očekává v roce 2023 pomalejší růst tržeb o 45 % až 55 %, protože internetový gigant z jihovýchodní Asie se přizpůsobuje poklesu trhu a zrychluje úsilí o zvrácení dlouholetých ztrát.
Generální ředitel Anthony Tan zahájil první investorský den společnosti tím, že se snažil akcionáře ujistit, že se Grab zotavuje. Společnost podporovaná skupinou SoftBank Group Corp. předpokládá, že v druhé polovině roku 2024 dosáhne vyrovnaného hospodaření, a to podmíněně a bez jednorázových položek.
Společnost Grab, která byla dlouho považována za jednu z vycházejících hvězd jihovýchodní Asie, se potýkala s problémy od prosince, kdy vstoupila na burzu prostřednictvím fúze s účelovou akviziční společností. Akcie se propadly o více než 70 %, protože společnost v éře po nástupu pandemie covid utrpěla ztráty a akciový trh se zklamal z nerentabilních technologických podniků. Hodnota společnosti Grab, která vstoupila na burzu sloučením s SPAC společnosti Altimeter Capital Management v původně zamýšlené transakci v hodnotě 40 miliard dolarů, se nyní pohybuje kolem 10,8 miliardy dolarů.
„Při pohledu do budoucna střílíme na všechny válce, abychom zlepšili naši trajektorii ziskovosti,“ řekl Tan na úterní akci společnosti v Singapuru. „Společnost Grab se toho snaží dosáhnout udržitelným růstem naší horní linie.“
Společnost Grab, která mezi své dva největší akcionáře počítá japonskou SoftBank a Uber Technologies Inc, očekává, že ve druhém pololetí roku 2022 se ztráta na očištěném základě sníží na 380 milionů USD.

Vedení společnosti nyní uvedlo, že jejím cílem je dosáhnout v druhé polovině roku 2024 vyrovnaného zisku na základě upraveného zisku před započtením úroků, daní a odpisů. To nezahrnuje až desítku mimořádných položek, od ztrát z reálné hodnoty investic po „náklady na restrukturalizaci“.
Společnost uvedla, že mezitím má k dispozici přibližně 6 miliard dolarů v hotovosti a likvidních položkách, což jí dává čas na obrat v oblasti služeb na vyžádání a fintech.
Tanova vize vytvoření tzv. superaplikace pro jihovýchodní Asii byla agresivní, ale vedla k rozsáhlým ztrátám. V roce 2021 společnost Grab prodělala 3,4 miliardy dolarů a v prvních dvou čtvrtletích letošního roku nahromadila ztráty ve výši téměř 1 miliardy dolarů. Příjmy v letošním roce se mají zhruba zdvojnásobit až na 1,3 miliardy dolarů, uvedl Grab minulý měsíc.

Společnost se zpočátku zaměřovala na podnikání v oblasti přepravy osob a účinně konkurovala společnosti Uber. Americká společnost nakonec prodala společnosti Grab své podnikání v jihovýchodní Asii výměnou za podíl ve svém singapurském rivalovi. Grab poté zahájil ambiciózní – a nákladnou – kampaň na rozšíření do sousedních oborů podnikání, včetně rozvozu jídla a finančnictví. Do své aplikace také přidala vše od rezervací hotelů a zdravotnických služeb až po dárky a zábavné zážitky.
Provozní ředitel Alex Hungate uvedl, že Grab bude mít nyní přesněji definovanou strategii, a nastínil snahu učinit ze společnosti „největší a nejefektivnější platformu na vyžádání v jihovýchodní Asii, která umožňuje místní obchod a mobilitu“.
„Není to jen pár slov na papíře,“ řekl Hungate. „Definuje to naši strategii cíleněji, než jsme ji definovali kdykoli předtím.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























