Jak se z influencerů Instagramu stávají podnikatelé a co se děje dál
Více než deset let poté, co se prosadila na Instagramu, je řada vlasové kosmetiky Amber Fillerup Clarkové na vrcholu prodejních žebříčků v síti Sephora.
A stejně jako mnoho influencerů první vlny, kteří se stali majiteli firem, i Clarková znovu investuje do ekonomiky tvůrců.
V době, kdy Amber Fillerup Clarková v roce 2017 získala významný profil v časopise The Atlantic, měla tato blogerka a instagramerka za sebou již sedm let na vrcholu své kariéry. Clarková spustila svůj blog – který byl mezitím přejmenován, ale v té době se jmenoval Barefoot Blonde – v roce 2010 a rychle se vyšvihla na vrchol ekosystému blogerek pro maminky.
Dnes, o více než deset let později, Clarková získala 1,3 milionu sledujících na Instagramu, dohlíží na téměř tucet zaměstnanců na plný úvazek a kosmetická značka Dae Hair, kterou uvedla na trh v roce 2020, je nejprodávanější řadou péče o čisté vlasy v síti Sephora.
Ale zatímco Clarková a celá generace influencerů první vlny Instagramu vyvíjela své podnikání od tvůrců image k budovatelům značky, prostředí sociálních médií se také stále měnilo – a v těchto dnech cítí tlak na změnu.
„Vlastně je to teď změna a většinu času trávím na TikToku,“ říká Clarková. „Všichni se prostě od Instagramu odklánějí – mám pocit, že pokud vážně nezmění své algoritmy zpátky na původní, Instagram se stane zastaralým, podobně jako Facebook.“
Zdroj: Unsplash
Ne že by Clarková na sociálních sítích už nebyla závislá na příjmech. V roce 2016 svou lásku ke kadeřnictví přetavila ve vytvoření společnosti na prodlužování vlasů BFB Hair a Dae Hair se od svého debutu před dvěma lety těší velké popularitě. Některé z nejžádanějších produktů z řady 14-SKU – jako například veganský rozčesávač a šampony a kondicionéry velikosti jumbo – se od svého příchodu na pulty obchodů opakovaně vyprodaly.
„Většinu času věnuji svému podnikání, ne sociálním médiím,“ říká Clarková. „Čas, který trávím na sociálních sítích, není nutně určen k vydělávání peněz. Je to tak důležité pro povědomí o značce a interakci s komunitou, kterou jsem budovala v posledních deseti letech.“
V době zrodu Instagramu, který byl spuštěn v roce 2010, mohl jen málokdo předvídat budoucí dopad platformy na tehdy začínající ekonomiku tvůrců, která od té doby vzrostla na odhadovanou hodnotu 104 miliard dolarů v roce 2022. Bez tlaku smluv se značkami nebo monetizace mohli první uživatelé zveřejňovat příspěvky otevřeně – a Clarková přičítá velkou část svého úspěchu důslednému zveřejňování autentického obsahu o svých vášních a zájmech.
„Myslím, že to vycházelo z velmi autentického místa,“ říká. „Tohle jsou opravdu moje skutečné záliby a já se o ně s vámi dělím. Myslím, že když někdo skutečně sdílí to, co ho baví, a vy jeho vášeň skutečně cítíte, je to nakažlivé. Mám pocit, že jsem vždycky dělala to, co mě bavilo.“
V dnešní době se zcela nová generace tvůrců (termín influenceři pomalu vychází z módy) pouští do své kariéry s plným vědomím jejího lukrativního potenciálu. Od roku 2019 průzkumy ukazují, že „youtuber“ je mezi většinou dětí a dospívajících nejoblíbenější kariérou – a vzhledem k tlaku na hromadění sledujících a získávání sponzorů s obsahem „bezpečným pro značku“ se na mnoho let staly filtrované a upravené osobnosti výchozími sociálními médii. Dokud se neobjevil TikTok.
Zdroj: Unspalsh
Krátkoformátová videa nasazená prostřednictvím algoritmu TikToku, který upřednostňuje obsah před tvůrci, nastartovala novou, autentičtější éru v ekonomice influencerů. Nižší vstupní bariéra také znamená, že se do hry zapojilo více lidí – a metriky angažovanosti založené na datech ukazují, že publikum a spotřebitelé dávají přednost skutečnému a drsnému obsahu před předstíraným a nedotaženým.
„V současné době je [na sociálních sítích] tolik lidí, že je to tak nasycené,“ říká Clarková. Ale obsah také přináší divákům sledovanost – a inzerenti, včetně Clarkových společností, se hrnou na nové platformy, aby hledali nové talenty.
„Nemusíte být tak velcí, abyste vydělali peníze,“ říká. „Nyní je mnohem snazší dostat za to zaplaceno.“
A jak první vlna OG influencerů přechází na podnikání a stává se majiteli firem, obrací se a investuje marketingové dolary do nové generace tvůrců obsahu na sociálních sítích – protože na vlastní kůži ví, jak autentická angažovanost může změnit spotřebitele.
