S online nakupováním se počítalo už v době, kdy v roce 2020 udeřila pandemie Covid-19. Vzhledem k tomu, že obchody byly dočasně uzavřeny a osobní nákupy byly potenciálně riskantním podnikem, začali i ti, kteří se internetu vyhýbají, plnit tyto online nákupní košíky. Nedávná studie odhaduje, že v letech 2020 a 2021 pandemie zvýšila tržby amerického elektronického obchodu o 219 miliard dolarů. Jedním z velkých příjemců byla společnost ContextLogic (NASDAQ:WISH).
Díky popularitě jejích webových stránek a mobilní aplikace Wish uzavřely akcie WISH 29. ledna 2021 na historickém maximu 30,07 USD. Teoreticky by Wish – se svým zaměřením na prodej levných produktů – měl být nyní miláčkem investorů. S tolika ekonomickými bouřkovými mraky by populární e-shop s pověstí výrazně nižších cen než konkurence měl investory přitahovat.
Místo toho hodnota akcií WISH prudce klesla. Objevuje se na seznamech penny stocks, kterým je třeba se vyhnout. Možná si myslíte, že akcie WISH jsou příležitostí k nákupu. Nenechte se chytit do pasti. Tady je důvod.
Společnost ContextLogic spustila Wish jako platformu pro elektronické obchodování v roce 2013. Z online seznamu přání (odtud název) se změnila na způsob, jak si skutečně koupit produkty, po kterých toužíte – za nejnižší ceny. S řadou nejmenovaných čínských prodejců Wish brzy nabízel stovky milionů položek, od make-upu přes bezdrátová sluchátka až po dětské autosedačky. Všechny se prodávaly za zlomek ceny populárních značek a často vypadaly stejně jako ony. Nebo dokonce tvrdili, že jsou pravé.
Tento přístup vedl k tomu, že se Wish stal nejstahovanější nákupní aplikací na světě a třetím největším tržištěm elektronického obchodu v USA.
Zatím to vypadá dobře. Kdo by se nechtěl podílet na akciích WISH, když společnost koncem roku 2020 vstoupila na burzu? Zvláště když pandemie zvyšuje online nakupování.
Problém je, že společnost Wish byla v podstatě postavena na domečku z karet. Ceny byly příliš dobré na to, aby byly pravdivé. Všechny ty levné padělky a napodobeniny nejenže vyvolávaly odpor spotřebitelů, ale začaly přitahovat pozornost regulačních orgánů. Při vyšetřování francouzských regulačních orgánů bylo 45 % hraček objednaných na platformě Wish označeno za nebezpečné, 95 % elektroniky prodávané na této platformě nesplňovalo evropské normy a 90 % bylo považováno za vyloženě nebezpečné. Šperky? Vyšetřovatelé zjistili, že 62 % položek objednaných ze služby Wish bylo nebezpečných.
Toto vyšetřování – a neschopnost společnosti ContextLogic řešit obavy smysluplným způsobem – vyústilo v odstranění služby Wish z výsledků vyhledávání ve Francii. Tento problém se může rozšířit i do dalších zemí.
Akcie společnosti WISH padají volným pádem a ContextLogic pracuje na obratu. Mezi kroky, které oznámila v únoru, patřilo snížení nákladů včetně propouštění a snížení nákladů na pronájem nemovitostí. To by mělo společnosti ušetřit 32 až 37 milionů dolarů ročně. Nemá to však žádný dopad na hlavní problém jejích dodavatelů a produktů.
V reakci na francouzský škrt ContextLogic podle časopisu Fortune uvedl, že „aktivně diverzifikuje svou obchodní základnu náborem prodejců v různých zeměpisných oblastech, včetně Evropy, aby rozšířil výběr produktů a dále zlepšil jejich kvalitu“.
Problém je v tom, že prodejci, kteří vyrábějí bezpečné produkty a skutečné značky zvučných jmen, nejsou levní. Navíc již prodávají na Amazonu (NASDAQ:AMZN) a dalších webech elektronického obchodování. Společnost Wish se prosadila prodejem napodobenin za špinavé ceny. Neexistuje absolutně žádný způsob, jak získat zpět něco, co by se blížilo její bývalé popularitě, tím, že se stane další webovou stránkou prodávající věci, které si můžete koupit na Amazonu, za stejnou cenu, za jakou je prodává Amazon. Vzhledem k omezeným možnostem také není možné, aby se akcie WISH zotavily.
Měli byste si koupit akcie WISH? Společnost ContextLogic by měla každým dnem oznámit své výsledky za druhé čtvrtletí. Pokud bude mít společnost nějaké pozitivní zprávy o svém restrukturalizačním úsilí, je možné, že akcie WISH poté porostou. Stejně tak je pravděpodobné, že budou dále klesat, ale to je vedlejší.
Vzhledem k tomu, že celý její obchodní model a identita jsou postaveny na prodeji online levněji než Amazon, nevidím možnost, že by ContextLogic obrátil Wish a přebudoval jej na životaschopnou platformu pro elektronické obchodování.
Tato akcie s hodnocením „F“ v Portfolio Grader nepatří do dlouhodobého růstového portfolia. Jak jsem napsal před několika týdny, ContextLogic nemůže Wish své problémy zažehnat.
S online nakupováním se počítalo už v době, kdy v roce 2020 udeřila pandemie Covid-19. Vzhledem k tomu, že obchody byly dočasně uzavřeny a osobní nákupy byly potenciálně riskantním podnikem, začali i ti, kteří se internetu vyhýbají, plnit tyto online nákupní košíky. Nedávná studie odhaduje, že v letech 2020 a 2021 pandemie zvýšila tržby amerického elektronického obchodu o 219 miliard dolarů. Jedním z velkých příjemců byla společnost ContextLogic .Díky popularitě jejích webových stránek a mobilní aplikace Wish uzavřely akcie WISH 29. ledna 2021 na historickém maximu 30,07 USD. Teoreticky by Wish – se svým zaměřením na prodej levných produktů – měl být nyní miláčkem investorů. S tolika ekonomickými bouřkovými mraky by populární e-shop s pověstí výrazně nižších cen než konkurence měl investory přitahovat.Zdroj: rupixen.com na UnsplashMísto toho hodnota akcií WISH prudce klesla. Objevuje se na seznamech penny stocks, kterým je třeba se vyhnout. Možná si myslíte, že akcie WISH jsou příležitostí k nákupu. Nenechte se chytit do pasti. Tady je důvod.Společnost ContextLogic spustila Wish jako platformu pro elektronické obchodování v roce 2013. Z online seznamu přání se změnila na způsob, jak si skutečně koupit produkty, po kterých toužíte – za nejnižší ceny. S řadou nejmenovaných čínských prodejců Wish brzy nabízel stovky milionů položek, od make-upu přes bezdrátová sluchátka až po dětské autosedačky. Všechny se prodávaly za zlomek ceny populárních značek a často vypadaly stejně jako ony. Nebo dokonce tvrdili, že jsou pravé.Tento přístup vedl k tomu, že se Wish stal nejstahovanější nákupní aplikací na světě a třetím největším tržištěm elektronického obchodu v USA.Zatím to vypadá dobře. Kdo by se nechtěl podílet na akciích WISH, když společnost koncem roku 2020 vstoupila na burzu? Zvláště když pandemie zvyšuje online nakupování.Problém je, že společnost Wish byla v podstatě postavena na domečku z karet. Ceny byly příliš dobré na to, aby byly pravdivé. Všechny ty levné padělky a napodobeniny nejenže vyvolávaly odpor spotřebitelů, ale začaly přitahovat pozornost regulačních orgánů. Při vyšetřování francouzských regulačních orgánů bylo 45 % hraček objednaných na platformě Wish označeno za nebezpečné, 95 % elektroniky prodávané na této platformě nesplňovalo evropské normy a 90 % bylo považováno za vyloženě nebezpečné. Šperky? Vyšetřovatelé zjistili, že 62 % položek objednaných ze služby Wish bylo nebezpečných.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: Laura Chouette na UnsplashToto vyšetřování – a neschopnost společnosti ContextLogic řešit obavy smysluplným způsobem – vyústilo v odstranění služby Wish z výsledků vyhledávání ve Francii. Tento problém se může rozšířit i do dalších zemí.Akcie společnosti WISH padají volným pádem a ContextLogic pracuje na obratu. Mezi kroky, které oznámila v únoru, patřilo snížení nákladů včetně propouštění a snížení nákladů na pronájem nemovitostí. To by mělo společnosti ušetřit 32 až 37 milionů dolarů ročně. Nemá to však žádný dopad na hlavní problém jejích dodavatelů a produktů.V reakci na francouzský škrt ContextLogic podle časopisu Fortune uvedl, že „aktivně diverzifikuje svou obchodní základnu náborem prodejců v různých zeměpisných oblastech, včetně Evropy, aby rozšířil výběr produktů a dále zlepšil jejich kvalitu“.Problém je v tom, že prodejci, kteří vyrábějí bezpečné produkty a skutečné značky zvučných jmen, nejsou levní. Navíc již prodávají na Amazonu a dalších webech elektronického obchodování. Společnost Wish se prosadila prodejem napodobenin za špinavé ceny. Neexistuje absolutně žádný způsob, jak získat zpět něco, co by se blížilo její bývalé popularitě, tím, že se stane další webovou stránkou prodávající věci, které si můžete koupit na Amazonu, za stejnou cenu, za jakou je prodává Amazon. Vzhledem k omezeným možnostem také není možné, aby se akcie WISH zotavily.Měli byste si koupit akcie WISH?Společnost ContextLogic by měla každým dnem oznámit své výsledky za druhé čtvrtletí. Pokud bude mít společnost nějaké pozitivní zprávy o svém restrukturalizačním úsilí, je možné, že akcie WISH poté porostou. Stejně tak je pravděpodobné, že budou dále klesat, ale to je vedlejší.Vzhledem k tomu, že celý její obchodní model a identita jsou postaveny na prodeji online levněji než Amazon, nevidím možnost, že by ContextLogic obrátil Wish a přebudoval jej na životaschopnou platformu pro elektronické obchodování.Tato akcie s hodnocením „F“ v Portfolio Grader nepatří do dlouhodobého růstového portfolia. Jak jsem napsal před několika týdny, ContextLogic nemůže Wish své problémy zažehnat.