Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Nelíbí se nám dárky? Proč budete platit za zmatek při vracení online plateb

Odvětví elektronického obchodování využívalo bezplatné vracení zboží k budování důvěry u nakupujících, ale stalo se příliš drahým.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
23 listopadu, 2022
6 min. čtení
Instagram: @LauraChouette 📸 and www.laurachouette.com 🌐

Zdroj: Unsplash

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Jedním ze základů online nakupování bylo bezplatné vracení zboží, ale to už neplatí.

Po letech jejich dotování stále více prodejců od zákazníků vybírá poplatky za vrácení nechtěného zboží. Je to riskantní krok, protože zákazníci si zvykli kupovat zboží ve více velikostech a barvách a to, co jim nesedí, vracet zdarma.

Na seznamu maloobchodníků, kteří snižují počet vrácených kusů, jsou například Zara, Abercrombie & Fitch a Boohoo. Podle průzkumu společnosti Narvar, která se zabývá logistickým softwarem, se v USA počet velkých maloobchodníků, kteří požadují poplatek za vrácení zboží, letos zvýšil z 31 % na 40 %.

„Očekávám, že ostatní budou následovat,“ uvedl Honor Strachan, analytik výzkumné a poradenské společnosti GlobalData Plc. „Stačí jeden a ostatní si řeknou: ‚Když to zvládla Zara, zvládneme to také‘.“

person showing brown gift box
Zdroj: Unsplash

Stažení vratek přichází poté, co odvětví elektronického obchodu strávilo posledních dvacet let odstraňováním nákladů z dodavatelských řetězců a zákaznického servisu. Vracení zboží se však téměř nedotklo, takže zůstalo jedním z mála míst s velkým prostorem pro snižování nákladů. Jsou nákladné kvůli práci spojené s jejich odesláním zpět, kontrolou a vystavením k dalšímu prodeji.

Advertisement

Investoři také požadují, aby online podniky zvýšily ziskovost (nebo byly ziskové) a přestaly se neustále soustředit na růst.

Chcete využít této příležitosti?

Svou roli sehrála i pandemie, která způsobila prudký nárůst online nákupů – který od té doby ustoupil -, když se masy lidí držely dál od kamenných obchodů. To znamenalo více vrácení zboží a narušení Covid-19 způsobilo přebytek zásob v kategoriích, jako je oblečení, což by mělo zvýšit slevy a potenciál nakupujících vrátit zboží, když uvidí lepší nabídky.

Nestabilní ekonomické prostředí v letošní vánoční nákupní sezóně zvýšilo tlak.

Podle Amita Sharmy, výkonného ředitele a zakladatele společnosti Narvar, jsou spotřebitelé, kteří zažívají nejvyšší inflaci za posledních čtyřicet let, spořivější, což zvyšuje pravděpodobnost, že si nákup rozmyslí a vrátí jej. Vyšší náklady na dopravu, energii a pracovní sílu vrácení zboží ještě více prodražují, což zvyšuje sázky řetězců na změnu chování.

„To je velká otázka: Jak změníme očekávání?“ řekl Sharma, který dříve zastával vedoucí pozice ve společnostech Apple a Walmart. „Všichni přicházejí o peníze na přepravě a vracení zboží.“

Internetoví prodejci si brzy uvědomili, že si musí získat důvěru nakupujících, než předají číslo své kreditní karty na webové stránce a koupí si výrobek, který osobně neviděli. Bezplatné vracení zboží pomohlo zákazníky uklidnit. Prvním z nich byl prodejce obuvi Zappos, nyní vlastněný společností Amazon, který umožnil zákazníkům objednat si více velikostí a vrátit ty, které jim neseděly, bez dalších poplatků.

Black Friday shopping
Zdroj: Unsplash

Odvětví ho následovalo a nyní bude obtížné odnaučit masy od bezplatného vracení zboží. Během pandemie, kdy byly uzavřeny zkušebny, se rozšířila praxe nákupu několika položek online za účelem vyzkoušení doma – dnes známá jako bracketing. Podle letošního průzkumu společnosti Narvar se této praxi věnují přibližně dvě třetiny amerických zákazníků.

