Howard Schultz, bývalý generální ředitel, který se nedávno vrátil do čela Starbucksu, může být výjimkou a nabídnout investorům důvod k nákupu oslabených akcií.
Akcie společnosti se sídlem v Seattlu klesly v roce 2022 o 36 % a zaznamenaly nejhorší rok od roku 2008. Společnost Starbucks (ticker: SBUX) poškodila možnost zpomalení růstu jejího programu odměn a snahy o odborové organizace v jejích obchodech, jakož i zpomalení čínské ekonomiky a prudce rostoucí inflace v USA, které zvýšily náklady. Možnost recese jen rozšiřuje seznam obav investorů ohledně vyhlídek společnosti.
Na scénu přichází Schultz, který se do Starbucksu vrací pouhé čtyři roky po svém odchodu. Schultz koupil společnost v roce 1987 a vytvořil to, co známe jako moderní Starbucks, a řídil její vzestup z kavárny na rohu na mezinárodní řetězec s kavárnou téměř na každém rohu. Od roku 1992, kdy společnost poprvé vstoupila na burzu, do roku 2000, kdy skončilo jeho první působení v čele společnosti, dosahovaly její akcie ročního výnosu 37,7 %, zatímco index S&P 500 19,7 %.
Zdroj: Unsplash
Schultz se vrátil na pozici generálního ředitele v lednu 2008 a do jeho odchodu v červnu 2018 se akcie ročně zhodnotily o 18,2 %, čímž překonaly výnos indexu S&P 500 ve výši 8,9 %. Nyní je Schultz opět zpátky – svůj návrat oznámil v dubnu – a je připraven řešit problémy Starbucks čelem.
Když se Schultz vrátil naposledy, snížil náklady, aby společnost překonala recesi v letech 2007-2009. Starbucks by mohl jeho rozpočtové dovednosti využít znovu. Očekává se, že ve fiskálním roce 2022, který končí v září, vzrostou náklady společnosti na prodej, které zahrnují mzdy a komodity, jako jsou kávová zrna, o 30 %. V květnu společnost uvedla, že během několika následujících měsíců bude mít dodatečné náklady na investice do mezd, školení zaměstnanců a technologií ve výši 200 milionů dolarů, což podle analytiků bude v roce 2023 činit více než 500 milionů dolarů dodatečných ročních nákladů.
Přesto nejsme v roce 2008. Náklady se nesníží, ale nejhorší nárůst by měl být za námi. A Schultz zase ví, že musí být ochoten investovat do růstu, i kdyby to znamenalo přehlédnout některé krátkodobé bolest
Schultz by měl na této cestě získat určitou pomoc. Dobré zprávy začínají v Číně, která byla pro Starbucks problémovým místem. Zatímco tržby ve stejných prodejnách v druhé největší ekonomice světa ve druhém čtvrtletí meziročně klesly o 23 %, Čína v květnu zrušila některá omezení související s Covidem. Tržby společnosti Starbucks v této zemi – které za posledních 12 měsíců představovaly 4 miliardy USD, tj. 12 % jejích celkových tržeb – by se měly začít zlepšovat a do první poloviny roku 2023 by se mohly dokonce vrátit na úroveň před zavedením nařízení Covid.
„V Číně byl nepořádek a najednou tu máte příběh o znovuotevření Číny,“ říká Stephanie Linková, hlavní investiční stratég společnosti Hightower Advisors, která akcie vlastní.
Starbucks by měl také nadále zaznamenávat oživení v USA. Návštěvnost obchodů zůstává podle odhadů společnosti Evercore ISI přibližně 10 % pod předtržní úrovní a pokračující zlepšování by mělo pomoci tržbám v USA, což by mělo zvednout celkové tržby na odhadovaných 32,3 miliardy USD v roce 2022. Společnost Starbucks v květnovém konferenčním hovoru za druhé čtvrtletí rovněž vyzdvihla svou „konzistentní cenovou sílu“, která jí umožnila zvýšit zisky v Severní Americe. Celkově analytici očekávají, že tržby společnosti Starbucks v roce 2023 vzrostou o dalších 10 % na 35,6 miliardy USD.
Rostoucí tržby však příliš nepomohou, pokud Starbucks nedokáže proměnit více svých příjmů v zisk. Analytici očekávají, že provozní marže se v roce 2023 zvýší na 15,8 % ze 14,8 % v roce 2022. Tím by se dostala zpět na úroveň roku 2021, kdy marže dosahovala zhruba 18 %, protože náklady by se měly začít snižovat, i když společnost nadále utrácí za růst. „Výdaje na investice budou ve srovnání s letošním rokem relativně skromné… dopad inflace na marže v USA,“ píše David Palmer, analytik společnosti Evercore.
Howard Schultz, bývalý generální ředitel, který se nedávno vrátil do čela Starbucksu, může být výjimkou a nabídnout investorům důvod k nákupu oslabených akcií.Akcie společnosti se sídlem v Seattlu klesly v roce 2022 o 36 % a zaznamenaly nejhorší rok od roku 2008. Společnost Starbucks poškodila možnost zpomalení růstu jejího programu odměn a snahy o odborové organizace v jejích obchodech, jakož i zpomalení čínské ekonomiky a prudce rostoucí inflace v USA, které zvýšily náklady. Možnost recese jen rozšiřuje seznam obav investorů ohledně vyhlídek společnosti.Na scénu přichází Schultz, který se do Starbucksu vrací pouhé čtyři roky po svém odchodu. Schultz koupil společnost v roce 1987 a vytvořil to, co známe jako moderní Starbucks, a řídil její vzestup z kavárny na rohu na mezinárodní řetězec s kavárnou téměř na každém rohu. Od roku 1992, kdy společnost poprvé vstoupila na burzu, do roku 2000, kdy skončilo jeho první působení v čele společnosti, dosahovaly její akcie ročního výnosu 37,7 %, zatímco index S&P 500 19,7 %.Zdroj: UnsplashSchultz se vrátil na pozici generálního ředitele v lednu 2008 a do jeho odchodu v červnu 2018 se akcie ročně zhodnotily o 18,2 %, čímž překonaly výnos indexu S&P 500 ve výši 8,9 %. Nyní je Schultz opět zpátky – svůj návrat oznámil v dubnu – a je připraven řešit problémy Starbucks čelem.Když se Schultz vrátil naposledy, snížil náklady, aby společnost překonala recesi v letech 2007-2009. Starbucks by mohl jeho rozpočtové dovednosti využít znovu. Očekává se, že ve fiskálním roce 2022, který končí v září, vzrostou náklady společnosti na prodej, které zahrnují mzdy a komodity, jako jsou kávová zrna, o 30 %. V květnu společnost uvedla, že během několika následujících měsíců bude mít dodatečné náklady na investice do mezd, školení zaměstnanců a technologií ve výši 200 milionů dolarů, což podle analytiků bude v roce 2023 činit více než 500 milionů dolarů dodatečných ročních nákladů.Přesto nejsme v roce 2008. Náklady se nesníží, ale nejhorší nárůst by měl být za námi. A Schultz zase ví, že musí být ochoten investovat do růstu, i kdyby to znamenalo přehlédnout některé krátkodobé bolestSchultz by měl na této cestě získat určitou pomoc. Dobré zprávy začínají v Číně, která byla pro Starbucks problémovým místem. Zatímco tržby ve stejných prodejnách v druhé největší ekonomice světa ve druhém čtvrtletí meziročně klesly o 23 %, Čína v květnu zrušila některá omezení související s Covidem. Tržby společnosti Starbucks v této zemi – které za posledních 12 měsíců představovaly 4 miliardy USD, tj. 12 % jejích celkových tržeb – by se měly začít zlepšovat a do první poloviny roku 2023 by se mohly dokonce vrátit na úroveň před zavedením nařízení Covid.Chcete využít této příležitosti?„V Číně byl nepořádek a najednou tu máte příběh o znovuotevření Číny,“ říká Stephanie Linková, hlavní investiční stratég společnosti Hightower Advisors, která akcie vlastní.Starbucks by měl také nadále zaznamenávat oživení v USA. Návštěvnost obchodů zůstává podle odhadů společnosti Evercore ISI přibližně 10 % pod předtržní úrovní a pokračující zlepšování by mělo pomoci tržbám v USA, což by mělo zvednout celkové tržby na odhadovaných 32,3 miliardy USD v roce 2022. Společnost Starbucks v květnovém konferenčním hovoru za druhé čtvrtletí rovněž vyzdvihla svou „konzistentní cenovou sílu“, která jí umožnila zvýšit zisky v Severní Americe. Celkově analytici očekávají, že tržby společnosti Starbucks v roce 2023 vzrostou o dalších 10 % na 35,6 miliardy USD.Rostoucí tržby však příliš nepomohou, pokud Starbucks nedokáže proměnit více svých příjmů v zisk. Analytici očekávají, že provozní marže se v roce 2023 zvýší na 15,8 % ze 14,8 % v roce 2022. Tím by se dostala zpět na úroveň roku 2021, kdy marže dosahovala zhruba 18 %, protože náklady by se měly začít snižovat, i když společnost nadále utrácí za růst. „Výdaje na investice budou ve srovnání s letošním rokem relativně skromné… dopad inflace na marže v USA,“ píše David Palmer, analytik společnosti Evercore.