Řidiči, kteří se v aplikaci pro rozvoz a doručování zaregistrovali v letech 2010 až 2016, dostanou 4 000 akcií GoTo, což odpovídá 94 dolarům na základě ceny při IPO 338 rupií. Ti, kteří se registrovali od roku 2017 do února, dostanou 1 000 akcií, což je podle pondělního prohlášení část z celkového fondu více než 20 milionů dolarů vyčleněných pro řidiče.
Společnost GoTo, která vznikla spojením Gojek s průkopníkem elektronického obchodování Tokopedia, získala 1,1 miliardy dolarů v rámci jednoho z největších letošních burzovních debutů na světě a její vstup na burzu v Jakartě je naplánován na 11. dubna. Ačkoli tento dar představuje symbolickou částku, GoTo se stává prvním velkým gigantem sdílené ekonomiky v jihovýchodní Asii, který do svého nečekaného IPO zahrnul i pracovníky na částečný úvazek.

„Je to uznání, že naši partneři-řidiči jsou součástí našeho úspěchu,“ řekl v rozhovoru výkonný ředitel Andre Soelistyo. „Je to něco, co jsme chtěli udělat už od začátku.“
Boom mobilních telefonů vynesl na světlo světa nebývalý počet miliardářů, od Jacka Ma ze společnosti Alibaba Group Holding Ltd. až po Forresta Liho, zakladatele společnosti Sea Ltd.. Přesto jsou společnosti založené na aplikacích obvykle postaveny na zádech smluvních pracovníků s nízkou mzdou, kteří pracují dlouhé hodiny, ale stále nemají zaměstnanecké výhody, jako je zdravotní péče nebo záchranná síť.
Jejich nelehká situace si v posledních letech získala pozornost regulačních orgánů i veřejnosti, zejména během pandemie, kdy internetové platformy vzkvétaly, ale sociální nerovnosti se prohlubovaly. Singapur a další vlády po celém světě zvažují legislativní změny na ochranu pracovníků gigekonomiky.
Společnosti Uber Technologies Inc. a Lyft Inc, které vstoupily na burzu v roce 2019, poskytly častým řidičům hotovost na nákup akcií v USA, ale v Asii je tato praxe vzácná.

Jihokorejská společnost Coupang Inc. zabývající se elektronickým obchodováním slíbila zaměstnancům a pracovníkům v první linii akcie s omezeným převodem v hodnotě přibližně 90 milionů dolarů. Konkurent společnosti Goto, společnost Grab Holdings Ltd. — která v prosinci vstoupila na burzu prostřednictvím fúze s blanketní společností, rozdala před vstupem na burzu řidičům a obchodním partnerům v Indonésii odměny v hodnotě 1,4 milionu dolarů.
Studie ukazuje, že 59hodinový pracovní týden je u singapurských příležitostných pracovníků běžný.
Řidiči společnosti GoTo, kteří nejsou klasifikováni jako zaměstnanci, ale jako nezávislí dodavatelé, si podle prospektu společnosti mohou zvolit, zda si akcie ponechají, nebo je vyplatí po počátečním osmiměsíčním období uzamčení.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