„V Dae investujeme do mnoha mikroinfluencerů a UGC obsahu, který pochází od lidí, kteří nemusí mít velké sledovanosti. Jejich úhel pohledu se nám prostě moc líbí,“ říká Clark. „Líbí se mi ten vývoj sociálních médií – jak jsou nyní uvolněná a jak nic není zakázáno. Myslím, že značky jsou nyní tak kreativní. Své zákazníky mají na dosah ruky, což vytváří tolik možností. Určitě je to větší zábava.“
A stejně jako mnoho influencerů první vlny, kteří se stali majiteli firem, i Clarková znovu investuje do ekonomiky tvůrců.V době, kdy Amber Fillerup Clarková v roce 2017 získala významný profil v časopise The Atlantic, měla tato blogerka a instagramerka za sebou již sedm let na vrcholu své kariéry. Clarková spustila svůj blog – který byl mezitím přejmenován, ale v té době se jmenoval Barefoot Blonde – v roce 2010 a rychle se vyšvihla na vrchol ekosystému blogerek pro maminky.Dnes, o více než deset let později, Clarková získala 1,3 milionu sledujících na Instagramu, dohlíží na téměř tucet zaměstnanců na plný úvazek a kosmetická značka Dae Hair, kterou uvedla na trh v roce 2020, je nejprodávanější řadou péče o čisté vlasy v síti Sephora.Ale zatímco Clarková a celá generace influencerů první vlny Instagramu vyvíjela své podnikání od tvůrců image k budovatelům značky, prostředí sociálních médií se také stále měnilo – a v těchto dnech cítí tlak na změnu.„Vlastně je to teď změna a většinu času trávím na TikToku,“ říká Clarková. „Všichni se prostě od Instagramu odklánějí – mám pocit, že pokud vážně nezmění své algoritmy zpátky na původní, Instagram se stane zastaralým, podobně jako Facebook.“Zdroj: UnsplashNe že by Clarková na sociálních sítích už nebyla závislá na příjmech. V roce 2016 svou lásku ke kadeřnictví přetavila ve vytvoření společnosti na prodlužování vlasů BFB Hair a Dae Hair se od svého debutu před dvěma lety těší velké popularitě. Některé z nejžádanějších produktů z řady 14-SKU – jako například veganský rozčesávač a šampony a kondicionéry velikosti jumbo – se od svého příchodu na pulty obchodů opakovaně vyprodaly.„Většinu času věnuji svému podnikání, ne sociálním médiím,“ říká Clarková. „Čas, který trávím na sociálních sítích, není nutně určen k vydělávání peněz. Je to tak důležité pro povědomí o značce a interakci s komunitou, kterou jsem budovala v posledních deseti letech.“Chcete využít této příležitosti?V době zrodu Instagramu, který byl spuštěn v roce 2010, mohl jen málokdo předvídat budoucí dopad platformy na tehdy začínající ekonomiku tvůrců, která od té doby vzrostla na odhadovanou hodnotu 104 miliard dolarů v roce 2022. Bez tlaku smluv se značkami nebo monetizace mohli první uživatelé zveřejňovat příspěvky otevřeně – a Clarková přičítá velkou část svého úspěchu důslednému zveřejňování autentického obsahu o svých vášních a zájmech.„Myslím, že to vycházelo z velmi autentického místa,“ říká. „Tohle jsou opravdu moje skutečné záliby a já se o ně s vámi dělím. Myslím, že když někdo skutečně sdílí to, co ho baví, a vy jeho vášeň skutečně cítíte, je to nakažlivé. Mám pocit, že jsem vždycky dělala to, co mě bavilo.“V dnešní době se zcela nová generace tvůrců pouští do své kariéry s plným vědomím jejího lukrativního potenciálu. Od roku 2019 průzkumy ukazují, že „youtuber“ je mezi většinou dětí a dospívajících nejoblíbenější kariérou – a vzhledem k tlaku na hromadění sledujících a získávání sponzorů s obsahem „bezpečným pro značku“ se na mnoho let staly filtrované a upravené osobnosti výchozími sociálními médii. Dokud se neobjevil TikTok.Zdroj: UnspalshKrátkoformátová videa nasazená prostřednictvím algoritmu TikToku, který upřednostňuje obsah před tvůrci, nastartovala novou, autentičtější éru v ekonomice influencerů. Nižší vstupní bariéra také znamená, že se do hry zapojilo více lidí – a metriky angažovanosti založené na datech ukazují, že publikum a spotřebitelé dávají přednost skutečnému a drsnému obsahu před předstíraným a nedotaženým.„V současné době je [na sociálních sítích] tolik lidí, že je to tak nasycené,“ říká Clarková. Ale obsah také přináší divákům sledovanost – a inzerenti, včetně Clarkových společností, se hrnou na nové platformy, aby hledali nové talenty.„Nemusíte být tak velcí, abyste vydělali peníze,“ říká. „Nyní je mnohem snazší dostat za to zaplaceno.“A jak první vlna OG influencerů přechází na podnikání a stává se majiteli firem, obrací se a investuje marketingové dolary do nové generace tvůrců obsahu na sociálních sítích – protože na vlastní kůži ví, jak autentická angažovanost může změnit spotřebitele.„V Dae investujeme do mnoha mikroinfluencerů a UGC obsahu, který pochází od lidí, kteří nemusí mít velké sledovanosti. Jejich úhel pohledu se nám prostě moc líbí,“ říká Clark. „Líbí se mi ten vývoj sociálních médií – jak jsou nyní uvolněná a jak nic není zakázáno. Myslím, že značky jsou nyní tak kreativní. Své zákazníky mají na dosah ruky, což vytváří tolik možností. Určitě je to větší zábava.“