Společnost ALI Technologies Inc. se sídlem v Tokiu založil Shuhei Komatsu v roce 2016 jako výrobce dronů, poté se pustil do ambicióznějších podniků a v říjnu zahájil prodej své motorky Xturismo Limited. Transportér pro jednu osobu za 777 000 dolarů dokáže podle společnosti vyvinout maximální rychlost 80 km/h a na jedno nabití ujet až 40 minut. Kolo zatím většinou figurovalo jako kuriozita na veřejných akcích, například na nedávném baseballovém zápase, ale podle prezidenta ALI Daisukeho Katana je o něj velký zájem ze zemí Středního východu.
„Potřeba těchto kol bude vyšší v místech s pouští nebo jiným obtížným terénem,“ řekl Katano v rozhovoru. „Vozidlo umožní lidem cestovat tam, kde jsou špatné a pro auta nepřístupné cesty, a také přes vodní plochy.“
Společnost vybrala hlavní upisovatele pro primární veřejnou nabídku na tokijském trhu pro začínající podniky Mothers, což bude první debut tohoto druhu v zemi. V současné době vede jednání s tokijskou burzou cenných papírů, uvedl Katano a odmítl upřesnit odhadovanou hodnotu nebo časový plán nabídky.
Létající osobní vozidla byla předmětem science fiction již několik desetiletí před Hvězdnými válkami, ve kterých se objevila slavná scéna závodů s létajícími moduly přibližujícími se blízko k zemi. Elektricko-vzdušná doprava se nyní blíží realitě, protože první vlna návrhů začínajících společností, jako je Joby Aviation Inc., dosahuje zralosti a vývojáři získávají finanční prostředky od investorů. V roce 2021 do tohoto odvětví přitekly miliardy dolarů a také úctyhodný počet objednávek, většinou od komerčních leteckých společností. Příštích 18 měsíců bude pro rodící se odvětví klíčových, protože výrobci budou provádět důležité testovací lety a dokončovat plány takzvaných vertiportů a regulační orgány budou zvažovat, jak nejlépe zaručit bezpečnost.

Kolo ALI není určeno k létání vysoko ve vzduchu, ale především k překonávání nehostinného terénu. Je postaven jako zvětšený dron s tradičním motocyklovým sedadlem a řízením nahoře.
Zakladatel Komatsu popsal svůj cíl jako realizaci „společnosti vzdušné mobility“, v níž se mohou lidé přepravovat po obloze auty, koly a dalšími vozidly.
Společnost ALI přilákala investice několika známých japonských firem, včetně společností Sega Sammy Holdings Inc, Nagoya Railroad Co, Nakanihon Air Service Co, Kyocera Corp. a Mitsubishi Electric Corp. Podporovatelem je také fotbalová hvězda Keisuke Honda, který hrál za národní tým na mistrovství světa 2018. Drony společnosti ALI byly první věcí, která přilákala investory, ale startup také rozvíjí možnosti v oblasti umělé inteligence a technologie blockchain, uvedl mluvčí společnosti Nagoya Railroad.
„Očekává se růst, takže jakmile se podobné produkty dostanou na titulní stránky, akcie společnosti by mohly být vykoupeny, čímž by získaly podporu od drobných investorů,“ uvedl Tomoichiro Kubota, hlavní analytik trhu ve společnosti Matsui Securities Co. „Společnost však zatím není na takové úrovni, aby se dalo hovořit o podrobném výhledu zisků, a proto je těžké stanovit vhodnou hodnotu ocenění.“
Úspěšné IPO sice učiní z ALI jedinou kótovanou společnost v Japonsku, která se specializuje na leteckou mobilitu nové generace, ale na newyorských burzách se již obchoduje několik podobných společností. Patří mezi ně Joby, Archer Aviation Inc., Lilium NV a Vertical Aerospace Ltd.

Společnost Joby, jejíž tržní kapitalizace přesahuje 3 miliardy dolarů, je blízko komercializaci letadel, která se v tomto odvětví nazývají eVTOL, neboli letadla s elektrickým vertikálním vzletem a přistáním. Tyto létající taxíky jsou poháněny bateriemi a podle společností jsou předurčeny k létání bez pilota, jakmile to umožní předpisy.
„Společnosti zabývající se leteckou mobilitou, které jsou kótované v USA, mají docela velkou tržní kapitalizaci,“ řekl Katano. „Pokud naši společnost považujete za podobnou, myslím, že budeme schopni získat pochopení investorů pro slušné ocenění.“
Společnost ALI bude v dlouhodobém horizontu usilovat o ocenění na úrovni jednorožce – 1 miliardy dolarů nebo více, dodal Katano. Společnost se však ještě musí rozhodnout o nejlepším způsobu kategorizace svého vozidla, což bude záviset na jednání s místními regulačními orgány v místech, kde se produkt prodává.
„Myslíme si, že naše letadlo by mohlo být kategorizováno jinak než stávající letadla,“ řekl Katano. „Nepohybuje se po zemi, ale stále létá blíže k zemi a v malých výškách.“

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky