Pick-up je zázrakem technologie elektromobilů a vyvrcholením desetiletí trvajícího odhodlání v podstatě jediného člověka, Roberta Josepha Scaringe, kterého více než 12 000 zaměstnanců společnosti Rivian a téměř všichni ostatní znají jako „RJ“. Scaringe, 39 let, je vysoký a atletický. Svým vzhledem i chováním připomíná Clarka Kenta, až po krabicové brýle a ulízané černé vlasy. Občas také napodobuje Supermana, což nepřekvapuje obdivovatele toho, co dokázal od roku 2009, kdy nastoupil do společnosti Rivian.
Jednou na Floridě uběhl maraton, aby zapůsobil na ženu, se kterou chodil. Předběhl ji o kousek, i když ona na to trénovala a on ne. Jindy, když byl v Džiddě v Saúdské Arábii, aby získal finanční prostředky, vylezl s kamarádem na 561 metrů vysoký stožár. „Bylo horko,“ říká Scaringe. „Měl jsem oblek, ale spadla mi kravata.“ Jeho dům v Laguna Beach v Kalifornii stojí na velkém kopci. Když k němu přijdou přátelé, často jim nenuceně navrhne, aby se šli „projít“, což, jak jeho nic netušící hosté brzy zjistí, je sedmikilometrová túra. „Jakmile ujdete tři míle, není jiné cesty než zpátky,“ říká mi. „Vždycky lidi přesvědčím, aby to udělali. A je to zábava.“

Když pomineme tuto zálibu v nadbíhání, Scaringeho lze nejlépe popsat jako anti-Elona Muska. Je to rodinný typ, má manželku a tři malé děti. Je vegan. Díky jedné z nejúspěšnějších primárních veřejných nabídek akcií za poslední roky – v listopadu společnost získala 13,7 miliardy dolarů – se jeho čisté jmění v těchto dnech blíží zhruba 530 milionům dolarů ve srovnání s Muskovými 265 miliardami dolarů.
Jeho jediným zaměřením je stavba vozidel, která změní způsob spotřeby fosilních paliv a pokusí se tak bojovat proti klimatickým změnám. Nezajímá ho Mars, rakety, stavba tunelů ani Twitter, ať už k užívání, nebo k vlastnictví. Má více než 60 000 sledujících, ale tweetuje jen zřídka. Ve skutečnosti sleduje jen hrstku lidí, z nichž dva jsou Jeff Bezos a José Andrés, kuchař španělského původu.
„[Je to] naprosto seriózní přízemní chlapík, který žije na Středozápadě a buduje tento podnik,“ říká manažer hedgeového fondu Dan Loeb, který do společnosti Rivian investoval před vstupem na burzu. „Byl tak pozorný. Je opakem někoho, kdo střílí od boku. Všechno má naplánované a promyšlené.“ A to už velmi dlouho.

Scaringe toužil řídit vlastní automobilku už od svých 17 let, kdy vyrůstal na atlantickém pobřeží Floridy, jižně od mysu Canaveral. „Kdybyste jako dítě šli do mého pokoje, našli byste pod postelí kapoty [od aut] a ve skříni čelní skla,“ říká. Sedíme spolu v dodávkovém centru společnosti Rivian, kde čeká několik stovek vozů R1T na expedici zákazníkům, kteří si je předem objednali.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























