Santa Claus Rally je termín, který se používá k popisu jevu, kdy má akciový trh v posledním prosincovém týdnu a v prvních dvou obchodních dnech nového roku tendenci zvyšovat svou hodnotu. Existuje řada teorií, proč k tomu dochází – od daňových důvodů až po investory, kteří nakupují akcie za své sváteční bonusy.
Co je to Santa Claus Rally?
Santa Claus Rally je sezónní trend na akciovém trhu, který nastává, když akciový trh přináší kladné výnosy během posledních pěti pracovních dnů v prosinci a prvních dvou pracovních dnů nového roku. Poprvé si ho všiml Yale Hirsch v almanachu The Stock Trader’s Almanac z roku 1972.
Obecně platí, že trhy během celých sedmi dnů zvyšují svou hodnotu, ačkoli za Santa Claus Rally lze považovat i to, když některé dny přinesou záporný výnos, ale kumulativně je výnos za celé sedmidenní období kladný. Někteří analytici považují Santa Claus Rally za předpověď výkonnosti trhu v následujícím celém roce, ačkoli neexistuje žádný důkaz, že by takový vztah byl něčím jiným než náhodou, když k němu dojde.
Zatímco původně byla Santa Claus Rally definována jako rally trvající pouze sedm dní, někteří analytici a komentátoři mají tendenci používat tento termín šířeji a označovat jím delší časové období nebo dokonce celý prosinec.
Proč dochází k Santa Claus Rally?
Stejně jako veselý vousatý muž, po kterém je pojmenován, nikdo nezná jednoznačný důvod, proč Santa Claus Rally přichází v prosinci a obdarovává investory pozitivními výnosy během svátků. Existuje však mnoho teorií.
Někteří se domnívají, že rally je způsobena dočasným býčím optimismem investorů odpočívajících s rodinou nebo od drobných investorů investujících své sváteční bonusy. Existují také obecnější kalendářní trendy nazývané „sváteční efekt“ nebo „efekt dlouhého víkendu“, kdy se teoreticky akciový trh před svátky vyvíjí nadprůměrně dobře. Důvodem může být nižší objem obchodů v těchto obdobích, který usnadňuje býčím investorům rozhýbat trh.
Jiní trvají na tom, že Santa Claus Rally souvisí se zvýšenými svátečními výdaji. Někteří analytici totiž naznačují, že silné maloobchodní výdaje jsou považovány za důležitý ekonomický ukazatel hospodářského růstu a v důsledku toho podporují býčí nákupní chování. Vysoká čísla o tržbách na konci roku mají tendenci zvyšovat ceny akcií maloobchodníků v očekávání dobrých čtvrtletních výnosů. Obě tyto skutečnosti jsou považovány za dominový efekt na zbytek trhu, což vede k širokému růstu cen.
Existují také teorie, že k rally dochází proto, že institucionální investoři odjíždějí o svátcích na dovolenou a v tomto období aktivně neobchodují. Tato teorie vyžaduje předpoklad, že drobní investoři mají tendenci být více býčí, a když mohou mít větší vliv na trh, způsobí růst cen akcií.
Podle další teorie se investoři připravují na „lednový efekt“, což je samostatný kalendářní jev, kdy některé akcie vykazují v období po svátcích na začátku ledna tendenci růst více než jiné. Předpokládá se, že lednový efekt je důsledkem prodeje daňových ztrát v prosinci s cílem zablokovat ztráty a následného odkupu v lednu v souladu s 30denními pravidly „wash-sale“, která stanovil daňový úřad pro uplatnění kapitálových ztrát.
Jak často dochází k Santa Claus Rallies?
Historicky se Santa Claus Rally v letech 1950 až 2019 vyskytovala v 76 % případů. Podle almanachu Stock Trader’s Almanac 2019 vzrostl trh v tomto období v průměru o 1,3 %.
Za posledních 10 let od roku 2010 do roku 2020 však akciový trh zaznamenal průměrnou Santa Claus Rally pouze ve výši 0,38 %. V některých letech také akciový trh během těchto dnů prudce klesal. Například v letech 2014 až 2015 zaznamenal index S&P 500 pokles o 3,01 % a v letech 2015 až 2016 tento index klesl o 2,27 %.
Tato čísla ilustrují riziko investování na základě kalendářních teorií, jako je Santa Claus Rally. Nelze předpovědět, zda nějaká nastane, a někdy je její dopad relativně malý nebo může být dokonce negativní. Také proto, že není přesně jasné, proč k Santa Claus Rally dochází, nelze předpovědět, zda se tyto vlivy budou v daném roce opakovat.
Kdy obvykle začíná Santa Claus Rally?
Nikdy nelze předpovědět, zda a kdy přesně se Santa Claus Rally uskuteční, ale původní statistiky vycházejí z období, které začíná pátý poslední obchodní den v roce, což se každoročně mění v závislosti na tom, na které dny v týdnu připadají Vánoce a Nový rok.
To znamená, že média mohou volně označovat to, co označují jako Santa Claus Rally, která začíná již na Černý pátek (den po Dni díkůvzdání) a pokračuje po celý prosinec. Tato definice je mnohem méně vědecká a nemělo by se předpokládat, že se vyskytuje se stejnou úrovní statistické spolehlivosti jako původní definice definovaná Yale Hirschem.
Santa Claus Rally je termín, který se používá k popisu jevu, kdy má akciový trh v posledním prosincovém týdnu a v prvních dvou obchodních dnech nového roku tendenci zvyšovat svou hodnotu. Existuje řada teorií, proč k tomu dochází – od daňových důvodů až po investory, kteří nakupují akcie za své sváteční bonusy. Santa Claus Rally je sezónní trend na akciovém trhu, který nastává, když akciový trh přináší kladné výnosy během posledních pěti pracovních dnů v prosinci a prvních dvou pracovních dnů nového roku. Poprvé si ho všiml Yale Hirsch v almanachu The Stock Trader’s Almanac z roku 1972. Obecně platí, že trhy během celých sedmi dnů zvyšují svou hodnotu, ačkoli za Santa Claus Rally lze považovat i to, když některé dny přinesou záporný výnos, ale kumulativně je výnos za celé sedmidenní období kladný. Někteří analytici považují Santa Claus Rally za předpověď výkonnosti trhu v následujícím celém roce, ačkoli neexistuje žádný důkaz, že by takový vztah byl něčím jiným než náhodou, když k němu dojde. Zatímco původně byla Santa Claus Rally definována jako rally trvající pouze sedm dní, někteří analytici a komentátoři mají tendenci používat tento termín šířeji a označovat jím delší časové období nebo dokonce celý prosinec. Stejně jako veselý vousatý muž, po kterém je pojmenován, nikdo nezná jednoznačný důvod, proč Santa Claus Rally přichází v prosinci a obdarovává investory pozitivními výnosy během svátků. Existuje však mnoho teorií. Někteří se domnívají, že rally je způsobena dočasným býčím optimismem investorů odpočívajících s rodinou nebo od drobných investorů investujících své sváteční bonusy. Existují také obecnější kalendářní trendy nazývané „sváteční efekt“ nebo „efekt dlouhého víkendu“, kdy se teoreticky akciový trh před svátky vyvíjí nadprůměrně dobře. Důvodem může být nižší objem obchodů v těchto obdobích, který usnadňuje býčím investorům rozhýbat trh. Jiní trvají na tom, že Santa Claus Rally souvisí se zvýšenými svátečními výdaji. Někteří analytici totiž naznačují, že silné maloobchodní výdaje jsou považovány za důležitý ekonomický ukazatel hospodářského růstu a v důsledku toho podporují býčí nákupní chování. Vysoká čísla o tržbách na konci roku mají tendenci zvyšovat ceny akcií maloobchodníků v očekávání dobrých čtvrtletních výnosů. Obě tyto skutečnosti jsou považovány za dominový efekt na zbytek trhu, což vede k širokému růstu cen. Existují také teorie, že k rally dochází proto, že institucionální investoři odjíždějí o svátcích na dovolenou a v tomto období aktivně neobchodují. Tato teorie vyžaduje předpoklad, že drobní investoři mají tendenci být více býčí, a když mohou mít větší vliv na trh, způsobí růst cen akcií. Podle další teorie se investoři připravují na „lednový efekt“, což je samostatný kalendářní jev, kdy některé akcie vykazují v období po svátcích na začátku ledna tendenci růst více než jiné. Předpokládá se, že lednový efekt je důsledkem prodeje daňových ztrát v prosinci s cílem zablokovat ztráty a následného odkupu v lednu v souladu s 30denními pravidly „wash-sale“, která stanovil daňový úřad pro uplatnění kapitálových ztrát. Historicky se Santa Claus Rally v letech 1950 až 2019 vyskytovala v 76 % případů. Podle almanachu Stock Trader’s Almanac 2019 vzrostl trh v tomto období v průměru o 1,3 %. Za posledních 10 let od roku 2010 do roku 2020 však akciový trh zaznamenal průměrnou Santa Claus Rally pouze ve výši 0,38 %. V některých letech také akciový trh během těchto dnů prudce klesal. Například v letech 2014 až 2015 zaznamenal index S&P 500 pokles o 3,01 % a v letech 2015 až 2016 tento index klesl o 2,27 %. Tato čísla ilustrují riziko investování na základě kalendářních teorií, jako je Santa Claus Rally. Nelze předpovědět, zda nějaká nastane, a někdy je její dopad relativně malý nebo může být dokonce negativní. Také proto, že není přesně jasné, proč k Santa Claus Rally dochází, nelze předpovědět, zda se tyto vlivy budou v daném roce opakovat. Nikdy nelze předpovědět, zda a kdy přesně se Santa Claus Rally uskuteční, ale původní statistiky vycházejí z období, které začíná pátý poslední obchodní den v roce, což se každoročně mění v závislosti na tom, na které dny v týdnu připadají Vánoce a Nový rok. To znamená, že média mohou volně označovat to, co označují jako Santa Claus Rally, která začíná již na Černý pátek a pokračuje po celý prosinec. Tato definice je mnohem méně vědecká a nemělo by se předpokládat, že se vyskytuje se stejnou úrovní statistické spolehlivosti jako původní definice definovaná Yale Hirschem.