Ukrajina může obnovit vývoz pšenice, pokud bude dokončen dostatečný výsev
Ukrajina může zmírnit omezení vývozu pšenice již příští měsíc, jakmile se ujistí, že jarní setba navzdory ruské invazi dostatečně pokročila, ačkoli vývozní kapacity zůstávají napjaté, protože některé námořní přístavy jsou kvůli bojům fakticky uzavřeny, uvedl úředník, který dohlíží na obchod v zemi.
Kabinet bude pravděpodobně jednat o tom, zda může zrušit licence vyžadované od přepravců pro prodej pšenice do zahraničí v dubnu, poté co odhadne potenciální výnosy po zasetí a ujistí se, že letošní sklizeň bude dostatečná pro zajištění potravinové bezpečnosti, uvedl Taras Kachka, náměstek ministra hospodářství, v nedělním videorozhovoru pro agenturu Bloomberg News.
Vláda v březnu zavedla licenční řízení, aby omezila vývoz hlavních ukrajinských zemědělských komodit, jako je pšenice, kukuřice, slunečnicový olej, drůbež a vejce, po ruské invazi v předchozím měsíci. Minulý týden však byla omezení na kukuřici a slunečnicový olej zrušena, protože země má dostatečné zásoby a zemědělci potřebují zahraniční hotovost, aby mohli pokračovat ve své činnosti.
„Doufáme, že i v případě pšenice budeme moci obnovit vývoz,“ řekl Kachka. „Začalo setí a držme si palce, aby bylo co nejlepší. Až uvidíme, jaký je výhled letošní sklizně a jaké jsou naše domácí zásoby, uděláme vyvážené rozhodnutí.“
Jarní výsadba během války
Zdroj: unsplash
Východoevropská země se potýká s jarní osevní kampaní v podmínkách, s nimiž se nesetkala od druhé světové války, kdy zemědělci museli pracovat na polích pod neustálým rizikem ostřelování a bojů. Ministerstvo zemědělství odhaduje, že osevní plochy se mohou oproti loňskému roku zmenšit o 30 až 50 %. Osevní práce jsou životně důležité pro ekonomiku země, která je silně závislá na vývozu zemědělských produktů.
Další překážkou je, jak vyvézt obilí a olejniny, protože většinu jižních námořních přístavů země, které se obvykle používají pro vývoz, zablokovala ruská vojska v oblastech u Černého a Azovského moře. Podle Kachky se i za těchto podmínek podařilo přepravcům od začátku března vyvézt více než 1 milion tun kukuřice a 300 000 tun pšenice.
Vláda v Kyjevě zvažuje přesměrování vývozních zásilek do námořních přístavů, které jsou pod kontrolou Ukrajiny v blízkosti hranic s Rumunskem, odkud by se náklad mohl později vydat dále na západ na zahraniční trhy přes řeku Dunaj. Úzkým místem je však ukrajinská železnice, která může za současných podmínek přepravit jen několik set tisíc tun plodin měsíčně, a to je podle výzkumníka trhu UkrAgroConsult hluboko pod objemy, které lze obvykle exportovat přes námořní přístavy.
První zásilky touto trasou, přes Izmail, se uskutečnily minulý týden, uvedl Kachka. Izmail je vnitrozemský přístav na jihozápadě Ukrajiny v oblasti delty Dunaje.
Zdroj: unsplash
Kabinet bude pravděpodobně jednat o tom, zda může zrušit licence vyžadované od přepravců pro prodej pšenice do zahraničí v dubnu, poté co odhadne potenciální výnosy po zasetí a ujistí se, že letošní sklizeň bude dostatečná pro zajištění potravinové bezpečnosti, uvedl Taras Kachka, náměstek ministra hospodářství, v nedělním videorozhovoru pro agenturu Bloomberg News.Vláda v březnu zavedla licenční řízení, aby omezila vývoz hlavních ukrajinských zemědělských komodit, jako je pšenice, kukuřice, slunečnicový olej, drůbež a vejce, po ruské invazi v předchozím měsíci. Minulý týden však byla omezení na kukuřici a slunečnicový olej zrušena, protože země má dostatečné zásoby a zemědělci potřebují zahraniční hotovost, aby mohli pokračovat ve své činnosti.„Doufáme, že i v případě pšenice budeme moci obnovit vývoz,“ řekl Kachka. „Začalo setí a držme si palce, aby bylo co nejlepší. Až uvidíme, jaký je výhled letošní sklizně a jaké jsou naše domácí zásoby, uděláme vyvážené rozhodnutí.“Zdroj: unsplashVýchodoevropská země se potýká s jarní osevní kampaní v podmínkách, s nimiž se nesetkala od druhé světové války, kdy zemědělci museli pracovat na polích pod neustálým rizikem ostřelování a bojů. Ministerstvo zemědělství odhaduje, že osevní plochy se mohou oproti loňskému roku zmenšit o 30 až 50 %. Osevní práce jsou životně důležité pro ekonomiku země, která je silně závislá na vývozu zemědělských produktů.Další překážkou je, jak vyvézt obilí a olejniny, protože většinu jižních námořních přístavů země, které se obvykle používají pro vývoz, zablokovala ruská vojska v oblastech u Černého a Azovského moře. Podle Kachky se i za těchto podmínek podařilo přepravcům od začátku března vyvézt více než 1 milion tun kukuřice a 300 000 tun pšenice.Chcete využít této příležitosti?Vláda v Kyjevě zvažuje přesměrování vývozních zásilek do námořních přístavů, které jsou pod kontrolou Ukrajiny v blízkosti hranic s Rumunskem, odkud by se náklad mohl později vydat dále na západ na zahraniční trhy přes řeku Dunaj. Úzkým místem je však ukrajinská železnice, která může za současných podmínek přepravit jen několik set tisíc tun plodin měsíčně, a to je podle výzkumníka trhu UkrAgroConsult hluboko pod objemy, které lze obvykle exportovat přes námořní přístavy.První zásilky touto trasou, přes Izmail, se uskutečnily minulý týden, uvedl Kachka. Izmail je vnitrozemský přístav na jihozápadě Ukrajiny v oblasti delty Dunaje.Zdroj: unsplash