3 důvody, proč Meta Platforms není budoucností metaverze
Metaverze se rychle rozšiřuje všemi směry, zahrnuje nejrůznější známé značky a vyzývá společnosti k hledání zajímavých způsobů, jak vnést více virtuálního života do reálného světa.
Jedna ze společností, která se do hry zapojila pozdě, Meta Platforms ( FB ), se snaží naznačit, že právě ona bude budoucností metaverza, přestože se na scéně objevila poměrně pozdě.
Ačkoli má metaverze nemovitostí velký potenciál, ne každá platforma se prosadí. Jednoduše to není možné. Lidé zůstanou tam, kde je o ně zájem, a my právě teď procházíme růstovými bolestmi při zjišťování, kde to je. Ale Meta, která bývala známá jako Facebook, to není. Tady je důvod:
1. Meta Platforms se spoléhá na hardware, který není široce rozšířen
Prodeje náhlavní soupravy pro virtuální realitu (VR) Oculus společnosti Meta dosáhly v roce 2021 odhadem 11,2 milionu sad, což z ní činí jednu z nejoblíbenějších náhlavních souprav na světě. To může znít jako hodně náhlavních souprav, ale je důležité si uvědomit, že herní platforma Roblox má 54,7 milionu uživatelů denně a Minecraft od Microsoftu 140 milionů uživatelů měsíčně, přičemž ani jedna z těchto platforem nevyžaduje další vybavení nebo objemné VR vybavení, o kterém je známo, že u některých lidí způsobuje fyzické vedlejší účinky.
Zdroj: Unsplash
Horizon Worlds a Horizons Venues společnosti Meta Platform měly v únoru 2022 celkem 300 000 uživatelů, což zdaleka nedosahuje ani 600 000 měsíčně aktivních uživatelů společnosti Decentraland ( MANA 1,24 % ). Požadavek na hardware rozhodně hraje roli v nedostatečném přijetí VR platforem Meta Platforms a – protože je to nedílná součást funkčnosti softwaru – bude jej nadále brzdit, dokud se něco nestane s VR hardwarem.
2. Meta Platforms neposkytují uživatelům skutečné vlastnictví
Na rozdíl od platforem metaverza založených na blockchainu, jako jsou Decentraland a The Sandbox ( SAND 0,42 % ), jsou projekty Meta Platform nakonec ve vlastnictví společnosti Meta. Neumožňují uživatelům skutečně vlastnit své vlastní projekty nebo nemovitosti, bez ohledu na to, jaké peníze do nich tito uživatelé mohou vložit. Někomu to možná nepřipadá jako velký problém, ale pro mnoho lidí, kteří si osvojují metaverzi, je vlastnictví celým smyslem. Chtějí mít možnost zcela vlastnit to, co si koupí a co vytvoří, i když se jedná o pár virtuálních tenisek nebo virtuální umělecké dílo.
A co je ještě důležitější, Meta Platforms nikdy nedovolí, aby kontrolu nad projekty Horizon převzala komunita, protože celá věc je stále v centrálním vlastnictví Meta Platforms. Decentraland a The Sandbox buď mají jako řídící orgán decentralizované autonomní organizace (DAO), nebo je právě vytvářejí. Tyto skupiny umožňují uživatelům demokraticky rozhodovat o svých komunitách, včetně takových věcí, jako je stanovení poplatků a rozhodování o tom, kdy nebo zda vůbec má být platforma uzavřena.
Rozdíl v právní struktuře zboží mezi Decentralandem a The Sandbox a Meta Platforms spočívá v tom, že Decentraland i The Sandbox jsou postaveny na blockchainovém systému, který umožňuje skutečné vlastnictví virtuálního majetku. Prodané předměty jsou převedeny na kupující, kteří si s nimi pak mohou dělat, co se jim zlíbí, včetně jejich prodeje mimo platformu nebo, jak se technologie vyvíjí, dokonce jejich přesunu do různých prostorů metaverza.
Tvůrci předmětů založených na blockchainu, které jsou zajištěny nezpeněžitelnými tokeny, jako je tomu v systémech Decentraland a The Sandbox, mohou také v průběhu času čerpat licenční poplatky ze svých výtvorů v závislosti na smlouvách vázaných na tyto předměty. Nic z toho není možné u předmětů založených na Meta Platformě, a pokud by se Meta Platforms rozhodly zavřít obchod nebo nějaký předmět zlegalizovat a zcela odstranit, neexistoval by žádný mechanismus, jak se odvolat nebo čerpat jakoukoli hodnotu z věcí, do kterých uživatelé mohli investovat, a to dokonce do té míry, že by prodej za šrot nebyl možný.
Zdroj: Pixabay
3. Poplatky Meta Platforms jsou nehorázne vysoké
Metaverze je tak silná, jak silná je její komunita, a ta je ovlivněna silou sociálního i finančního ekosystému. Jak Meta Platform sama přiznává, bude si brát 47,5% podíl z jakéhokoli prodeje digitálních aktiv v Horizon Worlds.