Platformy sociálních médií, jako je TikTok a YouTube, zvýšily popularitu bracketingu díky takzvaným „try on haul“ videím, kde jsou sledující požádáni, aby se vyjádřili k tomu, zda by si kupující měl zakoupené zboží ponechat, nebo vrátit.

„Velikost je velký problém.“

Na vzestupu jsou také podvody s vracením zboží, při nichž se uplatňují taktiky, jako je vracení padělaného zboží. Podle průzkumu průmyslové skupiny National Retail Federation bylo v USA v loňském roce asi 10 % ze 761 miliard dolarů vrácených ze všech nákupů podvodných. A u online nákupů je míra vrácení vyšší – téměř 21 %, oproti 18,1 % v roce 2020.

Maloobchodníci stále častěji považují vracení zboží za hrozbu pro své podnikání. Společnost ThredUp nedávno uvedla, že míra vrácení zboží se zvyšuje, což jí v posledním čtvrtletí způsobilo újmu na tržbách ve výši 3 milionů dolarů. A online platforma pro další prodej si účtuje 1,99 dolaru za to, co nazývá „poplatek za doplnění zboží“, pokud zákazník pošle zboží zpět.

Začátkem tohoto roku londýnská společnost Asos snížila svůj roční výhled s tím, že výrazný nárůst počtu vrácených zboží ve Velké Británii a Evropě poškodil tržby. Dodala, že rostoucí počet vrácených zboží spolu s inflací mají „neúměrný dopad na ziskovost“, ale uvedla, že pro zákazníky zachová vrácení zboží zdarma.

Řetězce používají řadu taktik, aby snížily finanční dopad. Některé z nich zkracují dobu, po kterou musí zákazník zboží vrátit. Společnost Bath & Body Works uvedla, že neumožní vrácení nebo výměnu výrobků, které vykazují „nadměrné opotřebení“, což je pozoruhodný přechod od značky osobní hygieny, která je známá tím, že zákazníkům umožňuje vracet použité výrobky.

Amazon Packages
Zdroj: Unsplash

Přístup, který u zboží s nízkou hodnotou uplatňují maloobchodní prodejci, jako jsou Amazon a Target, spočívá v tom, že vrátí peníze, ale nechají zákazníka, aby si zboží ponechal. V tomto případě maloobchodník počítá s tím, že ušetří peníze, aby se vyhnul nákladnému procesu snahy o další prodej vráceného zboží. Podle společnosti Narvar se jedná o strategii, která se začíná prosazovat, a počet obchodníků, kteří tuto taktiku používají, se v první polovině roku 2022 zvýšil o 1 700 %.

Tyto taktiky samozřejmě neřeší hlavní důvod, proč se tolik online nákupů vrací: vhodnost. Odvětví se snažilo využít technologie, jako je rozšířená realita, aby pomohlo nakupujícím lépe se rozhodovat pomocí virtuálních šaten, ale tyto nástroje se navzdory velkým investicím příliš neujaly.

„Velikost je velký problém, který je třeba v elektronickém obchodě vyřešit, zejména u oblečení,“ řekla Katia Walshová, ředitelka pro strategii a umělou inteligenci ve společnosti Levi Strauss & Co. „Je to něco, co musí společnosti vyřešit, a my se o to snažíme.“

