Před týdnem společnost Lyft (LYFT) varovala své investory, aby se připravili na vyšší náklady. Společnost totiž hodlá svým řidičům platit více ve snaze přilákat je a následně je udržet v aktivitě. Právě tento týden pak konkurenční společnost Lyft Uber Technologies (UBER) naznačila, že bude snižovat náklady, zejména pečlivě prověřuje své mzdové výdaje. Jak údajně uvedl generální ředitel Dara Khosrowshahi v dopise zaměstnancům Uberu: „K najímání zaměstnanců budeme přistupovat jako k výsadě a budeme uvážlivě zvažovat, kdy a kde přidáme.“
Vzhledem k jejich podobnosti by se dalo očekávat, že obě společnosti budou (víceméně) na stejné lodi.
Tato oznámení naznačují, že se obě společnosti zabývající se přepravou na dálku vydávají různými směry výdajů, protože jejich současná výdajová schémata jsou zcela odlišná. Úpravy společností ve skutečnosti způsobí, že se rozpočet každé z nich bude více podobat rozpočtu té druhé.
Jednoduchá srovnávací tabulka to vše přibližuje.
Zdroj: Unsplash
Ne tak docela jako ostatní
Mají sice stejný základní obor podnikání, ale zdaleka nejsou kopiemi jeden druhého. Společnost Uber Technologies je z hlediska tržeb asi osmkrát větší než Lyft.
Tento rozdíl v rozsahu nutí obě organizace používat přinejmenším mírně odlišné relativní rozpočty. Například náklady na pronájem firemních kanceláří budou pro každou z nich zhruba stejné bez ohledu na rozdílnou velikost obou společností. Podobně náklady na vývoj aplikace jsou stejné bez ohledu na to, kolik lidí ji používá.
Obecně se však dá očekávat, že výdaje Lyftu a Uberu budou spíše srovnatelné. Nejsou. Ve skutečnosti se největší náklady obou společností – řidiči – překvapivě liší. Tento výdaj je součástí části „nákladů na výnosy“ na srovnávacím grafu níže.
Náklady na výnosy společnosti Uber v prvním čtvrtletí představují téměř 60 % samotných výnosů, zatímco u společnosti Lyft tvoří jen asi polovinu jejího nejvyššího příjmu za první čtvrtletí. Ačkoli se jedná pouze o jedno čtvrtletí, rozdělení rozpočtu za první čtvrtletí je dosti podobné historickým výdajům každé společnosti. Nyní Lyft hodlá zvýšit své náklady na příjmy pomocí rozšířených pobídek pro řidiče, zatímco Uber se zřejmě snaží tyto relativní výdaje omezit. Ačkoli se zdá, že se obě organizace ubírají různými směry, obě se pohybují pro ně správným relativním směrem. Ačkoli je odvětví spolujízdy stále příliš nové na to, aby se dalo určit, jaká je ta „správná“ hodnota, není úplně od věci předpokládat, že ideální náklady na tržby jsou někde uprostřed, kolem hranice 54,5 %.
V grafu jsou i další rozdíly, které bijí do očí, i když velký rozdíl mezi položkami všeobecných a administrativních výdajů mezi ně nepatří – jak bylo uvedeno, některé výdaje, jako je nájemné nebo správa podniku, jsou spíše fixní než variabilní. Pro menší společnost, jako je Lyft, bude správa stát relativně více.
Dalšími pozoruhodnými rozdíly jsou spíše to, o kolik (relativně) více Lyft vynakládá na technologický výzkum a vývoj a o kolik méně na důležitý prodej a marketing. Na obou frontách však vynakládá mnohem méně než Uber Technologies jednoduše proto, že Uber je mnohem větší. Podíváme-li se na stejnou myšlenku z jiného úhlu pohledu, v absolutních číslech vydává Uber Technologies na prodej a marketing desetkrát více než Lyft, což menšímu hráči ztěžuje dosažení rozsahu, který potřebuje k tomu, aby se přiblížil ziskovosti.
Zdroj: Getty Images
Jak se říká, na velikosti záleží.
Menší velikost společnosti Lyft neznamená, že by se do ní nedalo investovat. Je to však něco, co by měli současní i potenciální akcionáři zvážit při zvažování úspěchu společnosti při revizi jejího rozpočtu. Vyplatí se zvýšené pobídky pro řidiče, nebo se díky nim organizace prostě stane méně ziskovou? Může si zároveň společnost Lyft dovolit nadále vynakládat tak málo prostředků na prodej a marketing, když Uber Technologies vynakládá mnohem více? Nedostatek řidičů byl jedním z hlavních problémů společnosti Lyft v minulém čtvrtletí. Stejně tak zabrání napjaté personální peněženky společnosti Uber přilákat a udržet si lidi, které potřebuje? Těžko říct.
