Pro mnohé z nich to zahrnuje i stanovení profesních cílů pro další kariérní etapu – a v roce 2022 tomu nebude jinak.
Se vstupem do třetího roku práce značně změněné pandemií bude mnoho pracovníků zvažovat, jak ze své práce vytěžit co nejvíce, případně jak ji zcela změnit.
„Je to zajímavá doba a pro jednotlivce, kteří chtějí v novém roce realizovat nové kariérní cíle, se nabízí spousta skvělých příležitostí,“ řekl televizi CNBC Make It Anthony Klotz, profesor na Texaské univerzitě A&M, který vymyslel frázi „Velká výpověď“.
Často je však snazší definovat cíle a držet se jich. Televize CNBC Make It oslovila psychology specializující se na chování na pracovišti, aby zjistila jejich nejlepší tipy, jak si uvědomit své cíle a udržet se v nich po celý nadcházející rok.
Definujte si své cíle

Může se to zdát samozřejmé, ale prvním krokem k dosažení vašich kariérních cílů je ujasnit si, jaké vlastně jsou.
„Pro mnoho lidí to ve skutečnosti nejsou cíle, ale vágní myšlenky o kariérním směřování,“ říká Dan Ariely, profesor psychologie a behaviorální ekonomie na Dukeově univerzitě.
Cíle by měly být „konkrétní a specifické“, protože tak je lze snáze rozpoznat a sledovat, řekl Ariely, autor knihy „Nudge: Arudiely, autor knihy „Zlepšování rozhodování o zdraví, bohatství a štěstí“.
Takovými příklady mohou být hmatatelné cíle, jako je převzetí nového projektu, zvýšení platu nebo nalezení mentora.
„Jakmile si definujete konkrétní cíle, můžete si stanovit kroky, které k nim povedou,“ řekl Ariely.
Udělejte si je zvládnutelné

Když jste si cíle stanovili, dalším krokem je ujistit se, že jsou dosažitelné v jasném časovém rámci – například jeden rok.
„Klíčové je zajistit, aby byly dosažitelné, realistické, aby odpovídaly tomu, co skutečně chcete – ne tomu, co vám lidé říkají, že chcete – a aby umožňovaly určitou míru chybovosti,“ řekla Melissa Domanová, organizační psycholožka.
Lidé si příliš často stanovují obrovské cíle, jejichž dosažení by obvykle trvalo několik kariérních etap. Místo toho by podle Domanové měli své cíle zefektivnit tak, aby byly dosažitelné během jednoho roku.
„Klíčem jsou mikrocíle,“ řekla Domanová, autorka knihy „Ano, v práci můžete mluvit o duševním zdraví
Stanovte si strategii

Poté vypracujte kroky potřebné k dosažení těchto cílů, ať už se týkají vaší současné firmy, nebo jiných.
Vzhledem k tomu, že se mnoho organizací snaží v době velké rezignace lépe vyjít vstříc svým zaměstnancům, může být váš nadřízený ochotnější pomoci vám pracovat na dosažení vašich cílů, říká organizační psycholog Klotz. Mnoho zaměstnavatelů chce totiž loajální zaměstnance „odměnit“, dodal.
„Vždy je dobré si [se současnými zaměstnavateli] promluvit a říci: ‚Mohu změnit práci, kterou mám, na práci, kterou chci?“ řekl.
Pokud vás však vaše kariérní cíle vedou jinam než do současné společnosti, zkuste si promluvit s dalšími lidmi ve zvoleném oboru, aby vám pomohli vymyslet kroky potřebné k dosažení vašich cílů.
Buďte zodpovědní

A konečně, abyste si udrželi své cíle na vrcholu v průběhu celého roku, najděte si způsob, jak se zodpovídat.
To může znamenat, že si najdete partnera nebo síť, se kterým budete sdílet svou cestu – včetně jejích úspěchů i problémů. Případně to může znamenat vytvoření vizuálních připomínek, abyste měli své cíle stále na očích, říká Doman.
Doman doporučil naplánovat si pravidelné kontrolní schůzky, ať už se sebou samým, nebo s partnerem, abyste mohli sledovat a odměňovat svůj pokrok. Může to být týdně, měsíčně nebo čtvrtletně, podle toho, jaká frekvence vám nejlépe vyhovuje.
„Osobní odpovědnost může být bolestivá,“ řekl Doman, „ale je to důležitý způsob, jak zůstat na správné cestě. [Je třeba najít rovnováhu mezi tím, kdy je dobré být na sebe mírný a kdy ne.“
Vědět, kdy říct ne

Podle Vanessy Bohnsové, sociální psycholožky a profesorky organizačního chování na Cornellově univerzitě, je kromě vymezení cílů důležité také vědět, kdy říci ne.
Jednou z věcí, která spoustu lidí „vykolejí“ z jejich cílů, je jejich neochota odmítnout vnější požadavky. Pokud jsou však takové požadavky „okrajové“ vůči vašim hlavním cílům, mohou se nakonec stát rušivým elementem, říká Bohnsová, autorka knihy „Máte větší vliv, než si myslíte“.
„Dávejte si větší pozor na to, s čím souhlasíte,“ řekla. „Pokaždé, když s něčím souhlasíte, nutně tím ubíráte čas něčemu jinému, takže své rozhodnutí pečlivě zvažte.“
To neznamená říkat ne všem vnějším požadavkům. To často není ani možné, ani vhodné, řekla profesorka. Místo toho byste měli pečlivě promyslet, jak takové požadavky odpovídají vašim cílům, a věnovat čas tomu, abyste na ně mohli odpovědět.
„Získejte čas a prostor k tomu, abyste si promysleli, zda je to opravdu něco, s čím chcete souhlasit, nebo zda je to skutečně něco, co by vás mohlo příliš připravit o čas, který byste věnovali svým pracovním [a životním] prioritám,“ řekl Bohns.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























