Staré i nové automobilové společnosti se uprostřed pandemie drží pozoruhodně dobře. První varování o bezprecedentním šoku pro odvětví, které by možná potřebovalo další injekci ve stylu Cash for Clunkers, vypadají o pár let později strašně alarmisticky.
Poté, co se několik výrobců postavilo do pozice dodavatelů dokonalých sociálních zařízení, jsou ziskovější než kdykoli předtím. Nešlo to úplně hladce – nedostatek čipů brání společnostem vyrábět miliony aut, která si spotřebitelé kupují přímo z dodávkových vozů. Přesto se traduje, že jakmile se různé krize v globálním dodavatelském řetězci zmírní, čeká na ně velká poptávka.
Množství propouštění a komentářů z posledních týdnů naznačuje, že si tímto odvětvím už není tak jisté.
Jako poslední se na snižování počtu zaměstnanců podílí společnost Rivian Automotive, o čemž jako první informovala v pondělí agentura Bloomberg. Osm měsíců po své masivní primární nabídce akcií může výrobce elektrických nákladních vozidel propustit přibližně 5 % ze svých více než 14 000 zaměstnanců, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí.

Ještě předtím propustil 150 zaměstnanců startup Argo AI, který se zabývá samořízenými vozy a je podporován společnostmi Ford a Volkswagen. Stellantis se v Itálii dohodl na dobrovolném propuštění až 1 820 zaměstnanců, uvedly dva odborové svazy. Výrobce Jeepů tento měsíc také oznámil, že do konce roku vyřadí z provozu linku na výrobu motorů v Michiganu.
Samotný Ford varoval před snižováním počtu pracovních míst v Evropě v červnu, kdy odhalil plány na uzavření továrny v Německu a snížení počtu zaměstnanců v závodě ve Španělsku, který bude potřebovat méně pracovníků pro výrobu elektrických vozidel.
Společnost, která tento trend odstartovala, je kdo jiný než Tesla. Šéf společnosti Elon Musk v polovině května prohlásil, že Spojené státy jsou pravděpodobně v recesi, a o několik týdnů později začal jednat podle svého „super špatného pocitu“ ohledně ekonomiky. Uvedl, že během tří měsíců propustí asi 3,5 % všech zaměstnanců Tesly.
Nebylo by moudré malovat všechny tyto kroky stejným štětcem.
Rivian rozšiřoval počet zaměstnanců mnohem rychleji, než navyšoval počet montážních linek, z nichž některé v některých týdnech běžely jen 25 až 30 hodin, protože společnost čekala na větší dodávky polovodičů. Přestože se situace s nedostatkem čipů začala zlepšovat a Rivian doufá, že do konce roku bude pracovat na dvě směny, generální ředitel RJ Scaringe nepovažuje hotovostní zásobu společnosti ve výši více než 17 miliard dolarů za samozřejmost.

Podobně obezřetná musí být i společnost Argo AI, a to s ohledem na méně vstřícné prostředí pro společnosti s vysokým rizikem a ziskem, které toho musí ještě hodně dokázat. Společnost Stellantis je velmi vystavena mimořádně slabému evropskému automobilovému trhu a její linka na výrobu motorů v Michiganu nebude zdaleka poslední, která půjde ke dnu, protože průmysl se elektrifikuje.
Generální ředitel Fordu Jim Farley byl v únoru upřímný, když řekl, že společnost zaměstnává příliš mnoho lidí. Musk z Tesly se k náhlému propouštění v Tesle vyjádřil mnohem méně jasně, ale poskytl charakteristicky barvitý náznak toho, co za ním stojí, když nazval dva nové závody společnosti v Německu a Texasu „gigantickými pecemi na peníze“.
Přes všechny tyto jedinečné okolnosti možná v příštích týdnech zjistíme, že mnohé z těchto společností mají mnoho společného. Čtvrtletní předpovědi výsledků jsou chmurným čtením, přičemž banka UBS bije na poplach kvůli „prvním možným trhlinám“ ve výsledcích. Tamní analytici a analytici Jefferies snižují odhady pro příští rok, zatímco RBC Capital Markets naznačila, že nadcházející zprávy mohou být „zúčtovací událostí“ pro dodavatele, kteří se zdají být připraveni zklamat.
„V automobilovém průmyslu,“ napsal analytik RBC Joe Spak ve zprávě ze začátku tohoto týdne, „pokud to není jedno, tak je to druhé.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























