Toto rozhodnutí pravděpodobně povede k přesunu stánků s alkoholem ještě dále od stadionů. Turnaj, který je obvykle největší sportovní událostí na světě a který se připravuje již deset let, začíná v neděli utkáním hostitelů s Ekvádorem.
Krok zakázat prodej alkoholu mimo stadiony je obratem oproti předchozímu postoji Kataru. Nejvyšší výbor pro dodávky a dědictví slíbil, že alkohol bude k dispozici ve vyhrazených „fanouškovských zónách“ mimo stadiony a další pohostinská zařízení, a zvažoval, že povolí konzumaci piva uvnitř sportovišť. Společnost InBev zaplatila FIFA miliony dolarů za exkluzivní práva na prodej piva Budweiser na mistrovství světa.
FIFA po dřívějších zprávách o zákazu vydala prohlášení, v němž potvrdila, že alkohol bude povolen pouze ve fanouškovských zónách, nikoliv uvnitř stadionů. „Organizátoři turnaje oceňují pochopení společnosti AB InBev,“ uvedla FIFA na Twitteru.
Mluvčího společnosti InBev se nepodařilo zastihnout, aby se vyjádřil. FIFA a AB InBev již dříve uvedly, že se snaží vytvořit atmosféru, která je „uctivá“ vůči katarským zvykům a tradicím, a zároveň umožnit přístup k alkoholu těm, kteří o něj stojí.

Turnaj již byl provázen kontroverzemi, od komplikací s plánováním kvůli letním katarským vedrům až po zacházení s migrujícími pracovníky. Potíže by mohly narůst, jakmile fanoušci dorazí a budou čelit místním normám, jako jsou pravidla oblékání, která vyžadují, aby si muži a ženy na mnoha veřejných místech zahalovali tělo od ramen až po kolena.
Dostupnost alkoholu se stala obzvláště silným bodem kritiky rozhodnutí FIFA uspořádat čtyřletou fotbalovou podívanou v konzervativní muslimské zemi, kde jsou veřejné projevy náklonnosti, bujaré veselí a opilost tabu.
Katar zakazuje prodej alkoholu téměř ve všech restauracích, které nejsou spojeny s luxusními hotely nebo letovisky. S povolením zaměstnavatele si mohou zahraniční obyvatelé koupit lahve alkoholu, piva a vína pro domácí spotřebu v jediném skladu provozovaném společností Qatar Airways na okraji Dauhá.
Katarští organizátoři původně prohlásili, že chtějí, aby se na akcích FIFA alkohol nepoužíval, ale ustoupili od toho. Před posledním zvratem byl v některých fanzónách stanoven prodej „mezinárodních nápojů“. Fanoušci by si mohli koupit pivo značky Budweiser uvnitř obvodu stadionu – ve vyhrazených pivních zónách, a to až tři hodiny před každým zápasem a jednu hodinu po něm, ale nesměli by si je vzít s sebou na tribunu.
Toto rozhodnutí je velkou ranou pro značku Budweiser společnosti AB InBev, která je oficiálním pivem turnaje a sponzorem mistrovství světa ve fotbale od roku 1985. V září zahájila kampaň Oficiální mistrovství světa ve fotbale ve více než 70 zemích, což je nejširší dosah ve 146leté historii značky.

Navzdory omezením značka očekávala, že se během turnaje vypije více piva, než se v zemi obvykle vypije za celý rok, řekl již dříve agentuře Bloomberg Peter Kraemer, ředitel pro zásobování společnosti AB InBev.
Bez pivovarů v regionu musela společnost své výrobky do Kataru dopravovat námořní dopravou a poté najít chlazené skladové prostory, které ji chránily před extrémně horkým počasím v zemi, kde teploty až do konce října přesahovaly 35 stupňů.
Předchozí jednání se soustředila na to, zda bude uvnitř sportovišť k dispozici Bud Light nebo jiný produkt Budweiser s nižším obsahem alkoholu, zatímco FIFA a InBev prosazovaly další ústupky. V minulosti již měly úspěch – Brazílie schválila takzvaný Budweiser Bill, aby zrušila místní zákony, které zakazovaly pivo na stadionech pro mistrovství světa v roce 2014, zatímco ruské úřady dočasně zmírnily zákaz reklamy na pivo před posledním turnajem v roce 2018.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky