Hlavní obětí poklesu akcií, kterým se dařilo během celosvětové pandemie, jsou akcie SHOP, které se letos propadly o 75 %, čímž jejich pokles za posledních šest měsíců dosáhl 76 %.
Při současné ceně 317,42 USD za akcii jsou akcie společnosti Shopify téměř 80 % pod svým historickým maximem 1 762,92 USD za akcii, kterého dosáhly loni v listopadu, než se trh obrátil směrem dolů.
S tím, jak se znovu otevírají kamenné prodejny pro osobní nákupy, se teprve ukáže, zda se zaměření společnosti Shopify na pomoc malým a středním podnikům při provozování jejich činnosti online může zotavit, až za sebou necháme globální pandemii.
Hlasování akcionářů a rozdělení akcií
Vzhledem k tomu, že akcie společnosti Shopify jsou pod tlakem, její výkonný ředitel (CEO) Tobi Lutke se rozhodl posílit svou kontrolu nad společností elektronického obchodování, kterou v roce 2006 spoluzaložil. Na mimořádné schůzi konané 7. června akcionáři společnosti Shopify odhlasovali návrh na vytvoření „zakladatelského podílu“, který Lutkemu fakticky dává 40 % hlasovacích práv ve společnosti.
Zdroj: Shutterstock
Akcionáři hlasovali pro udělení zvýšených hlasovacích práv Lutkemu navzdory tomu, že proti tomuto kroku vedlo kampaň několik poradenských firem. Společnosti Glass Lewis & Co. a Institutional Shareholder Services vyzvaly investory, aby návrh zamítli, zatímco Kalifornský penzijní systém státních zaměstnanců uvedl, že bude hlasovat proti tomu, aby Lutke získal nad společností Shopify větší moc.
Společnost Shopify zase argumentovala, že návrh bude pro akcionáře přínosný, protože zajistí, že Lutke si zachová aktivní roli ve společnosti se sídlem v Ottawě v Ontariu. Nové hlasovací pravomoci také umožní Lutkemu řídit společnost směrem, který uzná za vhodný.
Kritici však tvrdí, že je nebezpečné dát tolik pravomocí jedné osobě, zejména v situaci, kdy se firma a akcie potýkají s problémy. Kromě hlasování o rozšířených pravomocích generálního ředitele akcionáři také schválili rozdělení akcií společnosti SHOP v poměru 10:1, které bude provedeno ještě letos. Rozdělení akcií, které by při současné úrovni snížilo cenu akcií na přibližně 39 USD, je považováno převážně za kosmetický zákrok, který pravděpodobně nezlepší situaci společnosti ani akcií.
Zpomalující se růst a rostoucí konkurence
Akcie SHOP od loňského podzimu klesají kvůli obavám ze zpomalení růstu společnosti v důsledku pandemie a kvůli tomu, že společnost čelí rostoucí konkurenci ze strany zastrašujících konkurentů, jako jsou Amazon (NASDAQ:AMZN) a eBay (NASDAQ:EBAY).
Poslední výsledky společnosti byly skutečně znepokojivé. Dne 5. května společnost Shopify vykázala za první čtvrtletí zisk ve výši 0,20 USD na akcii, zatímco o rok dříve činil zisk 2,01 USD na akcii. Zisk byl také výrazně nižší než konsenzuální prognóza Wall Street, která předpokládala 0,77 USD na akcii.
Tržby v prvním čtvrtletí vzrostly o 22 % na 1,2 miliardy dolarů, hrubý objem zboží se zvýšil o 16 % na 43,2 miliardy dolarů, ale zaostal za odhady Wall Street ve výši 45,4 miliardy dolarů. Zisk vedl ke zrychlení výprodeje akcií společnosti Shopify.
Zdroj: Shopify
Společnost samozřejmě dělá, co může, aby se pokusila zotavit, a ve stejný den jako své výsledky oznámila, že koupí americkou logistickou firmu Deliverr v transakci v hodnotě 2,1 miliardy dolarů v hotovosti a akciích. Společnost uvedla, že akvizice jí pomůže zmírnit problémy s dodavatelským řetězcem, které brzdí globální odvětví elektronického obchodování.
