Klíčové body
- EU zavádí prozatímní cla na čínské elektromobily až 48 %, což může zvýšit obchodní napětí s Čínou
- Nová cla ovlivní i západní výrobce jako Renault, BMW a Tesla, kteří dováží elektromobily z Číny
- Čína hrozí odvetnými opatřeními na evropské zboží, včetně zemědělských produktů a automobilů
Evropská unie pokročila v plánech na zavedení prozatímních cel na elektromobily dovážené z Číny, která by zvýšila sazby až na 48 %, což pravděpodobně povede k eskalaci obchodního napětí s Pekingem.
EU ve čtvrtek potvrdila, že uplatní prozatímní cla na tři čínské výrobce, kteří byli vybráni do vzorku pro její antisubvenční šetření. Státnímu výrobci MG SAIC Motor Corp. hrozí 37,6% clo nad rámec stávající 10% sazby, zatímco mateřské společnosti Volvo Car AB Geely a BYD Co. budou postiženy přidanými poplatky ve výši 19,9 %, resp. 17,4 %.
Ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, budou podléhat váženému průměru cla ve výši 20,8 %, zatímco firmy, které nespolupracovaly, budou čelit 37,6% navýšení.
Opatření se týká i západních výrobců automobilů, jako jsou Renault, BMW a Tesla, přičemž americký výrobce v současnosti tvoří většinu dodávek elektromobilů z Číny do EU.
Prozatímní cla budou platit od pátku a definitivní cla by měla začít platit od listopadu, pokud nebude nalezeno alternativní řešení nebo pokud kvalifikovaná většina členských států EU konečný krok zablokuje.
EU, která uvedla, že rozhovory s Čínou se v posledních týdnech zintenzivnily, dospěla ve svém šetření k závěru, že Čína dotuje svůj průmysl elektromobilů v míře, která způsobuje výrobcům automobilů v bloku hospodářskou újmu.
„Tyto rozhovory s Čínou probíhají,“ řekl Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda Evropské komise, v rozhovoru s Francine Lacquaovou pro televizi Bloomberg.
„Pokud se objeví oboustranně výhodné řešení, můžeme pak také najít způsob, jak nakonec neuplatnit definitivní cla – ale je zcela jasné, že toto řešení musí vyřešit toto narušení trhu, které v současné době máme.“
![](https://burzovnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/09/elektromobily-1024x683.jpg)
Tento krok EU následuje po rozhodnutí USA uvalit na elektromobily z Číny 100% clo, ačkoli dodávky se v současné době blíží nule. Kanada minulý měsíc uvedla, že rovněž zvažuje zavedení cel.
Zatímco Čína pohrozila odvetnými opatřeními, relativně dobře situovaní spotřebitelé v EU představují důležité odbytiště pro domácí výrobce elektromobilů, kteří bojují s nadbytečnou kapacitou.
Čína již zahájila cílené antidumpingové šetření týkající se dovozu vepřového masa. Závěry šetření týkajícího se lihovin z EU by měly být známy na začátku příštího roku, ale na základě předchozích událostí mohou přijít kdykoli.
Peking varoval, že by mohl zasáhnout evropské zemědělské zboží, letectví a automobily s velkými motory. Čína by se také mohla rozhodnout napadnout šetření EU u Světové obchodní organizace.
„Nevidíme důvod k odvetným opatřením, protože to, co provádíme, je skutečně v souladu s pravidly WTO,“ řekl Dombrovskis.
Akcie společnosti Volvo Car ve čtvrtek ve Stockholmu klesly až o 8,9 %. Společnost plánuje v příštím roce přesunout výrobu svého nejprodávanějšího plně elektrického modelu, SUV EX30, z Číny do Belgie, ale prozatím bude podléhat novým odvodům. Bezprostřední komentář neposkytla.
EU a Čína vedou konzultace o dalším postupu a obě strany plánují v příštích čtyřech měsících v rozhovorech pokračovat. Čínští výrobci elektromobilů se stále více prosazují v Evropě, ačkoli jejich celkový podíl na trhu s prodejem pouze elektrických vozidel je prozatím nižší než 10 %.
V čele stojí MG, bývalá britská značka, kterou SAIC oživil, následovaná společnostmi BYD a Nio Inc.
Společnost Nio, která v Evropě prodává luxusní sedan ET7, ve čtvrtek uvedla, že v budoucnu možná zvýší ceny kvůli clům.
Společnost Tesla minulý měsíc přidala na své stránky s objednávkami v Evropě text, v němž potenciálním kupcům doporučuje, aby si sedany Model 3 převzali před očekávaným zvýšením cen od července.
Automobilka vyrábí vozy Model 3 v Šanghaji a požádala, aby se na ni vztahovala nižší celní sazba než na ostatní výrobce, což zdůvodnila tím, že využívá méně výrazné státní podpory.
Pravidla WTO
Pro Brusel musí mít jakékoli řešení oporu v pravidlech WTO a řešit základní škodlivé dotace, které sonda identifikovala. Peking se snaží vyšetřování přeměnit ve vyjednávání a snaží se členské státy rozdělit tím, že na ně vyvíjí dvoustranný tlak.
Některé země, včetně Německa, prosazují vyjednání kompromisu.
Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Čína při jednáních mezi oběma stranami požádala EU, aby prozatímní opatření vůbec nezaváděla – nebo aby zvážila nižší sazby na základě menšího počtu kritérií a poté je v listopadu zvýšila, pokud se nepodaří najít řešení před termínem zavedení definitivních cel.
Peking se také zeptal, zda je možné sazby do listopadu upravit, pokud se situace v průběhu jednání změní, uvedli tito lidé.
Ačkoli jsou úpravy možné, EU dává přednost společnému chápání faktů před zkoumáním vzájemně dohodnutého řešení, které by dodržovalo pravidla WTO, dodali.
![](https://burzovnisvet.cz/wp-content/uploads/2024/07/WTO-1024x754.jpg)
Technické rozhovory budou obnoveny v nadcházejících dnech, uvedli tito lidé.
Prozatímní cla budou vydávána jako „záruky“ a budou vybírána pouze v případě, že budou zavedena cla konečná, uvedla EU.
Společnosti Zhejiang Geely Holding Group Co. a BYD se ve čtvrtek odmítly vyjádřit k tomu, že prozatímní cla vstoupí v platnost. Společnost SAIC na žádost o komentář okamžitě nereagovala.
Podle odhadu Moritze Schularicka, prezidenta německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku, cla pravděpodobně sníží dovoz z Číny o čtvrtinu, což představuje hodnotu zhruba 4 miliard USD.
Proti vyšším clům se postavila řada evropských výrobců automobilů, včetně společností Mercedes-Benz Group AG a Volkswagen AG. Čína je pro Mercedes, VW a BMW AG největším trhem.
Cla jsou „slepou uličkou“ a poškodí evropské výrobce automobilů, přičemž mohou zpomalit pokrok v dekarbonizaci, uvedl v prohlášení generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky