Máme tendenci si myslet, že když žádáme o pomoc, druhá osoba řekne ano nebo ne na základě vztahu a žádosti – zda nás má ráda, kolik má času, jak obtížný je požadavek, jak moc chce vypadat vstřícně. Nejnovější vědecké poznatky však ukazují, že i když záleží na tom, kdo a o co žádá, záleží také na tom, jak.
Lidem je trapnější říci někomu do očí ne a je pravděpodobnější, že řeknou ano, když jsou postaveni před hotovou věc. Výsledkem je, že pokud stejnou žádost přednesete téže osobě tváří v tvář ve srovnání s e-mailem, máte neuvěřitelných 34krát větší šanci, že vám odpoví ano.
To se velmi hodí vědět, pokud opravdu potřebujete pomoc. Od dob těchto studií se však svět posunul dál. Díky technickému pokroku a pandemickému narušení existuje v dnešní době mnohem více způsobů, jak oslovit a požádat o pomoc. Můžete zkusit Zoom, poslat video z Loomu, kontaktovat někoho na Slacku nebo dokonce sáhnout po starém dobrém telefonu.
Jak tyto různé způsoby komunikace ovlivňují vaše šance na získání souhlasu? Tým vědců nedávno provedl řadu experimentů, aby to zjistil.

Je nám líto, Zoom, ale nejlepší způsob, jak požádat o pomoc, je stále osobní kontakt.
Výsledky byly zveřejněny v časopise Social Psychological and Personality Science. Výzkumníci zkoumali dvě související otázky. Zaprvé, jaký vliv mají různé komunikační kanály – osobní, přes video, hlasové, textové, asynchronní či jiné – na to, jaká je pravděpodobnost, že lidé na žádost řeknou ano? A za druhé, jak dobře umí žadatelé předvídat dopad zvoleného způsobu komunikace?
Aby to tým zjistil, najal účastníky studie, kteří požádali pět přátel o pomoc při plnění krátkého korektorského úkolu prostřednictvím různých možných komunikačních prostředků. Před oslovením účastníci také odhadovali, jaká je pravděpodobnost, že se jim dostane kladné odpovědi. V následných studiích si měli lidé přečíst o tom, jak ostatní žádají o laskavost různými způsoby, a ohodnotit, s jakou pravděpodobností se jim dostane odpovědi ano.
Závěrečná zjištění z toho všeho byla poměrně jednoduchá: Na způsobu, jakým žádáte o pomoc, hodně záleží a lidé velmi podceňují, jak velký vliv má výběr komunikačního prostředku. „Ukázalo se, že osobní setkání je výrazně účinnější než kterýkoli z ostatních kanálů,“ píší autoři.
Účastníci odhadovali, že komunikace tváří v tvář bude lepší než hlasové hovory nebo e-mail, ale podcenili, o kolik. Rovněž značně nadhodnotili, jak efektivní by byly videohovory při žádosti o pomoc. „Ačkoli účastníci hledající pomoc očekávali, že žádost prostřednictvím videokanálů bude stejně účinná jako osobní žádost, osobní žádost byla výrazně účinnější,“ poznamenávají autoři.
Závěr je stejně jednoduchý jako užitečný. Zoom se zdá, že by nemusel být špatný způsob, jak požádat o laskavost, vzhledem k tomu, že se vám osoba musí dívat do očí, když říká ne, ale jak řekla spoluautorka studie Vanessa Bohns: „Pokud opravdu potřebujete ‚ano‘, je nejlepší požádat osobně.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky