Zde najdete návod, jak posluchače zaujmout, ať už mluvíte o čemkoli.
Pokud chcete své posluchače nadchnout, může být virtuální mluvení obrovskou výzvou. Koneckonců posluchači nedostávají od virtuálního řečníka obvyklé vizuální podněty a ani neslyší hlas přednášejícího se stejnou zřetelností, jaká je charakteristická pro osobní komunikaci.
To vedlo k tomu, co Nick Morgan ve své fundované knize Can You Hear Me?, popisuje jako „komunikaci, která je ohromující, nudná a zapomenutelná“.
Videokonference však v dohledné době nezmizí. Ve skutečnosti se virtuální komunikace rychle stává novou normou. Co můžete udělat pro to, abyste byli živým řečníkem, který posluchače nadchne – a ne nudí? Vyzkoušejte těchto šest strategií:
PŘIPRAVTE SI SCÉNU

Nejprve připravte scénu tak, abyste byli středem pozornosti. Vyhněte se rozptýlení nebo nepořádku.
To je tak jednoduchá věc, přesto mnoho řečníků zaplní své pozadí vším pod sluncem. Při nedávném hovoru na Zoom bylo pro mě náročné udržet pozornost řečníka, který se obklopil nástěnnými závěsy, plyšovými zvířaty, barevnými dekami a místností plnou nábytku.
Přeplněný prostor odvádí pozornost od vás. Udržujte pozadí čisté, pouze s vázou s květinami nebo knihami úhledně naskládanými na policích.
MLUVTE SVÝM TĚLEM
Za druhé, používejte výraznou řeč těla. Mnoho lidí při virtuálním projevu nepřemýšlí o tom, co říká jejich tělo. Mohou vypnout kameru, místo aby dali najevo, že aktivně naslouchají.

Vaše publikum potřebuje, abyste se fyzicky zapojili. To se vám při vypnuté webové kameře nepodaří.
Chcete-li využít sílu svého těla, začněte očním kontaktem, který je zaměřen přímo na kameru. Nespouštějte oči ani se nerozhlížejte po místnosti, jinak budete působit nezúčastněně. Oční kontakt je jedním z nejlepších způsobů, jak vytvořit emocionální spojení s publikem.
Dávejte pozor na výraz své tváře. Úsměv může ostatním pomoci navázat s vámi emocionální kontakt. Neusmívejte se však stále nebo nenasazujte široký úsměv. Chtějte přirozený úsměv, který vyplývá z vaší radosti z konverzace. A smích je skvělým prostředkem proti nudě v publiku.
Zkontrolujte také sami sebe, zda se ve vaší tváři neobjevují nějaké příznaky negativity. Jak píše Patti Sanchezová ve své knize Presenting Virtually: „Dávejte pozor na to, co vaše tvář vyjadřuje. Pokud si nedáte pozor, můžete dát najevo podrážděnost, netrpělivost a další negativní pocity.“
Vřele gestikulujte. Všechny vaše kroky by měly být otevřené a pohybovat se směrem k posluchačům. Vyhněte se i rušným gestům zápěstím. A nikdy neskládejte ani nekřižte ruce, jinak vytváříte emocionální odstup mezi sebou a publikem.

Nehrbte se na židli. Správné držení těla ukazuje, že jste v pozici „připraven“ a vnímáte, co ostatní říkají.
SOUSTŘEĎTE SE NA MYŠLENKY, NE NA INFORMACE
Když mluvíte, neodbočujte od tématu a nezahlcujte virtuální publikum přílišnými detaily. Mluvte s ostře zaměřenými myšlenkami, které odrážejí vaše myšlení, a co nejrychleji přejděte k závěru.
Místo toho, abyste říkali: „Byl jsem požádán, abych podal zprávu o projektu X, a podíval jsem se na X, Y a Z, a spolupracovalo se mnou pět lidí…“. Řekněte: „Projekt X proběhl skvěle a můj závěr je, že program přiláká nové zákazníky.“ Řekněte: „Projekt X proběhl skvěle.
Studie ukazují, že zaměstnanci dávají přednost poradám, které netrvají déle než 15 minut. Celých 39 % dotázaných v této studii z roku 2022 přiznává, že na poradách usíná. Přejděte tedy k věci a své poznámky udržujte krátké a soustředěné.

POUŽÍVEJTE VÁŠNIVÝ, SPOLUPRACUJÍCÍ JAZYK
Využijte sílu jazyka, abyste předali jasné a přesvědčivé sdělení o svém nadšení a spolupracujícím stylu vedení.
Vášnivý jazyk jako „jsem nadšený“, „jsem si jistý“ a „vím, že to dokážeme“ ukazuje nadšení pro rozpracované projekty. Taková slovní energie je nakažlivá.
Důležitý je také jazyk spolupráce, protože buduje vazby s vašimi posluchači. Když řeknete: „Pepo, poslechněme si, co jsi dělal ty,“ nebo „Tome, řekni nám, jak pokračuje ten projekt,“ nebo když se odvoláte na „nás všechny, kteří jsme tu dnes přítomni“, překonáváte digitální propast. Oslovujte lidi jménem, oceňujte je za to, čeho dosáhli, a prostřednictvím jazyka spolupráce dávejte najevo, že jste s nimi emocionálně spjati.
MLUVTE S ENERGIÍ

Vaším úkolem jako řečníka je vnést do virtuální místnosti velkou energii. Vaše energie je to, co způsobuje, že lidé chtějí být ve vaší blízkosti, pracovat s vámi a následovat vás. Udržujte proto svou energii na vysoké úrovni; nerozptylujte se, neupadejte do mlčení nebo dlouhých pauz. Tato studie se zabývala prodlevami v telefonních nebo konferenčních systémech a zjistila, že již 1,2sekundové prodlevy způsobují, že lidé vnímají respondenta jako méně přátelského nebo soustředěného. Mlčení ve virtuálních rozhovorech může působit, jako byste se odmlčeli.
Lidská schopnost vnímat nuance v hlase je nesmírně propracovaná, jak ukazuje výzkum; ve skutečnosti je hlas při vyvolávání reakce u našich posluchačů ještě důležitější než výraz naší tváře.
POSILUJTE OSTATNÍ ÚČASTNÍKY
Posilování myšlenek nebo názorů ostatních účastníků pomůže ostatním vnímat vás jako prakticky živé.
Používejte výrazy jako: „To je dobrá připomínka, Adélo. Souhlasím s tím, že bychom se měli věnovat této další příležitosti,“ nebo „Tým má pravdu, má smysl oživit naše sociální média a více zviditelnit naše vedoucí pracovníky.“.
Schůzku můžete uzavřít slovy: „Děkuji vám všem za vaše příspěvky.“ Individuální schůzku zakončete dalšími kroky, například: „Budu sledovat klienta X, jak jste mi navrhli, a vrátím se k vám s jeho odpovědí.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky