Nyní, když stále více amerických států legalizuje rekreační marihuanu, sázejí společnosti na to, že ji lidé budou chtít také pít.
Nápoje s příměsí trávy se objevují na stále více místech, přičemž velcí výrobci nápojů včetně společností Pabst Blue Ribbon a Constellation se již na tento trh tlačí. Na rozdíl od nápojů s obsahem CBD, které jsou již v desítkách států dostupnější, obsahují nápoje z konopí neboli weedu psychoaktivní složku marihuany, tetrahydrokanabinol neboli THC, která lidi omámí a je ve Spojených státech stále federálně zakázaná.
V posledních letech umožnila nová technologie emulzí přimíchávat THC do celé řady nápojů. Výrobci nápojů nyní sázejí na to, že lidé, kteří ze zdravotních nebo sociálních důvodů nechtějí kouřit nebo vapovat marihuanu nebo pít alkohol, mohou najít alternativu v konopných nápojích.
A podle Amandy Reimanové, viceprezidentky pro výzkum veřejné politiky ve společnosti New Frontier Data, která se zabývá sledováním spotřebitelských zvyklostí, se trh i v počátcích zaplňuje.
„V minulosti nebyl výběr pro spotřebitele tak široký, ale nyní jsme svědky toho, že se do oblasti konopných nápojů zapojily desítky společností,“ uvedla Reimanová.
Společnost Pabst Blue Ribbon využila své zkušenosti s výrobou piva a lihovin a začala prodávat řadu nealkoholických „High Seltzers“. Každá dvanáctiuncová plechovka obsahuje 10 miligramů THC, což je podle společnosti „správné množství pro dobrou zábavu“. V nabídce jsou příchutě ananas, mango, jahoda a citron. Prodávají se online nebo ve výdejnách ve státech, kde je povoleno lékařské nebo rekreační užívání marihuany.

Do této oblasti vstoupily i další společnosti vyrábějící pivo a lihoviny: Anheuser-Busch, výrobce Budweiseru, Constellation Brands, která vyrábí Modelo Especial a Corona Extra, Lagunitas Brewing Company a Ceria. Řada nápojů z trávy obsahuje různé dávky THC – obvykle od 2,5 miligramu do 10 miligramů – smíchané pouze s nápoji na bázi vody. Míchání konopí a alkoholu je ve většině států, které povolují užívání konopí, zakázáno.
Agentura Brightfield Group, která se zabývá výzkumem konopí, odhaduje, že do roku 2025 budou konopné nápoje v USA celkově představovat obrat ve výši 1 miliardy dolarů.
Jak se dostat do hry
Podle Travise Tharpa, generálního ředitele společnosti Keef Brands, která vyrábí řadu konopných produktů, sice nápoje představují pouze asi 1 % celkového prodeje legálního konopí v USA, ale to jen znamená, že trh má ještě hodně prostoru k růstu.
„Bylo tu několik falešných startů pro uvedení nápojů na další velkou věc,“ řekl Tharp. „Ale myslím, že jsme se dostali do bodu, kdy ukazujeme, že meziroční růst je něco, co je podstatné.“
Společnost Keef se sídlem v New Yorku expandovala do osmi států, kde byla legalizována rekreační tráva, a také do Kanady a Portorika. Mezi produkty společnosti patří 100miligramový mocktail, který Tharp přirovnal k lahvi tvrdého alkoholu.
„Při první porci byste neměli vypít celou láhev,“ řekl Tharp. „To byste nevypili ani plnou láhev vodky.“

Existují odborníci, kteří se obávají, že takové vyšší dávky THC v nápojích by mohly představovat vážná zdravotní rizika. Přestože jsou značky konopných nápojů často propagovány pro jejich blahodárné účinky nebo pro to, že jsou bez kocoviny, chybí o nich vládou financovaný výzkum.
Příliš mnoho čehokoli může být špatné, varují lékaři.
„THC může zvýšit riziko paranoie, úzkosti, a dokonce i psychózy a halucinací,“ řekl Charles Michael White, vedoucí katedry farmacie na University of Connecticut. „Čím vyšší je dávka, tím větší je riziko a závažnost těchto nežádoucích účinků.“
White uvedl, že konzumace konopí v tekuté formě je stále spojena s mnoha neznámými. Nachází se někde na pomezí mezi vdechováním konopí, které přináší okamžité opojení, jež rychle odchází z těla, a jeho konzumací, která zůstává v krevním oběhu déle a přináší pomalejší a klidnější opojení.
U konopných nápojů může být podle něj opojení intenzivní a nepředvídatelné, zejména pokud je nápoje zkonzumováno příliš velké množství v krátkém čase.
Potřeba dalšího výzkumu
Tharp dodal, že trh s nápoji s THC brzdí nedostatek výzkumu odpovědné konzumace a také málo standardizovaných zásad a osvědčených postupů.

„Neexistuje mnoho výzkumů, které by bylo možné provádět, protože konopí je v USA drogou zařazenou do seznamu 1,“ řekl a dodal, že to je jedna z hlavních překážek, které brání rychlejšímu zapojení tohoto odvětví do hlavního proudu.
Droga zařazená do seznamu 1 je látka, která nemá ve Spojených státech v současné době žádné lékařsky uznávané použití a má vysoký potenciál zneužití.
S tím souhlasí i Reimanová ze společnosti New Frontier Data. V případě federální legalizace by podle ní Úřad pro kontrolu potravin a léčiv studoval a reguloval nápoje s THC. To by mohlo obezřetné zákazníky uklidnit a nové nalákat k doušku.
Kromě toho, že dnešní federální zákaz konopí omezuje výzkum, znamená, že výrobci konopných nápojů fungují převážně podle změti státních zákonů, což vytváří nejednotný dodavatelský řetězec. To mnoha společnostem brání ve výrazném růstu, což vedlo k tomu, že některé z nich své úsilí na trhu stáhly a jiné to zcela vzdaly.
Začátkem letošního roku společnost Anheuser-Busch oznámila, že ukončila partnerství spojené s výrobou nápojů CBD a THC. Společnost uvedla, že se nadále zaměřuje na komercializaci nealkoholických nápojů s obsahem CBD v Kanadě a bude pokračovat ve výzkumu nealkoholických nápojů s obsahem THC prostřednictvím své dceřiné společnosti Fluent, uvádí Hemp Today. Společnost Anheuser-Busch na žádost CNBC o komentář nereagovala.

Vzhledem k tomu, že státy včetně New Yorku a New Jersey formulují plány pro rekreační trhy, stále existuje potenciál pro oslovení většího počtu spotřebitelů. A jak se vyvíjejí zákony na trzích vyspělejších států, jako je Kalifornie, existuje snaha, aby se konopné nápoje prodávaly vedle alkoholu v salonech, klubech, restauracích a dokonce i v obchodech s potravinami.
Reimanová uvedla, že rostoucí společenská akceptace rekreační marihuany bude také tím, co rozšíří nápoje s THC.
„Spotřebitelé hledají něco, co nahradí alkoholický nápoj, ale umožní jim to konzumovat stejným způsobem a ve stejném prostředí, v jakém jsou zvyklí konzumovat alkoholické nápoje,“ řekla.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























