Tato cena naznačuje, že trh s uměním, alespoň v nejvyšších segmentech, do značné míry odolává tlaku klesajících akcií a rostoucích úrokových sazeb. Christie’s a Sotheby’s plánují v příštích dvou týdnech prodat umění za více než 2 miliardy dolarů a historická cena za „Marilyn“ by mohla posílit důvěru bohatých kupců v další díla.
I když je prodej mírně pod odhadovanou cenou 200 milionů dolarů a výrazně pod cenami 250 až 300 milionů dolarů, v něž mnozí obchodníci doufali, je přesto považován za vyjádření důvěry v umění jako dlouhodobé uchování hodnoty uprostřed kolísavých tržních cyklů. Kupující nebyl identifikován.
„Ukazuje to, že kvalita a vzácnost budou vždy tlačit trh kupředu,“ řekl před prodejem televizi CNBC Andrew Fabricant, provozní ředitel galerie Gagosian a přední prodejce pro bohaté. „Psychologicky to povzbudí myšlení všech.“

Marilyn, známá jako „Shot Sage Blue Marilyn“, byla jednou z pěti verzí v různých barevných provedeních, které Warhol namaloval v roce 1964, dva roky po smrti Marilyn Monroe. Díky svým jasným barvám a podmanivému výrazu se portréty staly jedněmi z Warholových nejikoničtějších a nejslavnějších obrazů. Oranžová verze byla nedávno prodána hedgeovému miliardáři Kenu Griffinovi za více než 200 milionů dolarů.
„Je to Mount Everest své doby,“ řekl Fabricant. „Každý na světě v době, kdy tyto obrazy vznikaly, znal příběh Marilyn Monroe, epickou ztrátu a epický úspěch. A Warhol sám se začínal stávat ikonou. Takže jsou to dvě ikony na svém vrcholu.“
Portréty vznikly na základě propagační fotografie Monroe z filmu „Niagara“. Portréty se staly ještě slavnějšími, když krátce po jejich dokončení vešla do Warholova ateliéru Factory žena s pistolí a vystřelila na hromadu čtyř z nich. „Šalvějově modrý“ obraz unikl poškození a ostatní byly opraveny. Střelba jim však dodala na půvabu a stala se součástí jejich názvů.

V pondělí prodaná verze patřila švýcarské rodině obchodníků s uměním Ammannových, kteří ji vlastnili od počátku 80. let. Výtěžek z prodeje půjde na charitativní účely. Nadace Thomase a Doris Ammannových v Curychu uvedla, že prostředky použije na podporu zdravotních a vzdělávacích programů pro děti po celém světě.
Kromě překonání rekordu nejdražšího amerického uměleckého díla, které kdy bylo vydraženo, jde o druhé nejdražší umělecké dílo, které kdy bylo prodáno v aukci, a to hned za obrazem Leonarda da Vinciho „Salvator Mundi“, který se v roce 2017 prodal v aukční síni Christie’s za 450 milionů dolarů, a před Picassovými „Les Femmes d’Alger“, které se v roce 2015 prodaly za 179 milionů dolarů.

Na rozdíl od většiny hyperdrahých děl prodávaných v aukcích nebyla „Marilyn“ prodána s garancí, což je minimální cena, za kterou se třetí strana nebo aukční síň zaváže dílo koupit. Prodejci tvrdí, že prodávající chtěli maximalizovat výtěžek z charitativních akcí, a garance obvykle vyžadují, aby se prodávající vzdali části navýšení ceny nad garantovanou částku.
„Tohle byla šance, která se naskytne jednou za generaci,“ řekl Fabricant. „Takové kousky se prostě neobjevují tak často.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	



























