Růstoví investoři by se nyní mohli zajímat o akcie F
Investoři společnosti Ford Motor Company (NYSE:F) měli za sebou neuspokojivý týden, když se situace ještě o něco zhoršila. Dne 7. dubna snížila banka Barclays Capital rating akcií F na „stejnou váhu“. Spolu s tím přišlo i snížení cílové ceny na 17 USD. Reakce trhu byla rychlá a akcie Ford ve čtvrtek dostaly na frak, než mírně posílily a zakončily den na 14,96 USD, což znamenalo téměř 3% pokles.
Důvodem snížení ratingu Barclays byly obavy, že Ford je zranitelný vůči pokračujícímu nedostatku polovodičů. Kromě toho Barclays varovala, že k obavám o schopnost Fordu dosahovat výsledků přispívají i další narušení dodavatelského řetězce, rostoucí cena ropy (a benzínu) a potenciální slabost spotřebitelů v důsledku faktorů, jako je inflace. Ford nebyl jedinou automobilkou, kterou Barclays vyzdvihla, ale to byla pro investory jen malá útěcha.
Zdroj: Canva
Po čtvrtečním propadu se akcie F za rok 2022 propadly o téměř 30 %.
Nedostatek čipů Fordu škodí, ale nebude trvat věčně
Hlavním faktorem, který Barclays uvádí, je celosvětový nedostatek čipů. To je bezpochyby problém. Škody způsobené automobilkám, jako je Ford, nedostatkem čipů v automobilech jsou obrovské. Odhaduje se, že v roce 2021 jen severoamerická výroba Fordu utrpěla ztrátu 700 000 kusů, protože společnost nedokázala zajistit dostatek čipů.
Panuje mylná představa, že nedostatek čipů si vybírá větší daň u elektromobilů než u tradičních vozidel. Typický automobil však nyní může mít více než 3 000 čipů. Postižena jsou všechna vozidla. Situaci zhoršuje skutečnost, že navzdory počtu čipů v automobilu tvoří automobilky ve skutečnosti velmi malé procento obchodu výrobců čipů. Takže když je výroba omezena, koho bude výrobce čipů upřednostňovat? Výrobci chytrých telefonů, kteří tvoří polovinu jeho obchodu, nebo výrobci automobilů, kteří mohou představovat 3 % celkového prodeje?
To staví výrobce automobilů, jako je Ford, do obtížné situace. Proto jsme snížili rating akcií F.
Zdroj: Ford
Ačkoli je to bolestivé, tato situace není trvalá. Výrobci čipů zvyšují kapacitu. Výstavba nových závodů na výrobu polovodičů sice trvá dlouho, ale děje se tak. A mezitím se výrobci automobilů učí novým způsobům, jak zmírnit škody. Například Ford nyní prodává vozidla, která mají některé nekritické systémy vypnuté. Kupující je budou moci do roka přivézt k prodejci, aby jim nainstaloval potřebné čipy, které tyto funkce umožní. Není to dokonalé řešení, ale znamená to, že montážní závody Fordu nemusí zahálet a zákazníci mohou získat nová vozidla.
Z dlouhodobého hlediska by nedostatek čipů měl přestat být problémem.
Akcionáři Fordu se mají na co těšit
Pokud by nedostatek čipů jen přiléval další bídu na společnost, která se potýká s problémy – jako Ford v roce 2020 -, zůstal bych stranou. Ale tohle je Ford, který má našlápnuto stát se silou v rychle rostoucím odvětví elektromobilů. Zastavil předobjednávky svého připravovaného bateriového pick-upu F150 Lighting poté, co dosáhl počtu 200 000 kusů. Ford Mustang Mach-E se v žebříčku Consumers Reports umístil na prvním místě jako nejlepší elektromobil pro rok 2022. Mustang Mach-E získal ocenění od kupujících i testerů. Stal se také třetím nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 – američtí zákazníci Fordu si pořídili 27 140 sportovních elektromobilů.
Zdroj: Getty Images
Společnost jej drtí i v prodeji neelektrických vozů. Pickup F150 zůstal nejprodávanějším americkým vozem i v roce 2021, a to již 40. rok po sobě. V porovnání s ostatními pickupy namísto všech vozidel je tato série dlouhá 45 let. Poslední novinkou společnosti je kompaktní pickup Maverick a už teď se z něj stává velký hit.
Růstoví investoři by se nyní mohli zajímat o akcie F
Investoři společnosti Ford Motor Company měli za sebou neuspokojivý týden, když se situace ještě o něco zhoršila. Dne 7. dubna snížila banka Barclays Capital rating akcií F na „stejnou váhu“. Spolu s tím přišlo i snížení cílové ceny na 17 USD. Reakce trhu byla rychlá a akcie Ford ve čtvrtek dostaly na frak, než mírně posílily a zakončily den na 14,96 USD, což znamenalo téměř 3% pokles.
Důvodem snížení ratingu Barclays byly obavy, že Ford je zranitelný vůči pokračujícímu nedostatku polovodičů. Kromě toho Barclays varovala, že k obavám o schopnost Fordu dosahovat výsledků přispívají i další narušení dodavatelského řetězce, rostoucí cena ropy a potenciální slabost spotřebitelů v důsledku faktorů, jako je inflace. Ford nebyl jedinou automobilkou, kterou Barclays vyzdvihla, ale to byla pro investory jen malá útěcha.
Zdroj: Canva
Po čtvrtečním propadu se akcie F za rok 2022 propadly o téměř 30 %.
Hlavním faktorem, který Barclays uvádí, je celosvětový nedostatek čipů. To je bezpochyby problém. Škody způsobené automobilkám, jako je Ford, nedostatkem čipů v automobilech jsou obrovské. Odhaduje se, že v roce 2021 jen severoamerická výroba Fordu utrpěla ztrátu 700 000 kusů, protože společnost nedokázala zajistit dostatek čipů.
Panuje mylná představa, že nedostatek čipů si vybírá větší daň u elektromobilů než u tradičních vozidel. Typický automobil však nyní může mít více než 3 000 čipů. Postižena jsou všechna vozidla. Situaci zhoršuje skutečnost, že navzdory počtu čipů v automobilu tvoří automobilky ve skutečnosti velmi malé procento obchodu výrobců čipů. Takže když je výroba omezena, koho bude výrobce čipů upřednostňovat? Výrobci chytrých telefonů, kteří tvoří polovinu jeho obchodu, nebo výrobci automobilů, kteří mohou představovat 3 % celkového prodeje?Chcete využít této příležitosti?
To staví výrobce automobilů, jako je Ford, do obtížné situace. Proto jsme snížili rating akcií F.
Zdroj: Ford
Ačkoli je to bolestivé, tato situace není trvalá. Výrobci čipů zvyšují kapacitu. Výstavba nových závodů na výrobu polovodičů sice trvá dlouho, ale děje se tak. A mezitím se výrobci automobilů učí novým způsobům, jak zmírnit škody. Například Ford nyní prodává vozidla, která mají některé nekritické systémy vypnuté. Kupující je budou moci do roka přivézt k prodejci, aby jim nainstaloval potřebné čipy, které tyto funkce umožní. Není to dokonalé řešení, ale znamená to, že montážní závody Fordu nemusí zahálet a zákazníci mohou získat nová vozidla.
Z dlouhodobého hlediska by nedostatek čipů měl přestat být problémem.
Pokud by nedostatek čipů jen přiléval další bídu na společnost, která se potýká s problémy – jako Ford v roce 2020 -, zůstal bych stranou. Ale tohle je Ford, který má našlápnuto stát se silou v rychle rostoucím odvětví elektromobilů. Zastavil předobjednávky svého připravovaného bateriového pick-upu F150 Lighting poté, co dosáhl počtu 200 000 kusů. Ford Mustang Mach-E se v žebříčku Consumers Reports umístil na prvním místě jako nejlepší elektromobil pro rok 2022. Mustang Mach-E získal ocenění od kupujících i testerů. Stal se také třetím nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 – američtí zákazníci Fordu si pořídili 27 140 sportovních elektromobilů.
Zdroj: Getty Images
Společnost jej drtí i v prodeji neelektrických vozů. Pickup F150 zůstal nejprodávanějším americkým vozem i v roce 2021, a to již 40. rok po sobě. V porovnání s ostatními pickupy namísto všech vozidel je tato série dlouhá 45 let. Poslední novinkou společnosti je kompaktní pickup Maverick a už teď se z něj stává velký hit.