Akcie PepsiCo klesají, protože Rusko je klíčovým trhem pro společnost
Akcie společnosti PepsiCo klesají kvůli zjevným obavám investorů z jejího působení v Rusku, které je po Mexiku jejím druhým největším mezinárodním trhem.
Společnost PepsiCo (ticker: PEP) dosáhla v roce 2021 v Rusku tržeb ve výši 3,4 miliardy USD, což představuje 4 % z celkových tržeb ve výši 79 miliard USD, přičemž její aktiva v této zemi dosahují 3,7 mld.
Rusko je jedním z mála velkých trhů mimo USA, kde PepsiCo vede nad konkurenční společností Coca-Cola (KO), která získává většinu svých zisků z prodeje nápojů v zahraničí.
Společnost Pepsi se k tomu bezprostředně nevyjádřila
Analytička Vivien Azer ze společnosti Cowen ve své výzkumné zprávě napsala, že nedávný propad rublu sice bude mít negativní dopad na zisk společnosti PepsiCo v dolarovém vyjádření, ale „dodavatelský řetězec v Rusku a na Ukrajině je místní, což by mělo výsledky v místní měně izolovat.“ Akcie hodnotí jako Outperform s cílovou cenou 200 USD.
Zdroj: Unsplash
Společnost Pepsi se v Rusku angažuje od roku 1959. Dlouhodobě považuje Rusko za jeden ze svých nejdůležitějších trhů na světě, i když obecně považuje zámořské trhy za hlavní příležitost k růstu.
Tržby společnosti v Rusku loni vzrostly přibližně o 13 %. Na začátku února byl generální ředitel Pepsi Ramon Laguarta v konferenčním hovoru k výsledkům dotázán na mezinárodní působení společnosti a akvizice v zemích včetně Ruska.
„Pokud jde o mezinárodní trh, vždy jsem říkal a stále říkám, že je to pravděpodobně největší příležitost k růstu, kterou ve společnosti PepsiCo máme,“ řekl. „Myslím, že na mnoha trzích máme silné tržní pozice v oblasti snacků a docela dobré v oblasti nápojů, na některých dalších trochu náročnější pozice, na jejichž posílení pracujeme. Myslím, že máme portfolio značek, máme portfolio aktiv a týmy, které jsou schopny na této příležitosti dále pracovat.“
Zdroj: Unsplash
Ve své finanční zprávě 10k za rok 2021 společnost Pepsi uvedla, že prověřila svou majetkovou základnu v Rusku a neshledala žádný důvod pro znehodnocení nebo snížení účetní hodnoty podniků. Rozhodla se však uzavřít nebo změnit umístění některých značek džusů a mléčných výrobků v Rusku, což povede v současném čtvrtletí k odpisu 200 milionů USD.
„Po 25. prosinci 2021 jsme v našem evropském segmentu ukončili nebo změnili pozici některých značek džusů a mléčných výrobků v Rusku,“ uvádí se v dokumentu. „V důsledku toho vykážeme v prvním čtvrtletí roku 2022 náklady na snížení hodnoty před zdaněním ve výši přibližně 0,2 miliardy USD.“
Společnost PepsiCo dosáhla v roce 2021 v Rusku tržeb ve výši 3,4 miliardy USD, což představuje 4 % z celkových tržeb ve výši 79 miliard USD, přičemž její aktiva v této zemi dosahují 3,7 mld.Rusko je jedním z mála velkých trhů mimo USA, kde PepsiCo vede nad konkurenční společností Coca-Cola , která získává většinu svých zisků z prodeje nápojů v zahraničí. Společnost Pepsi se k tomu bezprostředně nevyjádřilaAnalytička Vivien Azer ze společnosti Cowen ve své výzkumné zprávě napsala, že nedávný propad rublu sice bude mít negativní dopad na zisk společnosti PepsiCo v dolarovém vyjádření, ale „dodavatelský řetězec v Rusku a na Ukrajině je místní, což by mělo výsledky v místní měně izolovat.“ Akcie hodnotí jako Outperform s cílovou cenou 200 USD.Zdroj: UnsplashSpolečnost Pepsi se v Rusku angažuje od roku 1959. Dlouhodobě považuje Rusko za jeden ze svých nejdůležitějších trhů na světě, i když obecně považuje zámořské trhy za hlavní příležitost k růstu.Tržby společnosti v Rusku loni vzrostly přibližně o 13 %. Na začátku února byl generální ředitel Pepsi Ramon Laguarta v konferenčním hovoru k výsledkům dotázán na mezinárodní působení společnosti a akvizice v zemích včetně Ruska.Chcete využít této příležitosti?„Pokud jde o mezinárodní trh, vždy jsem říkal a stále říkám, že je to pravděpodobně největší příležitost k růstu, kterou ve společnosti PepsiCo máme,“ řekl. „Myslím, že na mnoha trzích máme silné tržní pozice v oblasti snacků a docela dobré v oblasti nápojů, na některých dalších trochu náročnější pozice, na jejichž posílení pracujeme. Myslím, že máme portfolio značek, máme portfolio aktiv a týmy, které jsou schopny na této příležitosti dále pracovat.“Zdroj: UnsplashVe své finanční zprávě 10k za rok 2021 společnost Pepsi uvedla, že prověřila svou majetkovou základnu v Rusku a neshledala žádný důvod pro znehodnocení nebo snížení účetní hodnoty podniků. Rozhodla se však uzavřít nebo změnit umístění některých značek džusů a mléčných výrobků v Rusku, což povede v současném čtvrtletí k odpisu 200 milionů USD.„Po 25. prosinci 2021 jsme v našem evropském segmentu ukončili nebo změnili pozici některých značek džusů a mléčných výrobků v Rusku,“ uvádí se v dokumentu. „V důsledku toho vykážeme v prvním čtvrtletí roku 2022 náklady na snížení hodnoty před zdaněním ve výši přibližně 0,2 miliardy USD.“