Ale právě o tom je navazování kontaktů – a koučka pro networking tvrdí, že jste plně schopni tuto dovednost zvládnout.
Jevonya Allenová, která se sama označuje za introverta a již více než pět let působí jako trenérka networkingu, říká, že lidé se na introverty často dívají svrchu. „Naše naplnění v životě neplyne z toho, že bychom byli tou osobou číslo 1 v místnosti, která chce veškerou pozornost, a společnost říká, že to není dobré. To v nás vyvolává pocit, že jsme problém nebo že nejsme normální,“ říká v rozhovoru pro CNBC Make It Allenová, která je autorkou nedávno vydané knihy The Introvert’s Guide to Becoming a Master Networker.
Na introvertní povaze však není nic špatného – a rozhodně to neznamená, že jste méně vhodní pro úspěšnou kariéru, říká Allenová. Jako příklad uvádí Marka Zuckerberga, Billa Gatese a Warrena Buffetta a upozorňuje, že mezi silné stránky introvertů často patří kvalitní naslouchání, efektivní řešení problémů a schopnost vyhnout se impulzivním rozhodnutím.
I když navazování kontaktů nemusí být vaší silnou stránkou, Allenová říká, že je to dovednost, kterou si můžete osvojit v několika malých krocích.

Zde je jejích sedm nejlepších tipů:
Vytvořte si několik krátkých a posilujících vět
Malá prohlášení, která posilují pozitivní myšlenky o sobě samých, vám mohou pomoci zbavit se časem negativních myšlenek, říká Allenová – ať už bojujete se škodlivými mylnými představami o introvertech nebo s jinými osobními nejistotami.
Jeden příklad: „Jsem introvert, který se ne vždy rád stýká s lidmi, a to je naprosto v pořádku“.
Jiný: „Nejsem dokonalý v navazování kontaktů, ale každý den pracuji na tom, abych se zlepšil.“
Allenová doporučuje zapisovat si afirmace do deníku, na kartičku nebo třeba někam do telefonu. Čtěte si je co nejčastěji, zejména když máte negativní myšlenky. Výsledek je podle ní následující: Začnete se chovat sebevědoměji, což k vám přitáhne další lidi.
Mějte strategii pro networkingové akce
I když se možná chcete vyhnout účasti na networkingových akcích s velkými skupinami lidí, stále jsou skvělým způsobem, jak navázat obchodní kontakty, říká Allenová.
Abyste se zbavili stresu, požádejte blízkého přítele z práce, aby šel s vámi, abyste si navzájem pomohli s orientací na akci – nebo dokonce oslovte cizí lidi společně, pokud je to pro vás pohodlnější, navrhuje Allenová. Snažte se naplánovat networkingové akce na dobu, kdy budete mít dostatek energie na to, abyste dělali něco, co pro vás není přirozené. Zvažte, zda se vyhnout akcím hned po práci, kdy byste mohli být příliš unavení na to, abyste ze sebe vydali to nejlepší.

Allenová také doporučuje vytvořit si konkrétní cíle, které vám pomohou z účasti vytěžit maximum. To může znamenat, že na místě konání akce zůstanete alespoň jednu hodinu nebo že si před koncem akce získáte kontaktní informace alespoň od dvou lidí.
Naplánujte si individuální schůzky
Poté, co navážete tyto nové obchodní kontakty, je dalším krokem naplánovat si s nimi schůzky jeden na jednoho. Allenová doporučuje, abyste se každý týden setkali alespoň s jedním networkingovým kontaktem, a to zhruba na 30 minut. Podle ní vám lepší poznání nových kontaktů pomůže vybudovat síť, která vám pomůže v rozvoji kariéry nebo podnikání.
Zkuste si předem připravit několik otázek, abyste si usnadnili konverzaci, navrhuje Allenová. Zaměřte se na to, abyste se dozvěděli více o nich, o jejich oboru práce a o tom, jaké rady by pro vás mohli mít. Buďte připraveni sdělit informace o sobě a svých kariérních cílech. Odejdete s tím, že budete vědět, zda byste mohli spolupracovat nebo si nějakým způsobem pomáhat, říká Allenová.
Udělejte si z následných kroků zvyk
Vždy po navázání kontaktu s někým na akci nebo individuálním setkání můžete vyniknout, říká Allenová. Je to jednoduchý krok, díky kterému si vás ostatní zapamatují v pozitivním světle.
Pošlete e-mail, textovou zprávu nebo ručně psaný vzkaz, ve kterém jim poděkujete za navázání kontaktu a buď iniciujete další setkání, nebo jim dáte vědět, že je v budoucnu znovu oslovíte. Zvykněte si posílat tyto následné zprávy do 24 až 48 hodin od navázání kontaktu.

Využijte sociální média
Sociální média nemohou plně nahradit osobní networking, ale jsou bezplatnou a „nízkoenergetickou“ alternativou, která vám stále umožňuje navazovat kontakty a propagovat vaši kariéru a podnikání, říká Allenová.
Některé platformy mohou být užitečnější než jiné: Lidé z vašeho oboru mohou být nejaktivnější na Twitteru, zatímco lidé z jiného oboru mohou často publikovat na LinkedIn. Jakmile si vyberete platformu, Allenová doporučuje pravidelně oslovovat potenciální nové kontakty.
Poté, co se s někým spojíte, pošlete mu přímou zprávu, ve které mu poděkujete za spojení s vámi a vysvětlíte, proč jste se chtěli spojit, říká. Poté zůstaňte v kontaktu: Pravidelně zveřejňujte příspěvky o svých probíhajících projektech nebo komentujte příspěvky jiných lidí.
Věnujte pozornost jménům
Zapamatovat si jména lidí a správně je vyslovovat je jednoduchý způsob, jak na někoho udělat velký dojem, říká Allenová. Uznává, že to může být obtížné, a proto má několik strategií, co dělat poté, co se vám někdo představí.
Zeptejte se ho, jak má správně vyslovit své jméno, a zopakujte mu ho, abyste si ho snáze zapamatovali. Najděte si několik příležitostí, jak jejich jméno použít v rozhovoru s nimi, dodává: Může vám to dodat větší osobitost a zároveň zvýšit šanci, že si ho zapamatujete.

Nezapomeňte na sílu úsměvu
Úsměv nemusí být vhodný ve všech situacích, ale Allenová doporučuje, abyste si dali za cíl usmívat se při rozhovorech s novými známými častěji. Budete tak působit sebevědoměji, říká.
Studie švýcarských vědců z roku 2013 představila skupině účastníků různé tváře s různou mírou štěstí. Zjistili, že účastníci dávali přednost tvářím se silnějším úsměvem.
„Každý ocení úsměv,“ říká Allenová. „Byla bych ráda, kdyby více introvertů vystupovalo a ukazovalo svůj úsměv, protože vám to jen pomůže navázat ty kontakty, které chcete.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























