Od konce roku 2019 do loňského listopadu přinesly akcie SHOP velkolepý 314% výnos.
Kanadská společnost zabývající se elektronickým obchodováním rychle registrovala nové prodejce a díky prudkému nárůstu online nakupování zaznamenávala rekordní čísla. Během víkendu Black Friday a Cyber Monday v roce 2020 vykázala společnost Shopify tržby ve výši 5,1 miliardy dolarů. Rok předtím tento prodloužený víkend přinesl 2,9 miliardy dolarů – jednalo se tedy o 76% skok. V roce 2021 bylo 6,3 miliardy dolarů v tržbách z Černého pátku a Kybernetického pondělí stále rekordní, ale bylo zřejmé, že tempo růstu výrazně zpomaluje. V té době už začal rychlý pokles akcií SHOP.
V roce 2022 akcie SHOP ztratily více než 75 % své hodnoty. V porovnání s pandemickými cenami je to špinavá cena. Nakupovat nyní akcie společnosti Shopify s očekáváním, že se v dohledné době vrátí k růstu, by však bylo chybou.
Negativní reakce trhu na rozdělení akcií SHOP
Nejnovější zprávy kolem společnosti Shopify nemají nic společného s prodejními čísly. Místo toho jde o rozdělení akcií v poměru 10:1, které společnost provedla. Ačkoli tento krok činí akcie SHOP cenově dostupnějšími pro individuální investory, zdálo se, že má i jiný motiv. Jak uvedla agentura Reuters při oznámení rozdělení, nevyřčeným důvodem rozdělení byla obrana proti nepřátelskému převzetí. Vzhledem k tak výraznému poklesu akcií SHOP to byla skutečná obava.
Dne 29. června bylo rozdělení akcií úspěšně provedeno. A akcie společnosti SHOP pokračovaly v dalším poklesu. Na trh strategie společnosti Shopify zjevně neudělala dojem.
Zpomalující se růst znamená pro společnost Shopify potíže
V počátečních fázích pandemie došlo k zavírání fyzických obchodů a velkému nárůstu online nakupování. Jako platformě pro elektronické obchodování to společnosti Shopify velmi prospělo. Snadno implementovatelná řešení společnosti na klíč se také ukázala jako velmi oblíbená u malých podniků, které potřebovaly rychle spustit webovou prezentaci, ale chtěly si zachovat vlastní značku a identitu, místo aby byly jen jedním z bezejmenného davu prodejců na trhu některého z gigantů elektronického obchodování.
Aby společnost Shopify podpořila tento růst, vynaložila peníze na vybudování distribuční a doručovací infrastruktury. V těchto výdajích pokračuje, včetně v květnu oznámené transakce za 2,1 miliardy dolarů na koupi amerického specialisty na fulfillment Deliverr. Tyto výdaje v době, kdy se růst zpomaluje, akciím SHOP nepomohly. Z dlouhodobého hlediska se tyto kroky mohou ukázat jako správné, ale pro akcionáře budou ještě nějakou dobu bolestivé.
V posledním čtvrtletí společnost vykázala čistou ztrátu 1,5 miliardy dolarů. Tržby však meziročně vzrostly o 22 %. A Shopify má stále 7,25 miliardy dolarů v hotovosti a peněžních ekvivalentech. Aby bylo jasno, netvrdím, že společnosti Shopify hrozí nějaké zemětřesení, ale čísla se nezlepší ze dne na den. Je kvůli nim obtížné ospravedlnit ocenění akcií SHOP na úrovni blízké loňskému roku.
Měli byste si koupit akcie SHOP?
V současné době se mnoha akciím nedaří. Avšak neutěšené výsledky společnosti Shopify v roce 2022 – od začátku roku ztratila více než tři čtvrtiny své hodnoty – jsou další úrovní špatnosti. Je to ještě horší, když se podíváte na to, co se stalo od doby, kdy akcie SHOP dosáhly svého historického maxima v závěru loňského listopadu.
Jde o to, že na rozdíl od mnoha jiných technologických akcií, které byly v roce 2022 sraženy, existuje jen malá naděje, že úleva od makroekonomických faktorů, jako je rekordní inflace a vysoké úrokové sazby, zastaví masakr. Společnost utrácí velké peníze za budování svých logistických a doručovacích kapacit, i když návštěvnost její platformy klesá. I v růžovém ekonomickém klimatu bude nějakou dobu trvat, než podnikání společnosti Shopify tyto výdaje ospravedlní.
Během pandemie byla plná příslibů, ale ve světě po pandemii se jí nedaří plnit své sliby. V tuto chvíli si akcie SHOP zaslouží hodnocení „D“ v Portfolio Grader a nezaslouží si místo růstové akcie ve vašem portfoliu.




