Jedním ze základů online nakupování bylo bezplatné vracení zboží, ale to už neplatí.Po letech jejich dotování stále více prodejců od zákazníků vybírá poplatky za vrácení nechtěného zboží. Je to riskantní krok, protože zákazníci si zvykli kupovat zboží ve více velikostech a barvách a to, co jim nesedí, vracet zdarma.Na seznamu maloobchodníků, kteří snižují počet vrácených kusů, jsou například Zara, Abercrombie & Fitch a Boohoo. Podle průzkumu společnosti Narvar, která se zabývá logistickým softwarem, se v USA počet velkých maloobchodníků, kteří požadují poplatek za vrácení zboží, letos zvýšil z 31 % na 40 %.„Očekávám, že ostatní budou následovat,“ uvedl Honor Strachan, analytik výzkumné a poradenské společnosti GlobalData Plc. „Stačí jeden a ostatní si řeknou: ‚Když to zvládla Zara, zvládneme to také‘.“Zdroj: UnsplashStažení vratek přichází poté, co odvětví elektronického obchodu strávilo posledních dvacet let odstraňováním nákladů z dodavatelských řetězců a zákaznického servisu. Vracení zboží se však téměř nedotklo, takže zůstalo jedním z mála míst s velkým prostorem pro snižování nákladů. Jsou nákladné kvůli práci spojené s jejich odesláním zpět, kontrolou a vystavením k dalšímu prodeji.Investoři také požadují, aby online podniky zvýšily ziskovost a přestaly se neustále soustředit na růst.Chcete využít této příležitosti?Svou roli sehrála i pandemie, která způsobila prudký nárůst online nákupů – který od té doby ustoupil -, když se masy lidí držely dál od kamenných obchodů. To znamenalo více vrácení zboží a narušení Covid-19 způsobilo přebytek zásob v kategoriích, jako je oblečení, což by mělo zvýšit slevy a potenciál nakupujících vrátit zboží, když uvidí lepší nabídky.Nestabilní ekonomické prostředí v letošní vánoční nákupní sezóně zvýšilo tlak.Podle Amita Sharmy, výkonného ředitele a zakladatele společnosti Narvar, jsou spotřebitelé, kteří zažívají nejvyšší inflaci za posledních čtyřicet let, spořivější, což zvyšuje pravděpodobnost, že si nákup rozmyslí a vrátí jej. Vyšší náklady na dopravu, energii a pracovní sílu vrácení zboží ještě více prodražují, což zvyšuje sázky řetězců na změnu chování.„To je velká otázka: Jak změníme očekávání?“ řekl Sharma, který dříve zastával vedoucí pozice ve společnostech Apple a Walmart. „Všichni přicházejí o peníze na přepravě a vracení zboží.“Internetoví prodejci si brzy uvědomili, že si musí získat důvěru nakupujících, než předají číslo své kreditní karty na webové stránce a koupí si výrobek, který osobně neviděli. Bezplatné vracení zboží pomohlo zákazníky uklidnit. Prvním z nich byl prodejce obuvi Zappos, nyní vlastněný společností Amazon, který umožnil zákazníkům objednat si více velikostí a vrátit ty, které jim neseděly, bez dalších poplatků.Zdroj: UnsplashOdvětví ho následovalo a nyní bude obtížné odnaučit masy od bezplatného vracení zboží. Během pandemie, kdy byly uzavřeny zkušebny, se rozšířila praxe nákupu několika položek online za účelem vyzkoušení doma – dnes známá jako bracketing. Podle letošního průzkumu společnosti Narvar se této praxi věnují přibližně dvě třetiny amerických zákazníků.Platformy sociálních médií, jako je TikTok a YouTube, zvýšily popularitu bracketingu díky takzvaným „try on haul“ videím, kde jsou sledující požádáni, aby se vyjádřili k tomu, zda by si kupující měl zakoupené zboží ponechat, nebo vrátit.„Velikost je velký problém.“Na vzestupu jsou také podvody s vracením zboží, při nichž se uplatňují taktiky, jako je vracení padělaného zboží. Podle průzkumu průmyslové skupiny National Retail Federation bylo v USA v loňském roce asi 10 % ze 761 miliard dolarů vrácených ze všech nákupů podvodných. A u online nákupů je míra vrácení vyšší – téměř 21 %, oproti 18,1 % v roce 2020.Maloobchodníci stále častěji považují vracení zboží za hrozbu pro své podnikání. Společnost ThredUp nedávno uvedla, že míra vrácení zboží se zvyšuje, což jí v posledním čtvrtletí způsobilo újmu na tržbách ve výši 3 milionů dolarů. A online platforma pro další prodej si účtuje 1,99 dolaru za to, co nazývá „poplatek za doplnění zboží“, pokud zákazník pošle zboží zpět.Začátkem tohoto roku londýnská společnost Asos snížila svůj roční výhled s tím, že výrazný nárůst počtu vrácených zboží ve Velké Británii a Evropě poškodil tržby. Dodala, že rostoucí počet vrácených zboží spolu s inflací mají „neúměrný dopad na ziskovost“, ale uvedla, že pro zákazníky zachová vrácení zboží zdarma.Řetězce používají řadu taktik, aby snížily finanční dopad. Některé z nich zkracují dobu, po kterou musí zákazník zboží vrátit. Společnost Bath & Body Works uvedla, že neumožní vrácení nebo výměnu výrobků, které vykazují „nadměrné opotřebení“, což je pozoruhodný přechod od značky osobní hygieny, která je známá tím, že zákazníkům umožňuje vracet použité výrobky.Zdroj: UnsplashPřístup, který u zboží s nízkou hodnotou uplatňují maloobchodní prodejci, jako jsou Amazon a Target, spočívá v tom, že vrátí peníze, ale nechají zákazníka, aby si zboží ponechal. V tomto případě maloobchodník počítá s tím, že ušetří peníze, aby se vyhnul nákladnému procesu snahy o další prodej vráceného zboží. Podle společnosti Narvar se jedná o strategii, která se začíná prosazovat, a počet obchodníků, kteří tuto taktiku používají, se v první polovině roku 2022 zvýšil o 1 700 %.Tyto taktiky samozřejmě neřeší hlavní důvod, proč se tolik online nákupů vrací: vhodnost. Odvětví se snažilo využít technologie, jako je rozšířená realita, aby pomohlo nakupujícím lépe se rozhodovat pomocí virtuálních šaten, ale tyto nástroje se navzdory velkým investicím příliš neujaly.„Velikost je velký problém, který je třeba v elektronickém obchodě vyřešit, zejména u oblečení,“ řekla Katia Walshová, ředitelka pro strategii a umělou inteligenci ve společnosti Levi Strauss & Co. „Je to něco, co musí společnosti vyřešit, a my se o to snažíme.“
Tagy: businessecommercepeníze


