Instagram je oblíbená sociální síť pro sdílení fotografií a videí
Uživatelé na Instagramu mohou sledovat své přátele, oblíbené celebrity nebo značky
Aplikace nabízí různé filtry a efekty pro úpravu obrázků a příběhů
Dne 26. března roku 2012 Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což představovalo v té době doslova rekordní tempo a sílící vliv platforem sociálních médií v digitálním věku.
V průřezu historií toho ale na tento datu samozřejmě připadá ještě o mnoho více:
1812: Město Caracas ve Venezuele zasáhlo ničivé zemětřesení, které si vyžádalo asi 20 000 mrtvých a zničilo daleké okolí.
1830: Joseph Smith, zakladatel hnutí Svatých posledních dnů, vydal v Palmyře ve státě New York Knihu Mormonovu. Stoupenci tuto publikaci považují za posvátný text a další svědectví Ježíše Krista.
1953: Dr. Jonas Salk oznamuje úspěšné testování své vakcíny proti dětské obrně, která se stala zásadní pro snížení výskytu této nemoci na celém světě.
1971: Po politických zmatcích a boji o autonomii vyhlásil Východní Pákistán nezávislost na Západním Pákistánu, což vedlo ke vzniku země, kterou dnes známe jako Bangladéš.
1979: Egypt a Izrael podepsaly v Bílém domě mírovou smlouvu, která znamenala konec 30 let trvajícího nepřátelství mezi oběma zeměmi. Smlouvu zprostředkoval americký prezident Jimmy Carter a jednalo se o významný krok na cestě k míru na Blízkém východě.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1934: Zákon o silničním provozu z roku poprvévve Velké Británii nařizuje řidičům složit řidičský průkaz, což ovlivnilo automobilový průmysl a předpisy o bezpečnosti silničního provozu.
1999: Tento milník naznačil silný hospodářský růst a rostoucí důvěru investorů v americký akciový trh.
2012: Dne 26. března Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což poukazuje na rychlý růst a vliv platforem sociálních médií v digitálním věku.
2014: V transakci v hodnotě přibližně 2 miliard dolarů Facebook kupuje společnost Oculus VR, která se zabývá virtuální realitou, což znamená významnou investici do budoucnosti technologie virtuální reality.
2020: Senát Spojených států schvaluje zákon o pomoci, úlevě a ekonomickém zabezpečení v souvislosti s koronavirem (Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security, CARES) – V reakci na ekonomické dopady pandemie Covid-19 schválil Senát Spojených států balíček stimulačních opatření v hodnotě 2,2 bilionu dolarů, který má poskytnout finanční úlevu jednotlivcům, podnikům a zdravotnickým zařízením.
Příběh technologického zázraku jménem Instagram
Příběh prudkého vzestupu Instagramu připomíná takovou klasickou pohádku, jenže z prostředí Silicon Valley – společnost získala ohromující dynamiku během několika málo měsíců. Vývoj aplikace pro sdílení fotografií a videí na sociálních sítích trval softwarovým inženýrům pouhých osm týdnů, než byla v říjnu 2010 spuštěna v mobilním operačním systému společnosti Apple. Za necelé dva roky společnost koupil Facebook (META) za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích.
Ale jako všechny dobré příběhy i tento proces zahrnoval mnoho zvratů, neúspěchů a úspěchů, konfliktů a synergií a dávku náhody.
V roce 2009 pracoval Kevin Systrom, 27letý absolvent Stanfordovy univerzity, ve společnosti Nextstop, která se zabývala doporučováním cestovních zájezdů. Systrom předtím pracoval ve společnosti Google (GOOG) jako spolupracovník pro firemní rozvoj a absolvoval stáž ve společnosti Odeo, která se později vyvinula v Twitter (TWTR).
Systrom sice neměl žádné formální vzdělání v oblasti informatiky, ale během práce ve společnosti Nextstop se po nocích a o víkendech učil programovat. Nakonec vytvořil prototyp webové aplikace s názvem Burbn, která byla inspirována jeho zálibou v kvalitních whisky a bourbonech. Aplikace Burbn umožňovala uživatelům registrovat se, zveřejňovat své plány a sdílet fotografie. Ačkoli v té době byly aplikace pro check-in založené na poloze velmi populární, funkce sdílení fotografií v Burbn byla velmi unikátní.
Financování rizikovým kapitálem
Zásadní zlom nastal v březnu 2010, kdy se Systrom zúčastnil večírku startupu Hunch v Silicon Valley. Na večírku se Systrom setkal se dvěma rizikovými kapitalisty z Baseline Ventures a Andreessen Horowitz. Poté, co jim ukázal prototyp své aplikace, se rozhodli sejít se na kávě a dále o ní diskutovat. Po jejich první schůzce se Systrom rozhodl dát výpověď a soustředit se na Burbn. Během dvou týdnů získal od společností Baseline Ventures a Andreessen Horowitz počáteční financování ve výši 500 000 dolarů na další rozvoj svého podnikatelského záměru.
Toto počáteční financování umožnilo Systromovi začít budovat tým lidí, kteří jeho podnik podpoří; jako první se k němu připojil 25letý Mike Krieger. Krieger, rovněž absolvent Stanfordovy univerzity, dříve pracoval jako inženýr a designér uživatelského prostředí v platformě sociálních médií Meebo. Oba se znali ještě z dob studií na Stanfordu.
Přechod na aplikaci pro sdílení fotografií
Po nástupu Kriegera do Burbn oba přehodnotili své působení a rozhodli se zaměřit především na jednu věc: fotografie pořízené právě mobilními zařízeními. Pečlivě prostudovali tehdejší přední aplikace v kategorii fotografií. Pro Kriegera a Systroma vynikla aplikace Hipstamatic, protože byla populární a měla zajímavé funkce, které bylo možné na fotografie aplikovat, například filtry. Chyběly jí však možnosti sdílení na sociálních sítích; Systrom a Krieger viděli potenciál ve vytvoření aplikace, která by propojila Hipstamatic a platformu sociálních médií, jako je Facebook.
Udělali krok zpět a Burbn zůstal pouze u funkcí fotografování, komentování a lajkování. V té době přejmenovali svou aplikaci na Instagram, čímž spojili slova instant a telegram. Začali se také soustředit na vylepšení zážitku ze sdílení fotografií. Jejich záměrem bylo, aby aplikace byla minimalistická a vyžadovala od uživatele co nejméně akcí. Po osmi týdnech dolaďování aplikace ji dali přátelům k beta testování a vyhodnocení jejího fungování. Po vyřešení některých chyb v softwaru ji uvedli na trh.
Spuštění pro iOS
Aplikace Instagram byla spuštěna 6. října 2010 a za jediný den si ji pořídilo 25 000 uživatelů.
Na konci prvního týdne si Instagram stáhlo 100 000 uživatelů a už v polovině prosince dosáhl počet uživatelů jednoho milionu.
Načasování vydání aplikace bylo nakonec náhodné, protože iPhone 4 s vylepšeným fotoaparátem byl uveden na trh jen o několik měsíců dříve, v červnu 2010.
Po rychlém nárůstu počtu uživatelů Instagramu se o společnost začalo zajímat více investorů. V únoru 2011 získal Instagram 7 milionů dolarů v rámci kola financování série A. Jedním z investorů byla společnost Benchmark Capital, která Instagram ocenila na přibližně 25 milionů dolarů. Kromě institucionálních investorů společnost přitáhla pozornost dalších předních společností v odvětví technologií sociálních médií, včetně společností Twitter a Facebook.
Přestože toto nové kolo financování dalo Systromovi a Kriegerovi možnost najmout více lidí, zakladatelé se rozhodli udržet společnost opravdu malou, se sotva tuctem zaměstnanců.
Systrom se znal s Jackem Dorseym, spoluzakladatelem Twitteru, z doby, kdy byl stážistou ve společnosti Odeo. Dorsey projevil o společnost velký zájem a usiloval o získání Instagramu. Twitter údajně učinil oficiální nabídku ve výši přibližně 500 milionů dolarů v akciích, ale Systrom nabídku odmítl.
Facebook kupuje Instagram
Do března 2012 se uživatelská základna aplikace rozrostla na přibližně 27 milionů uživatelů.
V dubnu 2012 byla aplikace Instagram uvolněna pro telefony s operačním systémem Android a za necelý den byla stažena více než milionkrát.
V té době byla společnost také blízko získání nového kola financování s oceněním 500 milionů dolarů.
Systrom se se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem seznámil na akcích pořádaných na Stanfordu a oba spolu komunikovali již v počátcích rychlého růstu popularity Instagramu.
V dubnu 2012 společnost Facebook (nyní Meta) učinila nabídku na koupi Instagramu za přibližně 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích; klíčovým ustanovením přitom bylo, že společnost zůstane nezávisle řízena. Krátce poté a těsně před primární veřejnou nabídkou akcií (IPO) společnost Facebook pokročila a získala společnost za 1 miliardu USD v hotovosti a akciích.
V listopadu 2012 Instagram zpřístupnil webové rozhraní s omezenými funkcemi.
V červnu 2014 společnost představila aplikaci pro zařízení Amazon Fire a konečně v roce 2016 vytvořila aplikaci, která ji učinila kompatibilní s tablety a počítači s operačním systémem Microsoft Windows.
Dne 26. března roku 2012 Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což představovalo v té době doslova rekordní tempo a sílící vliv platforem sociálních médií v digitálním věku. V průřezu historií toho ale na tento datu samozřejmě připadá ještě o mnoho více: 1812: Město Caracas ve Venezuele zasáhlo ničivé zemětřesení, které si vyžádalo asi 20 000 mrtvých a zničilo daleké okolí. 1830: Joseph Smith, zakladatel hnutí Svatých posledních dnů, vydal v Palmyře ve státě New York Knihu Mormonovu. Stoupenci tuto publikaci považují za posvátný text a další svědectví Ježíše Krista. 1953: Dr. Jonas Salk oznamuje úspěšné testování své vakcíny proti dětské obrně, která se stala zásadní pro snížení výskytu této nemoci na celém světě. 1971: Po politických zmatcích a boji o autonomii vyhlásil Východní Pákistán nezávislost na Západním Pákistánu, což vedlo ke vzniku země, kterou dnes známe jako Bangladéš. 1979: Egypt a Izrael podepsaly v Bílém domě mírovou smlouvu, která znamenala konec 30 let trvajícího nepřátelství mezi oběma zeměmi. Smlouvu zprostředkoval americký prezident Jimmy Carter a jednalo se o významný krok na cestě k míru na Blízkém východě. A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky: 1934: Zákon o silničním provozu z roku poprvévve Velké Británii nařizuje řidičům složit řidičský průkaz, což ovlivnilo automobilový průmysl a předpisy o bezpečnosti silničního provozu. 1999: Tento milník naznačil silný hospodářský růst a rostoucí důvěru investorů v americký akciový trh. 2012: Dne 26. března Instagram oznámil, že počet jeho uživatelů vzrostl na 30 milionů, což poukazuje na rychlý růst a vliv platforem sociálních médií v digitálním věku. 2014: V transakci v hodnotě přibližně 2 miliard dolarů Facebook kupuje společnost Oculus VR, která se zabývá virtuální realitou, což znamená významnou investici do budoucnosti technologie virtuální reality. 2020: Senát Spojených států schvaluje zákon o pomoci, úlevě a ekonomickém zabezpečení v souvislosti s koronavirem – V reakci na ekonomické dopady pandemie Covid-19 schválil Senát Spojených států balíček stimulačních opatření v hodnotě 2,2 bilionu dolarů, který má poskytnout finanční úlevu jednotlivcům, podnikům a zdravotnickým zařízením. Příběh prudkého vzestupu Instagramu připomíná takovou klasickou pohádku, jenže z prostředí Silicon Valley – společnost získala ohromující dynamiku během několika málo měsíců. Vývoj aplikace pro sdílení fotografií a videí na sociálních sítích trval softwarovým inženýrům pouhých osm týdnů, než byla v říjnu 2010 spuštěna v mobilním operačním systému společnosti Apple. Za necelé dva roky společnost koupil Facebook za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích. Ale jako všechny dobré příběhy i tento proces zahrnoval mnoho zvratů, neúspěchů a úspěchů, konfliktů a synergií a dávku náhody. V roce 2009 pracoval Kevin Systrom, 27letý absolvent Stanfordovy univerzity, ve společnosti Nextstop, která se zabývala doporučováním cestovních zájezdů. Systrom předtím pracoval ve společnosti Google jako spolupracovník pro firemní rozvoj a absolvoval stáž ve společnosti Odeo, která se později vyvinula v Twitter . Systrom sice neměl žádné formální vzdělání v oblasti informatiky, ale během práce ve společnosti Nextstop se po nocích a o víkendech učil programovat. Nakonec vytvořil prototyp webové aplikace s názvem Burbn, která byla inspirována jeho zálibou v kvalitních whisky a bourbonech. Aplikace Burbn umožňovala uživatelům registrovat se, zveřejňovat své plány a sdílet fotografie. Ačkoli v té době byly aplikace pro check-in založené na poloze velmi populární, funkce sdílení fotografií v Burbn byla velmi unikátní. Zásadní zlom nastal v březnu 2010, kdy se Systrom zúčastnil večírku startupu Hunch v Silicon Valley. Na večírku se Systrom setkal se dvěma rizikovými kapitalisty z Baseline Ventures a Andreessen Horowitz. Poté, co jim ukázal prototyp své aplikace, se rozhodli sejít se na kávě a dále o ní diskutovat. Po jejich první schůzce se Systrom rozhodl dát výpověď a soustředit se na Burbn. Během dvou týdnů získal od společností Baseline Ventures a Andreessen Horowitz počáteční financování ve výši 500 000 dolarů na další rozvoj svého podnikatelského záměru. Toto počáteční financování umožnilo Systromovi začít budovat tým lidí, kteří jeho podnik podpoří; jako první se k němu připojil 25letý Mike Krieger. Krieger, rovněž absolvent Stanfordovy univerzity, dříve pracoval jako inženýr a designér uživatelského prostředí v platformě sociálních médií Meebo. Oba se znali ještě z dob studií na Stanfordu. Po nástupu Kriegera do Burbn oba přehodnotili své působení a rozhodli se zaměřit především na jednu věc: fotografie pořízené právě mobilními zařízeními. Pečlivě prostudovali tehdejší přední aplikace v kategorii fotografií. Pro Kriegera a Systroma vynikla aplikace Hipstamatic, protože byla populární a měla zajímavé funkce, které bylo možné na fotografie aplikovat, například filtry. Chyběly jí však možnosti sdílení na sociálních sítích; Systrom a Krieger viděli potenciál ve vytvoření aplikace, která by propojila Hipstamatic a platformu sociálních médií, jako je Facebook. Udělali krok zpět a Burbn zůstal pouze u funkcí fotografování, komentování a lajkování. V té době přejmenovali svou aplikaci na Instagram, čímž spojili slova instant a telegram. Začali se také soustředit na vylepšení zážitku ze sdílení fotografií. Jejich záměrem bylo, aby aplikace byla minimalistická a vyžadovala od uživatele co nejméně akcí. Po osmi týdnech dolaďování aplikace ji dali přátelům k beta testování a vyhodnocení jejího fungování. Po vyřešení některých chyb v softwaru ji uvedli na trh. Aplikace Instagram byla spuštěna 6. října 2010 a za jediný den si ji pořídilo 25 000 uživatelů. Na konci prvního týdne si Instagram stáhlo 100 000 uživatelů a už v polovině prosince dosáhl počet uživatelů jednoho milionu. Načasování vydání aplikace bylo nakonec náhodné, protože iPhone 4 s vylepšeným fotoaparátem byl uveden na trh jen o několik měsíců dříve, v červnu 2010. Po rychlém nárůstu počtu uživatelů Instagramu se o společnost začalo zajímat více investorů. V únoru 2011 získal Instagram 7 milionů dolarů v rámci kola financování série A. Jedním z investorů byla společnost Benchmark Capital, která Instagram ocenila na přibližně 25 milionů dolarů. Kromě institucionálních investorů společnost přitáhla pozornost dalších předních společností v odvětví technologií sociálních médií, včetně společností Twitter a Facebook. Přestože toto nové kolo financování dalo Systromovi a Kriegerovi možnost najmout více lidí, zakladatelé se rozhodli udržet společnost opravdu malou, se sotva tuctem zaměstnanců. Systrom se znal s Jackem Dorseym, spoluzakladatelem Twitteru, z doby, kdy byl stážistou ve společnosti Odeo. Dorsey projevil o společnost velký zájem a usiloval o získání Instagramu. Twitter údajně učinil oficiální nabídku ve výši přibližně 500 milionů dolarů v akciích, ale Systrom nabídku odmítl. Do března 2012 se uživatelská základna aplikace rozrostla na přibližně 27 milionů uživatelů. V dubnu 2012 byla aplikace Instagram uvolněna pro telefony s operačním systémem Android a za necelý den byla stažena více než milionkrát. V té době byla společnost také blízko získání nového kola financování s oceněním 500 milionů dolarů. Systrom se se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem seznámil na akcích pořádaných na Stanfordu a oba spolu komunikovali již v počátcích rychlého růstu popularity Instagramu. V dubnu 2012 společnost Facebook učinila nabídku na koupi Instagramu za přibližně 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích; klíčovým ustanovením přitom bylo, že společnost zůstane nezávisle řízena. Krátce poté a těsně před primární veřejnou nabídkou akcií společnost Facebook pokročila a získala společnost za 1 miliardu USD v hotovosti a akciích. V listopadu 2012 Instagram zpřístupnil webové rozhraní s omezenými funkcemi. V červnu 2014 společnost představila aplikaci pro zařízení Amazon Fire a konečně v roce 2016 vytvořila aplikaci, která ji učinila kompatibilní s tablety a počítači s operačním systémem Microsoft Windows.