Lidé obvykle považují konflikty za negativní zážitek a chtějí se jim vyhnout nebo je potlačit. Konflikty jsou však samozřejmostí vždy, když lidé spolupracují – a mají i své výhody. Klíčem je vědět, jak ho efektivně zvládat – a rozvíjet povědomí o svém stylu a zlepšovat své dovednosti.
Navzdory špatné pověsti, kterou konflikty mají, mohou být užitečné, pokud jsou dobře zvládnuty. Když se konflikty objeví, mohou poukázat na problémy, které způsobují problémy nebo které je třeba zlepšit. Konflikt může být také signálem, že se lidé cítí oprávněni otevřeně sdílet svá hlediska a odlišné názory – což je znakem zdravé kultury. A zdravý konflikt může také pohánět konverzaci kupředu, odhalovat základní předpoklady a vytvářet příležitost učit se jeden od druhého. Jak se říká: „Loď, která nikam nepluje, nedělá žádné vlny.“ To je pravda. Konflikt může být známkou toho, že lidé jsou zapálení a situace postupují kupředu.
VÝHODY KONFRONTACE S KONFLIKTY
Aby však lidé a firmy tyto výhody rozpoznali, musí být konflikt zdravý. Musí existovat v kultuře celkového respektu k lidem a jejich odlišnostem. Váš vlastní přístup ke konfliktům může mít vliv na vaše vlastní zkušenosti, ale může také přispět k pozitivním podmínkám ve vašem okolí.

Příliš často se lidé standardně přiklánějí k jednomu stylu řešení konfliktů a nadužívají ho. Lidé se například mohou vyhýbat konfliktům nebo s řešením problémů otálet, čímž umožňují, aby se konflikt vyhrotil a časem se zvětšil. Nebo mohou být někteří lidé agresivní či konfrontační ve všech otázkách, od významných problémů až po drobné výzvy. Lepší způsob, jak se s konflikty vypořádat, je uvědomovat si situace a své reakce na ně a záměrně na ně reagovat.
NASTAVENÍ SE NA SVÉ VNÍMÁNÍ
Když se rozhodujete, jak řešit konflikt v práci, je moudré začít osobním uvědoměním. Když cítíte, že jste frustrovaní nebo plní emocí, zamyslete se nad svými reakcemi. Zeptejte se sami sebe, zda vás rozčiluje podstata něčích bodů, nebo zda je to jeho styl, který vás tlačí na pilu. Zamyslete se také nad tím, zda jste obzvláště emotivní vzhledem k vašim jedinečným okolnostem. Zvažte, zda by byl někdo jiný ve stejné situaci také stejně znepokojen, a dejte si svolení ustoupit od své frustrace přeformulováním. Možná někdo zpochybnil údaje, které jste vypracovali pro zprávu. Vaše emocionální reakce může být způsobena obrovskou časovou investicí, kterou jste věnovali sestavení analýzy, nebo vaším sklonem k perfekcionismu, ale můžete svou frustraci snížit tím, že si uvědomíte přínos kritiky pro celkové zlepšení zprávy.
Uvědomte si také kontext. Pokud kultura vaší organizace inklinuje k otevřeným diskusím a zejména asertivním názorům, ale vám vyhovuje spíše méně konfrontace, můžete mít potíže. V takovém případě byste se mohli snažit budovat svou toleranci k nesouhlasu a posilovat své sebevědomí pro zdravé debaty, v nichž si stojíte za svým a své názory důrazně obhajujete.

Dále se naučte vybírat si své bitvy. Země se stále více polarizuje a debaty mohou rozdělovat. V této atmosféře může každý spor působit jako bitevní pole a každý přestupek se může zdát monumentální – můžete však řídit své myšlení a reakce a uvědomit si, že některé konflikty si nevyžádají mnoho vaší energie.
Kolega může preferovat určitý přístup k workshopu, který spoluorganizujete, a vy dáváte přednost alternativnímu přístupu – ale můžete se rozhodnout, že pro vás tato záležitost není tak důležitá. Na druhou stranu můžete dělat společnou prezentaci pro zákazníka, při které jste hluboce přesvědčeni o svém preferovaném sdělení a chcete ho důrazně obhajovat. Záměrně si uvědomte, kdy se postavíte za to, co preferujete, a ve kterých případech můžete ustoupit, protože daná záležitost je důležitější pro někoho jiného než pro vás.
VAŠE MOŽNOSTI
Dalším znakem dobře zvládnutého konfliktu je schopnost zvolit si vlastní cestu a záměrně se jí ubírat. Svou důvěryhodnost můžete posílit, když se dokážete přizpůsobit a rozhodnout se, jak na konflikt reagovat.
- Zvolte si konfrontaci. Někdy je pro vás nějaký problém velmi důležitý nebo máte pocit, že byla ohrožena nějaká základní hodnota. Pokud jste se setkali s nečestným jednáním kolegy, bude to příklad, kdy budete chtít konfrontovat asertivním a respektujícím způsobem – neustupovat.
- Rozhodněte se pro souhlas. Na druhém konci kontinua se můžete rozhodnout ustoupit. Tento druh reakce je naprosto vhodný, když máte svůj názor, ale problém pro vás není tak důležitý, nebo když víte, že váš spolupracovník je o něm přesvědčenější než vy.
- Rozhodněte se vyhnout. Vyhýbání se konfliktu může být také legitimní volbou. Položte si otázku, zda bude daná otázka stejně důležitá i příští týden, měsíc nebo rok. Někdy věci, které se dnes zdají být velkým problémem, budou z dlouhodobého hlediska méně důležité. Představte si sami sebe v budoucnosti a zvažte, zda vám dnešní problém stojí za vaši energii nebo emoce. Stáhněte se a vyhněte se jí, pokud nestojí za vaši investici.
- Rozhodněte se pro kompromis. Někdy pro vás nemá smysl ustupovat ze svých názorů, ale ani váš kolega nechce ustoupit ze svých. V takových případech může být kompromis tím nejlepším z obou světů. Ani jeden z vás nedostane plně uspokojeny své potřeby, ale oba dostanete něco z toho, co jste chtěli. Možná lze návrh uspořádat podle jejich preferencí pro tok myšlenek, ale zahrnout do něj podmínky, které byly pro vás nejdůležitější.
- Rozhodněte se pro spolupráci. U některých věcí jsou otázky vysoce důležité pro vás a také pro ostatní. V těchto případech má smysl věnovat více času, energie a úsilí sdílení rozdílných názorů a dojít k řešením, která mohou být lepší než ta, o nichž původně uvažovala jedna ze stran. V debatě o vlastnostech produktu vyvinete nové řešení, které nikdo z vás původně neuvažoval ani nedoporučoval – a výsledkem konfrontace je zcela lepší alternativa.
Ať už zvolíte jakýkoli přístup, ujistěte se, že je v souladu s vašimi vlastními hodnotami, s kulturou organizace a s problémem, kterému čelíte. Žádný styl nefunguje na všechno, takže vaše schopnost přizpůsobit se a změnit styl bude klíčem k vašemu úspěchu a nejlepším výsledkům.

Konflikt může působit jako rána do břicha; můžete se však umluvit, nadechnout se a správně se rozhodnout, jak k situaci přistupovat, aby vás ostatní slyšeli a abyste mohli problémy konstruktivně řešit.
Můžete také pozitivně ovlivňovat lidi a situace kolem sebe, když se postavíte na vyšší úroveň a zachováte si pozitivní vztahy. S ostatními budete nesouhlasit. Budete mít odlišné politické přesvědčení. Budete se na věci dívat různými pohledy, ale hluboký respekt k ostatním a k jejich právu na odlišné názory jsou základem kultury, ve které se každý může učit, růst a cítit se součástí respektující komunity.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