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    00:29

    Fulcrum oznamuje příznivé výsledky pro svou léčbu srpkovité anémie pociredirem

    00:23

    Nejvyšší americký diplomat kritizuje politiky EU jako škodlivé pro transatlantické vztahy.

    22:33

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia zůstává stabilní.

    22:23

    Musk popírá tvrzení, že SpaceX má hodnotu 800 miliard dolarů.

    22:13

    Boeing uvádí, že Trumpův návrh na vlastnický podíl není relevantní pro velké americké obranné společnosti.

    20:24

    Kite oznamuje povzbudivé výsledky léčby lymfomu pomocí CAR T-buněk

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Wall Street vítá škrty Meta v metaversu. Investoři čekají růst akcií

    5 prosince, 2025

    Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...

    Zdroj: Getty Images

    Platební společnosti zažily nejhorší rok za 15 let. Kde hledat příležitosti

    5 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Čínská firma Moore Threads vystřelila po IPO o více než 400 %

    5 prosince, 2025
    Zdroj: lumexaimaging

    IPO Lumexa Imaging: Jeden z největších hráčů v diagnostice míří na burzu

    5 prosince, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    Proč partnerství Microsoftu s OpenAI může být klíčové pro růst akcií

    5 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Cardinal Infrastructure Group Inc.

    Datum IPO: 10 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 768 milionů USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    S&P 500 sílí, nejnovější data o inflaci potvrzují očekávání snížení sazeb Fedu

    5 prosince, 2025

    Trumpova úprava norem spotřeby paliva: proč nepovede k levnějším automobilům

    4 prosince, 2025

    S&P 500 posiluje díky obnovení zájmu o technologické akcie

    2 prosince, 2025

    S&P 500 zaznamenal mírný nárůst před zveřejněním klíčových údajů o inflaci

    4 prosince, 2025

    Vánoční nákupní sezóna začala překvapivě silně a odhaluje nové vítěze

    2 prosince, 2025

    Index S&P 500 dále posiluje, pozornost investorů se upírá na Fed

    5 prosince, 2025

    Jak Netflix ukradl Warner Bros Davidu Ellisonovi a co to znamená v praxi

    6 prosince, 2025

    S&P 500 sílí, data o zaměstnanosti podpořila sázky na snížení úrokových sazeb

    3 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost