„Poměrně často dostávám od svých studentů tuto otázku… jak si mají vybrat z mnoha nabídek, které dostanou?“ říká Olivier Sibony, profesor strategie na HEC Paris.
Když se však kandidáti ocitnou u slova, „nejpravděpodobnější chybou“, kterou by udělali, je, že by se nechali ovlivnit jednou interakcí, řekl televizi CNBC Make It.
Tomu se také říká „haló efekt“, což je tendence, že celkový pozitivní dojem z někoho nebo společnosti pozitivně ovlivní názor v jiných oblastech.
Například pokud je první interakce uchazeče o zaměstnání se zástupcem společnosti – což je obvykle náborář – pozitivní, otázky, které bude klást během pohovoru, „podpoří tento počáteční úsudek,“ řekl Sibony.
„Na všechny otázky, které položíte, najdete uspokojivé odpovědi a budete klást jen takové otázky, které potvrdí váš prvotní pozitivní dojem,“ dodal.

„Nebudete klást těžké otázky … na které byste ve skutečnosti dostali odpovědi, které by vás přiměly k myšlence: ‚Možná to přece jen není tak dobrá společnost‘.“
Jak se můžete vyhnout tomu, abyste si vybrali práci, které byste mohli litovat? Zjišťuje to televize CNBC Make It.
Ptejte se na stejné otázky
Abyste překonali haló efekt, měli byste se „přinutit klást“ každé firmě stejný soubor otázek, říká Sibony, který je také docentem na Oxfordské univerzitě.
„To, zda tyto otázky skutečně položíte při pohovoru, nebo zda informace získáte z jiného spolehlivého zdroje, je samostatná otázka,“ dodal.
„Možná je mnohem lepší získat odpovědi na své otázky z portálu Glassdoor nebo od lidí, kteří v dané společnosti pracují – než se ptát osoby, která vede pohovor – a je velmi nepravděpodobné, že vám dá pravdivou odpověď, pokud jste v tomto ohledu realisté.“
Udělejte si průzkum
Podle Sibonyho je „dobrým zvykem“, aby si každý připravil kontrolní seznam otázek nebo kritérií, které by chtěl, aby jeho pracovní místo splňovalo.
„Poměrně často se stává, že když se lidé nehodí k nějaké práci, je to proto, že si neudělali pořádně domácí úkol… nepoložili si správné otázky.“

Autor knihy “You’re About to Make a Terrible Mistake!” doporučil tento postup pro vytvoření kontrolního seznamu: „Promluvte si s pěti přáteli, kteří během několika měsíců opustili své zaměstnání nebo „vám při každém setkání řeknou, jak moc svou práci nenávidí“.
„Zeptejte se sami sebe, co mohl tento člověk udělat před nástupem do práce, aby získal informace, které potřeboval ke správnému rozhodnutí? Jaký je červený praporek, který měli vidět, ale nehledali ho?“.
Jsou vaši potenciální kolegové spokojeni?
Kromě rozhovoru s přáteli se možná vyplatí promluvit si i s potenciálními kolegy, říká Sibony.
„Možná si myslíte, že jste získali spoustu informací … ale oni jsou [uvnitř], mají mnohem více informací než vy.“
Dodal, že kandidáti mohou ignorovat červené vlajky, protože si myslí, že jsou „jiní“ nebo „jedineční“.
„Ale jste méně odlišní, než si myslíte… Nejlepším ukazatelem toho, jak šťastní budete v práci, je to, jak šťastní jsou ostatní lidé, kteří v té práci pracují.“
„Pokud jsou nešťastní oni, je velmi pravděpodobné, že budete nešťastní i vy,“ řekl Sibony.
Víte, na čem vám záleží
Dalším důvodem, proč by se uchazeči o zaměstnání nehodili do pracovních pozic, je to, že „vlastně nevědí, na čem jim záleží“.

„Součástí toho, co děláte, když nastupujete do nového zaměstnání nebo když přijímáte postupně nová pracovní místa, není jen to, že se o těchto společnostech dozvíte. Je to učení se o sobě samém,“ řekl Sibony.
Dodal, že i když jste se připravili, jak nejlépe jste mohli, může vás po nástupu do nové funkce čekat „nepříjemné překvapení“.
„Vzpomínám si, jak jsem mluvil s jednou bývalou studentkou, která říkala, že se cítila velmi depresivně a odcizeně, protože lidé neustále pracovali z domova a ona chtěla být s nimi v kanceláři,“ řekl Sibony.
„Zeptal jsem se jí, ale vy jste se na to [během pohovoru] nezeptala? Odpověděla: „Ne, protože jsem nevěděla, že je to důležité.“
Proto Sibony doporučuje uchazečům o zaměstnání, aby každé nové zaměstnání brali jako příležitost k učení – nejen k poznání dané práce, ale také sebe sama.
„Nepoznáte, kdo jste, dokud si nevyzkoušíte být mnoha různými lidmi v mnoha různých situacích,“ dodal.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























