Kobalt zlevňuje, protože čínské odběratele zasáhl pokles cen baterií
Ceny kobaltu se propadají níže, protože prodejci nabízejí stále větší ústupky čínským kupcům, kteří se kvůli poklesu poptávky po elektromobilech a chytrých telefonech stali chladnými vůči tomuto kovu pro baterie.
Referenční cena kobaltu v Evropě klesla od květnového maxima o více než 13 % a ještě výraznější pokles čínských cen signalizuje, že výprodej může pokračovat. Podle obchodníků a kupců kobaltu se odběratelé v této zemi předhánějí v tom, aby znovu sjednali dohody o dodávkách s cílem zastavit velké ztráty plynoucí z neobvyklého nesouladu mezi domácími a mezinárodními cenami.
Je to rychlý obrat oproti podmínkám před několika měsíci, kdy prudký růst poptávky v čínském sektoru elektrických vozidel způsobil, že kobalt spolu s dalšími kovy pro baterie – zejména lithiem – prudce vzrostl. Vlna přísných pandemických omezení v Číně od té doby utlumila hlavní trhy s kobaltem, přičemž vytrvalá snaha prezidenta Si Ťin-pchinga o nulový covid zpustošila výrobní a spotřebitelskou aktivitu. Na tuto zemi připadá přibližně 70 % celosvětové poptávky po kobaltu.
Zdroj: Mining.com
„Jsme svědky toho, že kupující a prodávající spolupracují na revizích cenových podmínek,“ uvedla telefonicky z Londýna Ying Lu, analytička společnosti Wood Mackenzie Ltd., a dodala: „V současné době je to pro nás velmi důležité. „Stále existuje tlak na rafinerie, ale ve srovnání s obdobím před několika týdny se zmírnil.“
Šanghaj, která je postižena blokádou, zaznamenala v dubnu nulový prodej automobilů, což odráží druh destrukcí v celém dodavatelském řetězci elektromobilů, kvůli nimž jsou čínské rafinerie kobaltu vystaveny ztrátám z drahých dovážených surovin. Podle obchodníků a kupujících, kteří si nepřáli být jmenováni a hovořili o soukromých záležitostech, kupující v minulosti od podobně obtížných dodavatelských dohod odstoupili a tentokrát těžaři poskytují značné cenové ústupky, aby udrželi přísun kobaltu na důležitý čínský trh.
„Dodavatelé se pravděpodobně z minulých zkušeností poučili, že tvrdá hra se může nakonec vymstít,“ uvedl telefonicky Andries Gerbens, obchodník s kobaltem ze společnosti Darton Commodities Ltd. „Všichni usilují o dlouhodobé vztahy, a proto je za takových okolností lepší si věci vyříkat a dospět ke kompromisu.“
Již se objevují nejisté známky oživení poptávky. Prodej elektromobilů v Číně v květnu vzrostl více, než se očekávalo, a přední výrobce automobilů BYD Co. nevykázal téměř žádný dopad výluk a výpadků dodávek. Podle obchodníka Darton Commodities však elektromobily stále představují méně než třetinu celosvětové poptávky po kobaltu.
„Očekává se, že poptávka po bateriích pro elektromobily a tradiční využití, například v leteckém průmyslu, se v příštích šesti měsících zvýší spolu s podporou dotací pro elektromobily, zatímco se zmírní omezení v oblasti cestování,“ uvedla telefonicky ze Šanghaje Susan Zou, hlavní analytička společnosti Rystad Energy. „Poptávka po spotřební elektronice však zůstává nejistá.“
Globální referenční cena kobaltu, kterou zveřejňuje výzkumná společnost Fastmarkets, v úterý klesla na střední hodnotu 34,4 USD za libru, což je nejnižší hodnota od ledna. Cena dosáhla svého maxima v květnu, kdy již hodnota kobaltových chemikálií určených pro baterie v Číně prudce klesala. Síran kobaltnatý od března ztratil 37 %.
Zdroj: Money.com
Debata o ceně
Kromě napjatých jednání mezi těžaři a rafinériemi by znepokojení nad zejícím rozdílem mezi domácím a mezinárodním trhem mohlo mít trvalý dopad na způsob, jakým je kobalt oceňován.
Čínští kupci se stále více obávají globální ceny, která je založena na rafinovaném kovovém kobaltu, který představuje stále menší část celosvětové produkce. Hlavním rostoucím trhem jsou chemické látky pro baterie, které mají velmi odlišné spotřebitele a odlišnou dynamiku.
Nedávný spor je ve skutečnosti snahou čínských odběratelů znovu sladit evropskou cenu s podmínkami na jejich trhu s bateriemi. Tato „korekce“ bude v krátkodobém horizontu pokračovat, zejména proto, že v letních měsících jsou trhy obvykle klidnější, uvedl Ying Lu ze společnosti Wood Mackenzie.
