Zapomeňte na pizza party a šlofíky. Společnosti ve Velké Británii hledají slibnější řešení: čtyřdenní pracovní týden.
„Návštěvnost naší náborové stránky se zvýšila o 60 % a počet dotazů na firmu vzrostl o 534 %,“ řekla Helen Brittainová, ředitelka lidských zdrojů v poradenské společnosti Tyler Grange, která se zabývá ochranou životního prostředí, v pořadu Make It na CNBC.
Společnost patří mezi ty, které se účastní britského zkušebního provozu čtyřdenního pracovního týdne. Od zavedení kratšího pracovního týdne firma zaznamenala obrovský rozdíl, pokud jde o nábor a udržení zaměstnanců.
„Zájem, který lidé o firmu projevují, je úžasný,“ řekl Brittain.
Tyler Grange není jedinou společností, která zaznamenala rozdíl. Podle její zakladatelky a spoluvýkonné ředitelky Anny Rozwandowiczové je další z nich poradenská společnost The Story Mob, která se zaměřuje na komunikaci v oblasti her.
„Rozhodně jsme zaznamenali zvýšený zájem uchazečů o zaměstnání,“ řekla a dodala, že krátce po přechodu na čtyřdenní pracovní týden se týmu podařilo obsadit pozici, která byla dlouho volná.

Britský zkušební čtyřdenní pracovní týden je zatím největším projektem svého druhu a setkal se s veskrze pozitivními reakcemi ze strany zaměstnanců i zúčastněných firem. Myšlenka je jednoduchá: Zaměstnanci se snaží dosáhnout stejné úrovně produktivity a výkonu za o 20 % kratší dobu a za 100 % své mzdy.
Globální kampaň 4 Day Week zahájila zkušební provoz také v Austrálii a na Novém Zélandu a v průběhu let 2022 a 2023 se plánuje rozšířit do Spojených států, Kanady, Evropy a Jihoafrické republiky.
Nábor na trhu zaměstnanců
Pro firmu Bedrock Learning, která se zabývá vzdělávacími technologiemi, bylo usnadnění náboru a udržení zaměstnanců klíčovým podnětem pro přechod na čtyřdenní pracovní týden.
„Když budu brutálně upřímný, je to součást udržení a náboru,“ řekl její generální ředitel a zakladatel Aaron Leary v pořadu Make It na CNBC. „Trh se zaměstnanci byl v průběhu pandemie do značné míry trh se zaměstnanci a došlo k mnoha pohybům, mnoha změnám a společnost Bedrock tomu také tak trochu podléhala,“ dodal.
Stejně jako mnoho dalších společností se i společnost Bedrock Learning potýkala s velkou rezignací a přechodem na flexibilní pracovní dobu, což ztížilo udržení firemní kultury a zároveň usnadnilo změnu zaměstnání. Na začátku roku 2022 také podle britského statistického úřadu dosáhla nabídka volných pracovních míst ve Velké Británii historického maxima, což zvýšilo konkurenci o zaměstnance, a tím ztížilo nábor.

Týkalo se to i marketingové agentury Loud Mouth Media, která se rovněž účastnila zkušebního čtyřdenního pracovního týdne. „Proto jsme se zapojili,“ řekl výkonný ředitel Mark Haslam.
„Během Covidu byli naši lidé prostě odposloucháváni, zleva, zprava i zprostředka,“ říká a dodává, že konkurence o talenty se také zintenzivnila, protože společnosti začaly přidávat nové benefity pro zaměstnance.
Přechod na čtyřdenní pracovní týden změnil pravidla hry pro obě společnosti.
„Řekl bych, že se situace v porovnání s tím, jaká byla, zcela stabilizovala, pokud jde o udržení zaměstnanců,“ řekl Leary ze společnosti Bedrock Learning a dodal, že od června, kdy byl proces zahájen, dal výpověď pouze jeden zaměstnanec.
Ve společnosti Loud Mouth Media Haslam také zaznamenal významné změny v náboru i udržení zaměstnanců.
„Řekl bych, že se počet našich žádostí zdvojnásobil. Dostáváme mnohem více ad hoc žádostí,“ řekl. „Udržení zaměstnanců se zvýšilo z 80 % na 98 %.“

Více žádostí = lepší kandidáti?
Podle Haslama však nárůst počtu žádostí nemusí nutně usnadnit hledání vhodného kandidáta.
„Když za mnou někdo přijde a řekne, že u vás chci pracovat, protože máte čtyřdenní pracovní týden, na dálku ho nepřijmeme. Protože to pro někoho není opravdový hnací motor a znamená to jen to, že někdo chce pracovat méně, víte, nutí vás to tak trochu pochybovat o jeho etice,“ říká.
Haslam řekl, že chce zaměstnávat kandidáty, kteří jsou v souladu s hodnotami a cíli společnosti, a to přesahuje rámec čtyřdenního pracovního týdne.
Tyler Grange má podobné zkušenosti.
„Hrozně moc lidí se k nám hlásí, protože jsme firma se čtyřdenním zkušebním týdnem, a ne proto, že mají ty správné dovednosti, které bychom v naší firmě skutečně hledali,“ říká ředitel lidských zdrojů Brittain.
S tím souhlasí i ředitel firmy Simon Ursell. „Není tolik uchazečů, kteří by se hlásili konkrétně na pozice, které chceme,“ řekl. Dodal, že i přes čtyřdenní pracovní týden je stále obtížné obsadit některé pozice a najít vhodné kandidáty, protože trh práce je stále náročný.
„Takže to není všelék.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