Před týdnem společnost Lyft varovala své investory, aby se připravili na vyšší náklady. Společnost totiž hodlá svým řidičům platit více ve snaze přilákat je a následně je udržet v aktivitě. Právě tento týden pak konkurenční společnost Lyft Uber Technologies naznačila, že bude snižovat náklady, zejména pečlivě prověřuje své mzdové výdaje. Jak údajně uvedl generální ředitel Dara Khosrowshahi v dopise zaměstnancům Uberu: „K najímání zaměstnanců budeme přistupovat jako k výsadě a budeme uvážlivě zvažovat, kdy a kde přidáme.“Vzhledem k jejich podobnosti by se dalo očekávat, že obě společnosti budou na stejné lodi.Tato oznámení naznačují, že se obě společnosti zabývající se přepravou na dálku vydávají různými směry výdajů, protože jejich současná výdajová schémata jsou zcela odlišná. Úpravy společností ve skutečnosti způsobí, že se rozpočet každé z nich bude více podobat rozpočtu té druhé.Jednoduchá srovnávací tabulka to vše přibližuje.Zdroj: UnsplashMají sice stejný základní obor podnikání, ale zdaleka nejsou kopiemi jeden druhého. Společnost Uber Technologies je z hlediska tržeb asi osmkrát větší než Lyft.Tento rozdíl v rozsahu nutí obě organizace používat přinejmenším mírně odlišné relativní rozpočty. Například náklady na pronájem firemních kanceláří budou pro každou z nich zhruba stejné bez ohledu na rozdílnou velikost obou společností. Podobně náklady na vývoj aplikace jsou stejné bez ohledu na to, kolik lidí ji používá.Chcete využít této příležitosti?Obecně se však dá očekávat, že výdaje Lyftu a Uberu budou spíše srovnatelné. Nejsou. Ve skutečnosti se největší náklady obou společností – řidiči – překvapivě liší. Tento výdaj je součástí části „nákladů na výnosy“ na srovnávacím grafu níže.Náklady na výnosy společnosti Uber v prvním čtvrtletí představují téměř 60 % samotných výnosů, zatímco u společnosti Lyft tvoří jen asi polovinu jejího nejvyššího příjmu za první čtvrtletí. Ačkoli se jedná pouze o jedno čtvrtletí, rozdělení rozpočtu za první čtvrtletí je dosti podobné historickým výdajům každé společnosti. Nyní Lyft hodlá zvýšit své náklady na příjmy pomocí rozšířených pobídek pro řidiče, zatímco Uber se zřejmě snaží tyto relativní výdaje omezit. Ačkoli se zdá, že se obě organizace ubírají různými směry, obě se pohybují pro ně správným relativním směrem. Ačkoli je odvětví spolujízdy stále příliš nové na to, aby se dalo určit, jaká je ta „správná“ hodnota, není úplně od věci předpokládat, že ideální náklady na tržby jsou někde uprostřed, kolem hranice 54,5 %.V grafu jsou i další rozdíly, které bijí do očí, i když velký rozdíl mezi položkami všeobecných a administrativních výdajů mezi ně nepatří – jak bylo uvedeno, některé výdaje, jako je nájemné nebo správa podniku, jsou spíše fixní než variabilní. Pro menší společnost, jako je Lyft, bude správa stát relativně více.Dalšími pozoruhodnými rozdíly jsou spíše to, o kolik více Lyft vynakládá na technologický výzkum a vývoj a o kolik méně na důležitý prodej a marketing. Na obou frontách však vynakládá mnohem méně než Uber Technologies jednoduše proto, že Uber je mnohem větší. Podíváme-li se na stejnou myšlenku z jiného úhlu pohledu, v absolutních číslech vydává Uber Technologies na prodej a marketing desetkrát více než Lyft, což menšímu hráči ztěžuje dosažení rozsahu, který potřebuje k tomu, aby se přiblížil ziskovosti.Zdroj: Getty ImagesMenší velikost společnosti Lyft neznamená, že by se do ní nedalo investovat. Je to však něco, co by měli současní i potenciální akcionáři zvážit při zvažování úspěchu společnosti při revizi jejího rozpočtu. Vyplatí se zvýšené pobídky pro řidiče, nebo se díky nim organizace prostě stane méně ziskovou? Může si zároveň společnost Lyft dovolit nadále vynakládat tak málo prostředků na prodej a marketing, když Uber Technologies vynakládá mnohem více? Nedostatek řidičů byl jedním z hlavních problémů společnosti Lyft v minulém čtvrtletí. Stejně tak zabrání napjaté personální peněženky společnosti Uber přilákat a udržet si lidi, které potřebuje? Těžko říct.