Společnost Shopify rovněž oznámila, že plánuje zřídit v USA nové sklady, které budou schopny doručovat zboží do dvou dnů a rozšířit svou doručovací síť, aby mohla lépe konkurovat Amazonu a dalším konkurentům. Lutke navíc zdvojnásobil svůj závazek vůči společnosti Shopify a 11. května oznámil, že nakoupil další akcie společnosti SHOP v hodnotě 10 milionů dolarů.
Bohužel žádný z kroků společnosti – od akvizice Deliverr po rozdělení akcií – nezapůsobil na investory natolik, aby zastavil propad akcií SHOP. Analytici tvrdí, že hlavním problémem, kterému Shopify čelí, je to, že chování spotřebitelů se po propuknutí pandemie prudce a rychle změnilo, stejně jako záměry malých a středních firem v oblasti výdajů. Podle některých analytiků, kteří se zabývají sektorem elektronického obchodování, může být zpomalení podnikání společnosti Shopify nezvratné.
Zdroj: Shutterstock
Nekupujte akcie SHOP
Společnost Shopify je symbolem typu technologických společností, které během pandemické rallye v roce 2020 a na začátku roku 2021 vyletěly vysoko, aby se v letošním roce zhroutily, protože trh se obrací k vysoké inflaci a úrokovým sazbám potřebným k jejímu ochlazení.
Problémy kanadské společnosti zabývající se elektronickým obchodováním jsou však hlubší než současný výkyv trhu. Shopify čelí vážnému zpomalení růstu a ztrátě zákazníků spolu s rostoucí konkurencí a globální ekonomikou, která by mohla upadnout do recese. Zdá se, že roztříštěný přístup společnosti k řešení těchto problémů její situaci jen zhoršuje.
A přestože cena akcií společnosti v posledních měsících prudce klesla, nic nenasvědčuje tomu, že by dosáhla dna. Možná bude ještě klesat. Ze všech těchto důvodů by se investoři měli společnosti Shopify vyhnout. Akcie SHOP není vhodné kupovat.
Hlavní obětí poklesu akcií, kterým se dařilo během celosvětové pandemie, jsou akcie SHOP, které se letos propadly o 75 %, čímž jejich pokles za posledních šest měsíců dosáhl 76 %.Při současné ceně 317,42 USD za akcii jsou akcie společnosti Shopify téměř 80 % pod svým historickým maximem 1 762,92 USD za akcii, kterého dosáhly loni v listopadu, než se trh obrátil směrem dolů.S tím, jak se znovu otevírají kamenné prodejny pro osobní nákupy, se teprve ukáže, zda se zaměření společnosti Shopify na pomoc malým a středním podnikům při provozování jejich činnosti online může zotavit, až za sebou necháme globální pandemii.Vzhledem k tomu, že akcie společnosti Shopify jsou pod tlakem, její výkonný ředitel Tobi Lutke se rozhodl posílit svou kontrolu nad společností elektronického obchodování, kterou v roce 2006 spoluzaložil. Na mimořádné schůzi konané 7. června akcionáři společnosti Shopify odhlasovali návrh na vytvoření „zakladatelského podílu“, který Lutkemu fakticky dává 40 % hlasovacích práv ve společnosti.Zdroj: ShutterstockAkcionáři hlasovali pro udělení zvýšených hlasovacích práv Lutkemu navzdory tomu, že proti tomuto kroku vedlo kampaň několik poradenských firem. Společnosti Glass Lewis & Co. a Institutional Shareholder Services vyzvaly investory, aby návrh zamítli, zatímco Kalifornský penzijní systém státních zaměstnanců uvedl, že bude hlasovat proti tomu, aby Lutke získal nad společností Shopify větší moc.Chcete využít této příležitosti?Společnost Shopify zase argumentovala, že návrh bude pro akcionáře přínosný, protože zajistí, že Lutke si zachová aktivní roli ve společnosti se sídlem v Ottawě v Ontariu. Nové hlasovací pravomoci také umožní Lutkemu řídit společnost směrem, který uzná za vhodný.Kritici však tvrdí, že je nebezpečné dát tolik pravomocí jedné osobě, zejména v situaci, kdy se firma a akcie potýkají s problémy. Kromě hlasování o rozšířených pravomocích generálního ředitele akcionáři také schválili rozdělení akcií společnosti SHOP v poměru 10:1, které bude provedeno ještě letos. Rozdělení akcií, které by při současné úrovni snížilo cenu akcií na přibližně 39 USD, je považováno převážně za kosmetický zákrok, který pravděpodobně nezlepší situaci společnosti ani akcií.Akcie SHOP od loňského podzimu klesají kvůli obavám ze zpomalení růstu společnosti v důsledku pandemie a kvůli tomu, že společnost čelí rostoucí konkurenci ze strany zastrašujících konkurentů, jako jsou Amazon a eBay .Poslední výsledky společnosti byly skutečně znepokojivé. Dne 5. května společnost Shopify vykázala za první čtvrtletí zisk ve výši 0,20 USD na akcii, zatímco o rok dříve činil zisk 2,01 USD na akcii. Zisk byl také výrazně nižší než konsenzuální prognóza Wall Street, která předpokládala 0,77 USD na akcii.Tržby v prvním čtvrtletí vzrostly o 22 % na 1,2 miliardy dolarů, hrubý objem zboží se zvýšil o 16 % na 43,2 miliardy dolarů, ale zaostal za odhady Wall Street ve výši 45,4 miliardy dolarů. Zisk vedl ke zrychlení výprodeje akcií společnosti Shopify.Zdroj: Shopify
Společnost samozřejmě dělá, co může, aby se pokusila zotavit, a ve stejný den jako své výsledky oznámila, že koupí americkou logistickou firmu Deliverr v transakci v hodnotě 2,1 miliardy dolarů v hotovosti a akciích. Společnost uvedla, že akvizice jí pomůže zmírnit problémy s dodavatelským řetězcem, které brzdí globální odvětví elektronického obchodování.Společnost Shopify rovněž oznámila, že plánuje zřídit v USA nové sklady, které budou schopny doručovat zboží do dvou dnů a rozšířit svou doručovací síť, aby mohla lépe konkurovat Amazonu a dalším konkurentům. Lutke navíc zdvojnásobil svůj závazek vůči společnosti Shopify a 11. května oznámil, že nakoupil další akcie společnosti SHOP v hodnotě 10 milionů dolarů.Bohužel žádný z kroků společnosti – od akvizice Deliverr po rozdělení akcií – nezapůsobil na investory natolik, aby zastavil propad akcií SHOP. Analytici tvrdí, že hlavním problémem, kterému Shopify čelí, je to, že chování spotřebitelů se po propuknutí pandemie prudce a rychle změnilo, stejně jako záměry malých a středních firem v oblasti výdajů. Podle některých analytiků, kteří se zabývají sektorem elektronického obchodování, může být zpomalení podnikání společnosti Shopify nezvratné.Zdroj: ShutterstockSpolečnost Shopify je symbolem typu technologických společností, které během pandemické rallye v roce 2020 a na začátku roku 2021 vyletěly vysoko, aby se v letošním roce zhroutily, protože trh se obrací k vysoké inflaci a úrokovým sazbám potřebným k jejímu ochlazení.Problémy kanadské společnosti zabývající se elektronickým obchodováním jsou však hlubší než současný výkyv trhu. Shopify čelí vážnému zpomalení růstu a ztrátě zákazníků spolu s rostoucí konkurencí a globální ekonomikou, která by mohla upadnout do recese. Zdá se, že roztříštěný přístup společnosti k řešení těchto problémů její situaci jen zhoršuje.A přestože cena akcií společnosti v posledních měsících prudce klesla, nic nenasvědčuje tomu, že by dosáhla dna. Možná bude ještě klesat. Ze všech těchto důvodů by se investoři měli společnosti Shopify vyhnout. Akcie SHOP není vhodné kupovat.