Společnosti v Kataru a okolním regionu se budou ucházet o zakázky od 1,5 milionu fotbalových fanoušků, kteří by měli do země dorazit.
Analytici z HSBC Global Research se domnívají, že regionální potravinářské a nápojářské giganty Alamar Foods, Agthia Group a Almarai patří mezi ty, které na turnaji vydělají. Na seznamu příjemců se podle banky objevil také dodavatel leteckého paliva Qatar Fuel a provozovatel hotelů EMAAR Properties.
Investoři však stále čelí rizikům, na která upozornil zákaz prodeje veškerého piva na stadionech mistrovství světa a v jejich okolí, který na poslední chvíli vydala katarská vláda. Konzervativní muslimská země bohatá na zemní plyn sice alkohol pro návštěvníky zcela nezakazuje, ale jeho prodej a konzumace jsou přísně kontrolovány.
Oznámené rozhodnutí zpochybňuje sponzorství turnaje ve výši 75 milionů dolarů ze strany největšího výrobce piva Budweiser, který vlastní společnost Anheuser-Busch , a zřejmě rozzlobí mnoho organizátorů a zúčastněných fanoušků, kteří jsou již nyní frustrováni novými omezeními 92 let staré akce.
Výdaje na cestovní ruch
Když pomineme kontroverzi – a ta se jistě objevila -, samotný počet návštěvníků v regionu znamená, že řada regionálních společností bude pravděpodobně profitovat.
Katar má zhruba 3 miliony obyvatel, což je méně než třetina metropolitních oblastí New Yorku nebo Londýna. A jeho hlavní město Dauhá je pro přijímání návštěvníků omezené, protože má pouze 30 000 hotelových pokojů. To podle banky HSBC znamená, že se „značný“ počet turistů „přelije“ a bude cestovat do jiných regionálních center, jako je Dubaj a Abú Zabí.

Očekává se, že výdaje na cestovní ruch během fotbalové sezóny dosáhnou přibližně 4 miliard dolarů, přičemž většina z nich bude utracena v Kataru. Přesto se podle společnosti Redseer Strategic Consulting, která se zabývá průzkumem trhu, očekává, že dalším největším příjemcem bude Dubaj.
Velkým příjemcem této poptávky bude pravděpodobně společnost Emaar Properties. Podle banky HSBC by tato dubajská společnost, která provozuje 6 000 hotelových pokojů a destinační nákupní centra po celém městě, měla v daném období zaznamenat nárůst tržeb. Investiční banka očekává, že akcie společnosti vzrostou o 23,2 % na 7,60 SAE dirhamů

Společnost Qatar Fuel, výhradní dodavatel leteckého paliva v Kataru, bude z mistrovství světa ve fotbale pravděpodobně těžit téměř okamžitě. V dlouhodobém horizontu HSBC předpovídá stabilní růst letecké dopravy vzhledem k rozšiřování společnosti Qatar Airways a letiště v Dauhá. Investiční banka dává akciím společnosti Qatar Fuel kótovaným v Dauhá 21,8% nárůst.
Krmení a uhašení žízně fanoušků bude velkým byznysem i v Kataru a okolním regionu. HSBC uvádí, že společnost Alamar Foods Company se sídlem v Saúdské Arábii, provozovatel franšíz Domino’s Pizza a Dunkin‘ Donuts pro region Blízkého východu, „může těžit díky zvýšené spotřebě rychlého občerstvení během mistrovství světa ve fotbale“. Investiční banka očekává, že akcie společnosti kótované v Rijádu vzrostou o 10,8 % na 164 saúdských rijálů

Podobně HSBC očekává, že další pekař Almarai, kótovaný v Rijádu, vydělá na turnaji a jeho akcie vzrostou o 12,9 % na 64 rijálů za akcii. Mezitím investiční banka dává výrobci nápojů Agthia, kótovanému na burze v Abú Dhabí, 61% nárůst.
Z mistrovství světa ve fotbale nebudou těžit jen spotřebitelské společnosti v Kataru a okolním regionu, ale po celém světě. Například během mistrovství světa ve fotbale 2018 obdržela indická společnost Zomato, která se zabývá rozvozem jídla, během rozhodujících zápasů třikrát více objednávek než v běžný den.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky