Za posledních 12 měsíců vzrostla cena akcií společnosti Microsoft o 45 %, zatímco akcie společnosti Alphabet si polepšily o 59 %. Obě akcie snadno překonaly 24% růst indexu S&P 500.
Překonají však tito dva technologičtí titáni trh i letos? Pojďme se na obě společnosti podívat znovu a zjistit, zda je některá z nich lepší investicí.
Rozdíly mezi společnostmi Microsoft a Alphabet
Společnost Microsoft rozděluje své rozsáhlé podnikání do tří hlavních segmentů: Produktivita a podnikové procesy (Office, Dynamics a LinkedIn), Inteligentní cloud (Azure a další cloudové služby) a Osobnější počítače (Windows, Xbox, Surface, Bing a online reklama). Každá z těchto oblastí tradičně generuje zhruba třetinu celkových příjmů.
Společnost Microsoft také pravidelně zveřejňuje růst svého cloudového podnikání, které zahrnuje všechny cloudově orientované podniky ve všech jejích segmentech. V posledním čtvrtletí její cloudové podnikání generovalo téměř polovinu celkových příjmů.
Společnost Alphabet je méně diverzifikovaná než Microsoft. V posledním čtvrtletí vygenerovala 82 % svých příjmů z reklamní činnosti společnosti Google (včetně YouTube). Nereklamní činnosti společnosti Google, včetně hardwaru a předplacených služeb, generovaly 10 % jejích příjmů, zatímco Google Cloud představoval 8 %.
„Ostatní sázky“ společnosti Alphabet – mezi něž patří její auta bez řidiče Waymo, divize Calico a Verily zabývající se vědou o životě a další experimentální „moonshot“ podniky – přinášejí méně než půl procenta jejích příjmů.
Podnikání Microsoftu v oblasti cloudu je také mnohem větší než podnikání Googlu. Podle společnosti Canalys ovládala cloudová platforma Azure společnosti Microsoft ve třetím čtvrtletí roku 2021 21 % trhu s cloudovou infrastrukturou, což ji řadí na druhé místo za 32% podíl společnosti Amazon (NASDAQ:AMZN) Web Services (AWS). Společnost Google je s 8% podílem na vzdáleném třetím místě.
Společnost Alphabet v současnosti čelí větším regulačním překážkám než Microsoft. Konkrétně se jedná o online vyhledávání, reklamu a mobilní operační systém společnosti Google, které čelí rostoucímu počtu antimonopolních šetření v Evropě, USA a dalších regionech. Nedávné strategie Microsoftu v oblasti sdružování produktů také přitahují určitou regulační kontrolu, ale tato vyšetřování jsou ve srovnání s nedávnými kroky proti Googlu zanedbatelná.
Který technologický gigant roste rychleji?
Tržby a očištěný zisk společnosti Microsoft vzrostly ve fiskálním roce 2021 (který skončil v červnu loňského roku) o 18 %, resp. 38 %.
V první polovině fiskálního roku pandemie krátce přiškrtila růst firemních aktivit, ale toto zpomalení snadno kompenzoval růstem svých cloudových, herních a spotřebitelsky orientovaných aktivit, které těží z trendů práce na dálku a pobytu doma.
S postupem roku se zmírnily nepříznivé vlivy související s pandemií a její cloudové podnikání pokračovalo v expanzi s 34% růstem v průběhu roku. K této expanzi přispěly především služby Azure, Dynamics a Office 365.
Analytici očekávají, že tržby a očištěný zisk společnosti Microsoft ve fiskálním roce 2022 vzrostou o 17 %, resp. 15 %. Cloudový byznys pravděpodobně zůstane jeho hlavním motorem růstu, ale po vyřešení problémů s dodavatelským řetězcem by měly oživit i byznysy Xbox, Windows OEM a Surface.
Tržby a zředěný zisk na akcii společnosti Alphabet vzrostly ve fiskálním roce 2020 (který se shoduje s kalendářním rokem) o 13 %, resp. 19 %.
Počáteční dopad pandemie snížil v první polovině roku tržby společnosti Google z reklamy, ale růst služby Google Cloud – která nadále získávala nové zákazníky, protože čelila silné konkurenci AWS a Azure – toto zpomalení do značné míry kompenzoval. V druhé polovině roku se reklamní aktivity společnosti Google zotavily a její cloudové aktivity pokračovaly v růstu.
Analytici očekávají, že tržby společnosti Alphabet v roce 2021 vzrostou o 39 %, resp. 85 %, protože čelí snadnému meziročnímu srovnání s pandemií. V roce 2022 očekávají, že její tržby a zisk vzrostou o 17 %, respektive 4 %, protože tato meziroční srovnání se normalizují.
Ocenění a výzvy
Microsoft se obchoduje za 37násobek forwardového zisku, zatímco Alphabet má mnohem nižší poměr forwardové ceny k zisku 26.
Tento rozdíl v ocenění odráží býčí optimismus ohledně růstu cloudových služeb společnosti Microsoft a medvědí obavy týkající se antimonopolních hrozeb společnosti Alphabet. Reklamní podnikání společnosti Google by také mohlo být ovlivněno změnami společnosti Apple v oblasti ochrany osobních údajů v systému iOS a snížením prodeje reklamy způsobeným inflací.
Investoři by však měli připomenout, že společnost Alphabet již dříve přestála spoustu regulačních problémů a její reklamní byznys zůstal v loňském roce odolný i v době, kdy inflace rostla a aktualizace systému iOS od společnosti Apple zasáhla platformy Meta, Snap a další digitální reklamní platformy.
Vítěz: Alphabet
Oba tito technologičtí giganti jsou solidními dlouhodobými investicemi, ale nižší ocenění společnosti Alphabet z ní dělá lepší nákup pro rok 2022.
Ocenění Microsoftu je nadsazené díky jeho pověsti bezpečné technologické akcie, ale tento vysoký násobek by mohl také omezit jeho letošní zisky. Mezitím se investoři pravděpodobně otočí zpět k Alphabetu, až si uvědomí, že jeho regulační a platformové problémy nezpůsobí žádné trvalé škody.
Za posledních 12 měsíců vzrostla cena akcií společnosti Microsoft o 45 %, zatímco akcie společnosti Alphabet si polepšily o 59 %. Obě akcie snadno překonaly 24% růst indexu S&P 500.Překonají však tito dva technologičtí titáni trh i letos? Pojďme se na obě společnosti podívat znovu a zjistit, zda je některá z nich lepší investicí.Společnost Microsoft rozděluje své rozsáhlé podnikání do tří hlavních segmentů: Produktivita a podnikové procesy , Inteligentní cloud a Osobnější počítače . Každá z těchto oblastí tradičně generuje zhruba třetinu celkových příjmů.Společnost Microsoft také pravidelně zveřejňuje růst svého cloudového podnikání, které zahrnuje všechny cloudově orientované podniky ve všech jejích segmentech. V posledním čtvrtletí její cloudové podnikání generovalo téměř polovinu celkových příjmů.Společnost Alphabet je méně diverzifikovaná než Microsoft. V posledním čtvrtletí vygenerovala 82 % svých příjmů z reklamní činnosti společnosti Google . Nereklamní činnosti společnosti Google, včetně hardwaru a předplacených služeb, generovaly 10 % jejích příjmů, zatímco Google Cloud představoval 8 %.„Ostatní sázky“ společnosti Alphabet – mezi něž patří její auta bez řidiče Waymo, divize Calico a Verily zabývající se vědou o životě a další experimentální „moonshot“ podniky – přinášejí méně než půl procenta jejích příjmů.Chcete využít této příležitosti?Podnikání Microsoftu v oblasti cloudu je také mnohem větší než podnikání Googlu. Podle společnosti Canalys ovládala cloudová platforma Azure společnosti Microsoft ve třetím čtvrtletí roku 2021 21 % trhu s cloudovou infrastrukturou, což ji řadí na druhé místo za 32% podíl společnosti Amazon Web Services . Společnost Google je s 8% podílem na vzdáleném třetím místě.Společnost Alphabet v současnosti čelí větším regulačním překážkám než Microsoft. Konkrétně se jedná o online vyhledávání, reklamu a mobilní operační systém společnosti Google, které čelí rostoucímu počtu antimonopolních šetření v Evropě, USA a dalších regionech. Nedávné strategie Microsoftu v oblasti sdružování produktů také přitahují určitou regulační kontrolu, ale tato vyšetřování jsou ve srovnání s nedávnými kroky proti Googlu zanedbatelná.Tržby a očištěný zisk společnosti Microsoft vzrostly ve fiskálním roce 2021 o 18 %, resp. 38 %.V první polovině fiskálního roku pandemie krátce přiškrtila růst firemních aktivit, ale toto zpomalení snadno kompenzoval růstem svých cloudových, herních a spotřebitelsky orientovaných aktivit, které těží z trendů práce na dálku a pobytu doma.S postupem roku se zmírnily nepříznivé vlivy související s pandemií a její cloudové podnikání pokračovalo v expanzi s 34% růstem v průběhu roku. K této expanzi přispěly především služby Azure, Dynamics a Office 365.Analytici očekávají, že tržby a očištěný zisk společnosti Microsoft ve fiskálním roce 2022 vzrostou o 17 %, resp. 15 %. Cloudový byznys pravděpodobně zůstane jeho hlavním motorem růstu, ale po vyřešení problémů s dodavatelským řetězcem by měly oživit i byznysy Xbox, Windows OEM a Surface.Tržby a zředěný zisk na akcii společnosti Alphabet vzrostly ve fiskálním roce 2020 o 13 %, resp. 19 %.Počáteční dopad pandemie snížil v první polovině roku tržby společnosti Google z reklamy, ale růst služby Google Cloud – která nadále získávala nové zákazníky, protože čelila silné konkurenci AWS a Azure – toto zpomalení do značné míry kompenzoval. V druhé polovině roku se reklamní aktivity společnosti Google zotavily a její cloudové aktivity pokračovaly v růstu.Analytici očekávají, že tržby společnosti Alphabet v roce 2021 vzrostou o 39 %, resp. 85 %, protože čelí snadnému meziročnímu srovnání s pandemií. V roce 2022 očekávají, že její tržby a zisk vzrostou o 17 %, respektive 4 %, protože tato meziroční srovnání se normalizují.Microsoft se obchoduje za 37násobek forwardového zisku, zatímco Alphabet má mnohem nižší poměr forwardové ceny k zisku 26.Tento rozdíl v ocenění odráží býčí optimismus ohledně růstu cloudových služeb společnosti Microsoft a medvědí obavy týkající se antimonopolních hrozeb společnosti Alphabet. Reklamní podnikání společnosti Google by také mohlo být ovlivněno změnami společnosti Apple v oblasti ochrany osobních údajů v systému iOS a snížením prodeje reklamy způsobeným inflací.Investoři by však měli připomenout, že společnost Alphabet již dříve přestála spoustu regulačních problémů a její reklamní byznys zůstal v loňském roce odolný i v době, kdy inflace rostla a aktualizace systému iOS od společnosti Apple zasáhla platformy Meta, Snap a další digitální reklamní platformy.Oba tito technologičtí giganti jsou solidními dlouhodobými investicemi, ale nižší ocenění společnosti Alphabet z ní dělá lepší nákup pro rok 2022.Ocenění Microsoftu je nadsazené díky jeho pověsti bezpečné technologické akcie, ale tento vysoký násobek by mohl také omezit jeho letošní zisky. Mezitím se investoři pravděpodobně otočí zpět k Alphabetu, až si uvědomí, že jeho regulační a platformové problémy nezpůsobí žádné trvalé škody.