní baterie a polovodiče, včetně čipů pro řízení napájení, které jsou v elektromobilech zásadními součástmi, uvedl Zhang.
„Kromě čelních skel a pneumatik dokáže sama vyrobit téměř vše, co se v autě nachází. Mají vlastní stavební společnost, která jim pomáhá stavět továrny. Tak mohou věci urychlit,“ řekl. „Řekl bych, že BYD má v tuto chvíli již lepší pozici než Tesla v éře elektromobilů.“
Podle dvou představitelů Toyoty, kteří mají blízko ke společnému výzkumnému a vývojovému centru Toyoty a BYD v Šen-čenu, jsou náklady na vývoj produktů BYD o 20 až 30 % nižší než u japonské automobilky.
„Vysoká úroveň vertikální integrace v jejím dodavatelském řetězci baterií jí dává jasnou nákladovou výhodu oproti podobným automobilkám, což je předpokladem pro rychlou expanzi v Číně i mimo ni,“ uvedl analytik společnosti LMC Al Bedwell.
Přesto, i když společnost BYD nyní zaujímá vůči Spojeným státům opatrný přístup, v dlouhodobém horizontu se pravděpodobně zaměří na americký automobilový trh, uvedly zdroje.
„Amerika bude klíčovou, klíčovou součástí této globální strategie prosazování,“ uvedl jeden z nich.
Přestože BYD své globální ambice veřejně plně nevyjádřil, stal se pro největšího čínského výrobce elektromobilů nejdůležitějším strategickým cílem soustředěný celosvětový tlak, uvedly čtyři zdroje obeznámené s myšlenkami vedení BYD.Kromě již probíhajícího vstupu na některé evropské trhy strávila společnost BYD většinu loňského roku vypracováváním studie o tom, jak vytvořit distribuční síť pro své nejnovější elektrické modely v USA, uvedly dva z těchto zdrojů.Studii označili za pokročilou a seriózní, s konkrétními doporučeními od detroitské poradenské společnosti Urban Science ohledně počtu prodejen v jednotlivých státech a městech, které by BYD potřeboval, a také ohledně formátů kamenných prodejen.Podle jednoho z představitelů společnosti BYD se vše schylovalo k oznámení na letošním celosvětovém technologickém veletrhu CES v Las Vegas, kde společnost BYD plánovala představit novou generaci bateriových elektromobilů a plug-in hybridů pro americký trh.K oznámení však nedošlo.Napjaté vztahy mezi Washingtonem a Pekingem, protičínské nálady ve Spojených státech a krok prezidenta Joea Bidena upřednostnit domácí výrobu elektromobilů a baterií přiměly společnost BYD stisknout tlačítko „pauza“, uvedl jeden ze zdrojů.Vedení společnosti BYD musí projektu ještě dát definitivní zelenou a agresivní expanze do USA zůstává v dohledné době nepravděpodobná, uvedl zdroj.„Společnost BYD zaujímá k USA opatrný přístup,“ uvedl tento člověk. „Pomyslete na všechno to politické napětí mezi USA a Čínou a pak na šílenství, které nyní panuje v celém světě. Nechcete se vrhnout do velkého průšvihu.“Americký projekt společnosti BYD zkomplikoval zákon Bidenovy administrativy o snížení inflace , který zavádí pravidla pro to, odkud se mají získávat materiály pro baterie, a diskvalifikuje elektromobily vyrobené mimo Severní Ameriku pro slevu na nákup ve výši 7 500 dolarů.„Kdo by začal prodávat auta se znevýhodněním 7 500 dolarů?“ řekl další ze zdrojů.Společnost BYD se k této zprávě odmítla vyjádřit.ObrátkaSpolečnost BYD, což je zkratka pro Build Your Dreams , byla v roce 2022 největším světovým prodejcem BEV a plug-in hybridů s celkovým počtem 1,86 milionu prodaných vozů – z velké většiny v Číně a s velkým náskokem před společností Tesla s celkovým počtem 1,3 milionu.BYD stále zaostává za Teslou, pokud jde o plně elektrické vozy, o téměř 400 000 kusů, ačkoli čínská společnost plánuje rychle zvýšit prodeje doma i v zahraničí a v roce 2022 již zvýšila prodeje BEV o 184 % oproti předchozímu roku.Aby toho nebylo málo, BYD není jedinou čínskou společností v automobilovém odvětví, která kvůli geopolitickému pozadí a Bidenovým krokům na podporu místní výroby omezuje své ambice v USA.Čínský bateriový gigant CATL zpomalil své plánování investic do továren na výrobu baterií ve Spojených státech a Mexiku kvůli obavám, že pravidla IRA týkající se získávání materiálů zvýší jeho náklady.Americká firma HAAH Motors Holdings se snažila dovážet automobily navržené čínskou státní společností Chery Automobile a přišla s plány na výstavbu americké továrny, která by přinesla pracovní místa v Americe.V roce 2021 však oba projekty stáhly, když se společnosti HAAH nepodařilo získat dostatek peněz na jejich realizaci, a to kvůli tomu, co její vedoucí pracovníci označili za obavy z amerických cel a obchodního napětí.BYD vyrábí ve Spojených státech elektrické autobusy již řadu let a z továrny v kalifornském Lancasteru, postavené před deseti lety, zásobuje města, jako jsou Los Angeles a Long Beach.Pokud však jde o elektromobily, vedoucí představitelé společnosti BYD, včetně předsedy Wanga Chuanfu, věděli již před pěti lety, že jejich vozy nejsou kvůli kvalitě a dalším nedostatkům připraveny na globální trh, uvedly dva ze zdrojů.Od té doby se však situace změnila.S využitím své nejnovější řady elektromobilů, jako je sedan Han a crossover Tang, se BYD dostala do vedení v Číně a pronikla na další trhy, počínaje Norskem v roce 2021 a nyní včetně Austrálie, Británie, Brazílie, Kostariky, Německa, Japonska, Mexika a Singapuru.BYD sází na nižší náklady než většina konkurentů, aby nakonec předstihl největšího světového výrobce automobilů – japonskou Toyotu -, protože elektromobily se stávají oblíbenými vozy.VERTIKÁLNÍ INTEGRACEVe střednědobém horizontu chce společnost BYD, kterou podporuje Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, celosvětově prodat více než 3 miliony automobilů ročně, uvedly dva ze zdrojů.Společnost BYD neodpověděla na žádost o komentář k prodejním cílům.Globální poradenská společnost LMC Automotive se domnívá, že myšlenka prodat do roku 2030 více než 3 miliony vozidel není přitažená za vlasy, i když uvedla, že většina prodejů bude stále probíhat v Číně.Společnost LMC uvedla, že díky schopnosti společnosti BYD nabízet celou řadu celosvětově atraktivních a cenově výhodných plně elektrických vozidel na běžných i prémiových trzích jsou její prodejní ambice věrohodné.Zhang Wei, zakladatel společnosti Yuanhao Capital Management a od prvního čtvrtletí roku 2022 desátý největší akcionář společnosti BYD, se domnívá, že vyhlídky společnosti BYD by měly být ještě lepší.Pro agenturu Reuters uvedl, že cíl 3 milionů vozů bude na dosah přibližně do roku 2025 a do začátku roku 2030 by společnost BYD měla být schopna prodávat 10 milionů vozů ročně.Zhang, který začal budovat značný podíl ve společnosti BYD kolem roku 2015, agentuře Reuters řekl, že se mu společnost líbí, protože její předseda vytvořil vertikálně integrovaného a nákladově konkurenceschopného výrobce elektromobilů, o jaký se Elon Musk stále snaží.Na rozdíl od mnoha konkurentů dokáže společnost BYD pokrýt většinu svých potřeb v oblasti baterií a systémů pro elektromobily sama. Klíčové materiály pro baterie částečně získává ze svých dolů v Číně a vyrábí vlastní baterie a polovodiče, včetně čipů pro řízení napájení, které jsou v elektromobilech zásadními součástmi, uvedl Zhang.„Kromě čelních skel a pneumatik dokáže sama vyrobit téměř vše, co se v autě nachází. Mají vlastní stavební společnost, která jim pomáhá stavět továrny. Tak mohou věci urychlit,“ řekl. „Řekl bych, že BYD má v tuto chvíli již lepší pozici než Tesla v éře elektromobilů.“Podle dvou představitelů Toyoty, kteří mají blízko ke společnému výzkumnému a vývojovému centru Toyoty a BYD v Šen-čenu, jsou náklady na vývoj produktů BYD o 20 až 30 % nižší než u japonské automobilky.„Vysoká úroveň vertikální integrace v jejím dodavatelském řetězci baterií jí dává jasnou nákladovou výhodu oproti podobným automobilkám, což je předpokladem pro rychlou expanzi v Číně i mimo ni,“ uvedl analytik společnosti LMC Al Bedwell.Přesto, i když společnost BYD nyní zaujímá vůči Spojeným státům opatrný přístup, v dlouhodobém horizontu se pravděpodobně zaměří na americký automobilový trh, uvedly zdroje.„Amerika bude klíčovou, klíčovou součástí této globální strategie prosazování,“ uvedl jeden z nich.