Referenční cena kobaltu v Evropě klesla od květnového maxima o více než 13 % a ještě výraznější pokles čínských cen signalizuje, že výprodej může pokračovat. Podle obchodníků a kupců kobaltu se odběratelé v této zemi předhánějí v tom, aby znovu sjednali dohody o dodávkách s cílem zastavit velké ztráty plynoucí z neobvyklého nesouladu mezi domácími a mezinárodními cenami.Je to rychlý obrat oproti podmínkám před několika měsíci, kdy prudký růst poptávky v čínském sektoru elektrických vozidel způsobil, že kobalt spolu s dalšími kovy pro baterie – zejména lithiem – prudce vzrostl. Vlna přísných pandemických omezení v Číně od té doby utlumila hlavní trhy s kobaltem, přičemž vytrvalá snaha prezidenta Si Ťin-pchinga o nulový covid zpustošila výrobní a spotřebitelskou aktivitu. Na tuto zemi připadá přibližně 70 % celosvětové poptávky po kobaltu.Zdroj: Mining.com„Jsme svědky toho, že kupující a prodávající spolupracují na revizích cenových podmínek,“ uvedla telefonicky z Londýna Ying Lu, analytička společnosti Wood Mackenzie Ltd., a dodala: „V současné době je to pro nás velmi důležité. „Stále existuje tlak na rafinerie, ale ve srovnání s obdobím před několika týdny se zmírnil.“Šanghaj, která je postižena blokádou, zaznamenala v dubnu nulový prodej automobilů, což odráží druh destrukcí v celém dodavatelském řetězci elektromobilů, kvůli nimž jsou čínské rafinerie kobaltu vystaveny ztrátám z drahých dovážených surovin. Podle obchodníků a kupujících, kteří si nepřáli být jmenováni a hovořili o soukromých záležitostech, kupující v minulosti od podobně obtížných dodavatelských dohod odstoupili a tentokrát těžaři poskytují značné cenové ústupky, aby udrželi přísun kobaltu na důležitý čínský trh.„Dodavatelé se pravděpodobně z minulých zkušeností poučili, že tvrdá hra se může nakonec vymstít,“ uvedl telefonicky Andries Gerbens, obchodník s kobaltem ze společnosti Darton Commodities Ltd. „Všichni usilují o dlouhodobé vztahy, a proto je za takových okolností lepší si věci vyříkat a dospět ke kompromisu.“Chcete využít této příležitosti?Již se objevují nejisté známky oživení poptávky. Prodej elektromobilů v Číně v květnu vzrostl více, než se očekávalo, a přední výrobce automobilů BYD Co. nevykázal téměř žádný dopad výluk a výpadků dodávek. Podle obchodníka Darton Commodities však elektromobily stále představují méně než třetinu celosvětové poptávky po kobaltu.„Očekává se, že poptávka po bateriích pro elektromobily a tradiční využití, například v leteckém průmyslu, se v příštích šesti měsících zvýší spolu s podporou dotací pro elektromobily, zatímco se zmírní omezení v oblasti cestování,“ uvedla telefonicky ze Šanghaje Susan Zou, hlavní analytička společnosti Rystad Energy. „Poptávka po spotřební elektronice však zůstává nejistá.“Globální referenční cena kobaltu, kterou zveřejňuje výzkumná společnost Fastmarkets, v úterý klesla na střední hodnotu 34,4 USD za libru, což je nejnižší hodnota od ledna. Cena dosáhla svého maxima v květnu, kdy již hodnota kobaltových chemikálií určených pro baterie v Číně prudce klesala. Síran kobaltnatý od března ztratil 37 %.Zdroj: Money.comKromě napjatých jednání mezi těžaři a rafinériemi by znepokojení nad zejícím rozdílem mezi domácím a mezinárodním trhem mohlo mít trvalý dopad na způsob, jakým je kobalt oceňován.Čínští kupci se stále více obávají globální ceny, která je založena na rafinovaném kovovém kobaltu, který představuje stále menší část celosvětové produkce. Hlavním rostoucím trhem jsou chemické látky pro baterie, které mají velmi odlišné spotřebitele a odlišnou dynamiku.Nedávný spor je ve skutečnosti snahou čínských odběratelů znovu sladit evropskou cenu s podmínkami na jejich trhu s bateriemi. Tato „korekce“ bude v krátkodobém horizontu pokračovat, zejména proto, že v letních měsících jsou trhy obvykle klidnější, uvedl Ying Lu ze společnosti Wood Mackenzie.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...