Evropa zažívá oživení cestování díky zmírnění omezení COVID
Evropské letecké společnosti a hotelové řetězce zaznamenávají oživení rezervací na úroveň, která nebyla zaznamenána od doby před pandemií COVID-19, a to díky poptávce po kratších cestách, ačkoli cestující zůstávají opatrní při cestách na dlouhé vzdálenosti.
V důsledku pandemie se prakticky zastavilo mezinárodní cestování, protože vlády po celém světě zakázaly cizincům vstup do svých zemí. Zmírnění omezení a přetrvávající poptávka po cestování však vyvolaly mezi vedoucími pracovníky opatrný optimismus.
Přetrvávají problémy v podobě rostoucích nákladů a nedostatku personálu, který způsobuje rušení letů. Přesto letecké společnosti předpovídají návrat k ziskovosti.
„Existuje velká odložená poptávka. Lidé chtějí znovu vidět své rodiny a cestovat,“ řekl Phil Seymour, prezident IBA Group, britské poradenské společnosti a firmy zabývající se oceňováním letadel.
Společnost IAG, která je vlastníkem British Airways, očekává, že od druhého čtvrtletí a v celém roce bude zisková, uvedla v pátek. A to i přesto, že v prvním čtvrtletí musela snížit kapacitu, aby se vyhnula přerušení provozu.
„Nejvýkonnějším segmentem je i nadále prémiová rekreace a obchodní cestování je na nejvyšší úrovni od začátku pandemie,“ uvedl výkonný ředitel IAG Luis Gallego.
Společnost IAG, která vlastní také společnosti Iberia, Vueling a Aer Lingus, uvedla, že zmírnění vládou nařízených omezení cestování, zejména ve Velké Británii, zlepšilo poptávku. Invaze Ruska na Ukrajinu podle ní neměla „žádný znatelný dopad“.
IAG předpokládá, že ve druhém čtvrtletí dosáhne kapacita cestujících přibližně 80 % úrovně roku 2019 a ve čtvrtém čtvrtletí se zvýší na 90 %. Lety mezi Evropou a Severní Amerikou se podle ní budou ve třetím čtvrtletí blížit plné kapacitě.
„Konečně vidíme skutečné známky pokroku, přičemž zisky by měly začít klíčit od příštího čtvrtletí,“ uvedla Sophie Lund-Yatesová, hlavní akciová analytička společnosti Hargreaves Lansdown.
Optimistický výhled IAG následoval po podobných pokynech dalších evropských leteckých společností.
Německá Lufthansa se chce v tomto čtvrtletí vrátit k provoznímu zisku, protože poptávka po cestování se zmírněním omezení COVID-19 roste, uvedla ve čtvrtek.
Air France-KLM zaznamenala oživení prodeje letenek a silné rezervace na letní sezónu, uvedla ve čtvrtek.
Oživení způsobily rezervace na krátké vzdálenosti. Cestující jsou stále opatrní při cestách na dlouhé vzdálenosti, protože přetrvávají obavy ze směrnice COVID-19 a návštěvníci z USA jsou stále opatrní při plánování cest do Evropy kvůli konfliktu na Ukrajině.
Také provozovatelé hotelů zaznamenávají oživení poptávky.
Majitel hotelu Holiday Inn, společnost IHG, v pátek uvedl, že zadržovaná poptávka a větší počet hotelových pobytů během jarních prázdnin v USA zvýšily míru obsazenosti a ceny, čímž se tržby za pokoj v prvním čtvrtletí přiblížily úrovni před pandemií.
„Naše hotely zaznamenávají zvýšenou cenovou sílu,“ uvedl výkonný ředitel IHG Keith Barr.
Americký konkurent Marriott International (NASDAQ:MAR) ve středu uvedl, že očekává, že klíčový ukazatel příjmů na jeho americkém a kanadském trhu dosáhne po zbytek roku předpandemické úrovně.
Další ilustraci rostoucí poptávky přinesla v pátek španělská společnost Amadeus, která provozuje největší světový rezervační systém pro cestování. V prvním čtvrtletí zpracovala téměř 92 milionů rezervací, což je o něco více než polovina předpandemické úrovně. A to i přesto, že se v lednu rozšířila varianta COVID-19 Omicron, která zasáhla rezervace.
Vyšší inflace a rusko-ukrajinský konflikt oživení cestovního ruchu spíše oddálí, než aby ho zmařily, uvedl David Goodger, výkonný ředitel pro Evropu a Blízký východ poradenské společnosti Tourism Economics, která je součástí Oxford Economics.
„Očekáváme, že objem domácích cest v roce 2022 překoná úroveň roku 2019, zatímco mezinárodní cesty zaznamenají velký odraz zpět k této úrovni,“ uvedl.
Rostoucí krize životních nákladů zmírní část cestování, které v posledních desetiletích dominovalo liberalizovanému leteckému trhu, protože životní styl Evropanů se přeléval přes hranice.
„Přemýšlím o některých cestách typu ‚city break‘,“ řekl Seymour z IBA na okraj konference Airfinance Journal v Dublinu. Takové diskrétní cesty bývají stimulovány přímými linkami nízkonákladových dopravců.