Bez zdravé tvůrčí komunity, která je řádně motivována, bude pro Meta Platforms těžké skutečně zapustit kořeny. Pro srovnání, The Sandbox účtuje uživatelům pouze 5 % a Decentraland pouze 2,5 %, z nichž se část vrací zpět do těchto komunit.
Jedna ze společností, která se do hry zapojila pozdě, Meta Platforms , se snaží naznačit, že právě ona bude budoucností metaverza, přestože se na scéně objevila poměrně pozdě.Ačkoli má metaverze nemovitostí velký potenciál, ne každá platforma se prosadí. Jednoduše to není možné. Lidé zůstanou tam, kde je o ně zájem, a my právě teď procházíme růstovými bolestmi při zjišťování, kde to je. Ale Meta, která bývala známá jako Facebook, to není. Tady je důvod:1. Meta Platforms se spoléhá na hardware, který není široce rozšířenProdeje náhlavní soupravy pro virtuální realitu Oculus společnosti Meta dosáhly v roce 2021 odhadem 11,2 milionu sad, což z ní činí jednu z nejoblíbenějších náhlavních souprav na světě. To může znít jako hodně náhlavních souprav, ale je důležité si uvědomit, že herní platforma Roblox má 54,7 milionu uživatelů denně a Minecraft od Microsoftu 140 milionů uživatelů měsíčně, přičemž ani jedna z těchto platforem nevyžaduje další vybavení nebo objemné VR vybavení, o kterém je známo, že u některých lidí způsobuje fyzické vedlejší účinky.Zdroj: UnsplashHorizon Worlds a Horizons Venues společnosti Meta Platform měly v únoru 2022 celkem 300 000 uživatelů, což zdaleka nedosahuje ani 600 000 měsíčně aktivních uživatelů společnosti Decentraland . Požadavek na hardware rozhodně hraje roli v nedostatečném přijetí VR platforem Meta Platforms a – protože je to nedílná součást funkčnosti softwaru – bude jej nadále brzdit, dokud se něco nestane s VR hardwarem.2. Meta Platforms neposkytují uživatelům skutečné vlastnictvíNa rozdíl od platforem metaverza založených na blockchainu, jako jsou Decentraland a The Sandbox , jsou projekty Meta Platform nakonec ve vlastnictví společnosti Meta. Neumožňují uživatelům skutečně vlastnit své vlastní projekty nebo nemovitosti, bez ohledu na to, jaké peníze do nich tito uživatelé mohou vložit. Někomu to možná nepřipadá jako velký problém, ale pro mnoho lidí, kteří si osvojují metaverzi, je vlastnictví celým smyslem. Chtějí mít možnost zcela vlastnit to, co si koupí a co vytvoří, i když se jedná o pár virtuálních tenisek nebo virtuální umělecké dílo.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: UnsplashA co je ještě důležitější, Meta Platforms nikdy nedovolí, aby kontrolu nad projekty Horizon převzala komunita, protože celá věc je stále v centrálním vlastnictví Meta Platforms. Decentraland a The Sandbox buď mají jako řídící orgán decentralizované autonomní organizace , nebo je právě vytvářejí. Tyto skupiny umožňují uživatelům demokraticky rozhodovat o svých komunitách, včetně takových věcí, jako je stanovení poplatků a rozhodování o tom, kdy nebo zda vůbec má být platforma uzavřena.Rozdíl v právní struktuře zboží mezi Decentralandem a The Sandbox a Meta Platforms spočívá v tom, že Decentraland i The Sandbox jsou postaveny na blockchainovém systému, který umožňuje skutečné vlastnictví virtuálního majetku. Prodané předměty jsou převedeny na kupující, kteří si s nimi pak mohou dělat, co se jim zlíbí, včetně jejich prodeje mimo platformu nebo, jak se technologie vyvíjí, dokonce jejich přesunu do různých prostorů metaverza.Tvůrci předmětů založených na blockchainu, které jsou zajištěny nezpeněžitelnými tokeny, jako je tomu v systémech Decentraland a The Sandbox, mohou také v průběhu času čerpat licenční poplatky ze svých výtvorů v závislosti na smlouvách vázaných na tyto předměty. Nic z toho není možné u předmětů založených na Meta Platformě, a pokud by se Meta Platforms rozhodly zavřít obchod nebo nějaký předmět zlegalizovat a zcela odstranit, neexistoval by žádný mechanismus, jak se odvolat nebo čerpat jakoukoli hodnotu z věcí, do kterých uživatelé mohli investovat, a to dokonce do té míry, že by prodej za šrot nebyl možný.Zdroj: Pixabay3. Poplatky Meta Platforms jsou nehorázne vysokéMetaverze je tak silná, jak silná je její komunita, a ta je ovlivněna silou sociálního i finančního ekosystému. Jak Meta Platform sama přiznává, bude si brát 47,5% podíl z jakéhokoli prodeje digitálních aktiv v Horizon Worlds.Bez zdravé tvůrčí komunity, která je řádně motivována, bude pro Meta Platforms těžké skutečně zapustit kořeny. Pro srovnání, The Sandbox účtuje uživatelům pouze 5 % a Decentraland pouze 2,5 %, z nichž se část vrací zpět do těchto komunit.