Očekávalo se, že tento gigant v oblasti elektronického obchodu od 19. ledna znemožní Britům používat na své platformě kreditní karty Visa. V pondělním prohlášení však firma uvedla, že ke změně „již nedojde“.
„Se společností Visa úzce spolupracujeme na možném řešení, které zákazníkům umožní nadále používat jejich kreditní karty Visa na Amazon.co.uk,“ uvedl mluvčí Amazonu v e-mailu pro CNBC.
Amazon původně učinil šokující oznámení v listopadu s odkazem na „vysoké poplatky, které si Visa účtuje za zpracování transakcí kreditními kartami“. Společnost Visa tehdy uvedla, že je tímto krokem „velmi zklamaná“ a že bude se společností Amazon pracovat na řešení.

Obě společnosti se již v minulosti střetly, přičemž Amazon v loňském roce oznámil plán zavést 0,5% příplatek na kreditní karty Visa v Austrálii a Singapuru.
Zatím není jasné, proč Amazon učinil obrat ve svém plánu vzdát se kreditních karet Visa ve Velké Británii, ani zda je toto rozhodnutí konečné nebo dočasné.
„Zákazníci společnosti Amazon mohou po 19. lednu nadále používat karty Visa na stránkách Amazon.co.uk, zatímco budeme úzce spolupracovat na dosažení dohody,“ uvedl mluvčí společnosti Visa v e-mailu pro CNBC.
V návaznosti na brexit Visa a konkurenční zpracovatel plateb Mastercard zvýšily mezibankovní poplatky, tedy podíl, který si ukrajují z digitálních transakcí mezi Spojeným královstvím a Evropskou unií. Karetní sítě mohly zvýšit své poplatky poté, co v Británii přestal platit strop EU pro mezibankovní poplatky.

Amazon a Visa však tvrdí, že spor nesouvisí s vystoupením Spojeného království z EU. Místo toho byl tento krok odborníky interpretován jako způsob, jakým Amazon získal určitou vyjednávací sílu vůči Visa, aby snížil své poplatky.
David Ritter, stratég pro finanční služby v IT společnosti CI&T, uvedl, že obrat ze strany Amazonu „není žádným překvapením“. Podle něj by se tento krok ukázal jako obtížný vzhledem k tomu, že kreditní karty Visa mohou být u zákazníků vázány na digitální peněženky, jako jsou Apple Pay, Google Pay a PayPal, a také na vlastní předplacenou službu Prime společnosti Amazon.
„Amazon je maloobchodní gigant, takže má určité páky, ale není možné, aby neakceptoval karty Visa,“ řekl Ritter. „Je pravděpodobnější, že Amazon uplatňuje nátlakovou taktiku. Velcí hráči v oblasti maloobchodu mají tendenci mít s platebními společnostmi sazby na míru, místo aby platili zveřejněné sazby. Tento krok společnosti Amazon je pravděpodobně způsobem, jak vyjednat dlouhodobější dohodu o sazbách, nebo dokonce prosadit zmrazení svých současných sazeb.“

Amazon není jedinou společností, která si stěžuje na vysoké náklady spojené s velkými karetními sítěmi – dalším významným příkladem byl řetězec s potravinami Kroger’s, který dočasně zakázal používání kreditních karet Visa v řadě svých obchodů.
Společnosti Visa a Mastercard mezitím čelí rostoucímu tlaku ze strany začínajících finančních technologií, jako jsou Klarna a Afterpay, které nabízejí služby typu „kup teď, zaplať později“, jež umožňují nakupujícím rozložit náklady na nákupy do období měsíčních splátek.
„Tento nejnovější zvrat v této sáze rozhodně ukazuje sílu značky Amazon,“ řekl Roger De’Ath, vedoucí britské pobočky fintech startupu TrueLayer. „Bez ohledu na konečné rozhodnutí nebo nabízené řešení jeho původní oznámení nyní posunulo debatu o poplatcích za platby kartou pro obchodníky do hlavního proudu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