„Říkám tomu syndrom Michaela Bubleho. Lidé létali na víkend do Itálie, jen aby si poslechli koncert. Nyní si možná ušetří cestu a počkají na turné, které dorazí blíže k jejich domovu.“
V důsledku pandemie se prakticky zastavilo mezinárodní cestování, protože vlády po celém světě zakázaly cizincům vstup do svých zemí. Zmírnění omezení a přetrvávající poptávka po cestování však vyvolaly mezi vedoucími pracovníky opatrný optimismus.Přetrvávají problémy v podobě rostoucích nákladů a nedostatku personálu, který způsobuje rušení letů. Přesto letecké společnosti předpovídají návrat k ziskovosti.„Existuje velká odložená poptávka. Lidé chtějí znovu vidět své rodiny a cestovat,“ řekl Phil Seymour, prezident IBA Group, britské poradenské společnosti a firmy zabývající se oceňováním letadel.Společnost IAG, která je vlastníkem British Airways, očekává, že od druhého čtvrtletí a v celém roce bude zisková, uvedla v pátek. A to i přesto, že v prvním čtvrtletí musela snížit kapacitu, aby se vyhnula přerušení provozu.Zdroj: Ian na Unsplash„Nejvýkonnějším segmentem je i nadále prémiová rekreace a obchodní cestování je na nejvyšší úrovni od začátku pandemie,“ uvedl výkonný ředitel IAG Luis Gallego.Společnost IAG, která vlastní také společnosti Iberia, Vueling a Aer Lingus, uvedla, že zmírnění vládou nařízených omezení cestování, zejména ve Velké Británii, zlepšilo poptávku. Invaze Ruska na Ukrajinu podle ní neměla „žádný znatelný dopad“.Chcete využít této příležitosti?IAG předpokládá, že ve druhém čtvrtletí dosáhne kapacita cestujících přibližně 80 % úrovně roku 2019 a ve čtvrtém čtvrtletí se zvýší na 90 %. Lety mezi Evropou a Severní Amerikou se podle ní budou ve třetím čtvrtletí blížit plné kapacitě.„Konečně vidíme skutečné známky pokroku, přičemž zisky by měly začít klíčit od příštího čtvrtletí,“ uvedla Sophie Lund-Yatesová, hlavní akciová analytička společnosti Hargreaves Lansdown.Optimistický výhled IAG následoval po podobných pokynech dalších evropských leteckých společností.Zdroj: derwiki na PixabayNěmecká Lufthansa se chce v tomto čtvrtletí vrátit k provoznímu zisku, protože poptávka po cestování se zmírněním omezení COVID-19 roste, uvedla ve čtvrtek.Air France-KLM zaznamenala oživení prodeje letenek a silné rezervace na letní sezónu, uvedla ve čtvrtek.Oživení způsobily rezervace na krátké vzdálenosti. Cestující jsou stále opatrní při cestách na dlouhé vzdálenosti, protože přetrvávají obavy ze směrnice COVID-19 a návštěvníci z USA jsou stále opatrní při plánování cest do Evropy kvůli konfliktu na Ukrajině.Také provozovatelé hotelů zaznamenávají oživení poptávky.Majitel hotelu Holiday Inn, společnost IHG, v pátek uvedl, že zadržovaná poptávka a větší počet hotelových pobytů během jarních prázdnin v USA zvýšily míru obsazenosti a ceny, čímž se tržby za pokoj v prvním čtvrtletí přiblížily úrovni před pandemií.Zdroj: Alex Vasey na Unsplash„Naše hotely zaznamenávají zvýšenou cenovou sílu,“ uvedl výkonný ředitel IHG Keith Barr.Americký konkurent Marriott International ve středu uvedl, že očekává, že klíčový ukazatel příjmů na jeho americkém a kanadském trhu dosáhne po zbytek roku předpandemické úrovně.Další ilustraci rostoucí poptávky přinesla v pátek španělská společnost Amadeus, která provozuje největší světový rezervační systém pro cestování. V prvním čtvrtletí zpracovala téměř 92 milionů rezervací, což je o něco více než polovina předpandemické úrovně. A to i přesto, že se v lednu rozšířila varianta COVID-19 Omicron, která zasáhla rezervace.Vyšší inflace a rusko-ukrajinský konflikt oživení cestovního ruchu spíše oddálí, než aby ho zmařily, uvedl David Goodger, výkonný ředitel pro Evropu a Blízký východ poradenské společnosti Tourism Economics, která je součástí Oxford Economics.„Očekáváme, že objem domácích cest v roce 2022 překoná úroveň roku 2019, zatímco mezinárodní cesty zaznamenají velký odraz zpět k této úrovni,“ uvedl.Zdroj: Anthony DELANOIX na UnsplashRostoucí krize životních nákladů zmírní část cestování, které v posledních desetiletích dominovalo liberalizovanému leteckému trhu, protože životní styl Evropanů se přeléval přes hranice.„Přemýšlím o některých cestách typu ‚city break‘,“ řekl Seymour z IBA na okraj konference Airfinance Journal v Dublinu. Takové diskrétní cesty bývají stimulovány přímými linkami nízkonákladových dopravců.„Říkám tomu syndrom Michaela Bubleho. Lidé létali na víkend do Itálie, jen aby si poslechli koncert. Nyní si možná ušetří cestu a počkají na turné, které dorazí blíže k jejich domovu.“