si pouze 32 % zaměstnanců myslí, že jejich odměňování je spravedlivé.
Podle společnosti Gartner, která provedla průzkum mezi více než 3 500 zaměstnanci, může být vnímání nespravedlnosti ze strany zaměstnanců do značné míry způsobeno důvěrou – nebo jejím nedostatkem – v jejich organizace. Důvěru může narušit toxická kultura, malá inkluzivita, nedostatečná rovnováha mezi pracovním a soukromým životem a nespravedlivé zkušenosti.
Tyto pocity se vyostřily v době, kdy rekordní inflace zatížila rozpočty a historicky napjatý trh práce způsobil, že noví zaměstnanci získali štědřejší platy než ti, kteří zůstali loajální během takzvané velké rezignace. Na začátku listopadu vstoupil v platnost zákon o transparentnosti odměňování v New Yorku, který k tomuto problému přitáhl ještě větší pozornost na celostátní úrovni. V době, kdy se mnozí chystají na vyjednávání o platech na rok 2023, se v očích pracovníků objevují dojmy o rovnosti a spravedlnosti.
„Vnímání spravedlnosti v odměňování ze strany zaměstnanců nemá kořeny v odměňování,“ uvedl Tony Guadagni, senior principal v praxi lidských zdrojů společnosti Gartner. „Místo toho je hlavním faktorem vnímání důvěra v organizaci – když zaměstnanci nedůvěřují svým zaměstnavatelům, nevěří, že jejich odměna je spravedlivá nebo rovnocenná.“
Podle samostatné studie společnosti Gartner se ve skutečnosti většina společností snaží rozdíly v odměňování odstranit. Z červencového průzkumu mezi více než 100 vedoucími pracovníky v oblasti odměňování vyplynulo, že více než osm z deseti organizací provádí každoroční audity spravedlivého odměňování.

Zaměstnavatelé jsou vůči svým pracovníkům v oblasti odměňování transparentní jen zřídka. Květnový průzkum společnosti Gartner mezi více než 3 200 zaměstnanci zjistil, že méně než třetina z nich si je vědoma toho, že jejich organizace upřednostňuje rovnost v odměňování, a pouze dva z pěti chápou, jak se jejich odměna určuje. Mnozí se místo toho uchylují k webům třetích stran o odměňování a k rozhovorům s kolegy, aby získali přehled.
Některé společnosti uvádějí u svých pracovních nabídek platová rozpětí, aby vyhověly zákonům o transparentnosti odměňování. Pouze New York a Colorado v současné době vyžadují, aby se v pracovních inzerátech uváděla platová rozpětí. Vzhledem k tomu, že v příštím roce má vstoupit v platnost regulace v Kalifornii a státě Washington – a stát New York bude možná následovat -, je více společností motivováno k tomu, aby zavedly praxi uvádění platových rozpětí v nabídkách po celé zemi.
Podle společnosti Gartner může přímá komunikace o způsobu stanovení platu přispět k lepšímu vnímání spravedlnosti. Stejně tak může zvýšit odpovědnost za rozhodnutí o odměňování.
„Když organizace informují zaměstnance o tom, jak se určuje plat, zvýší se důvěra zaměstnanců v organizaci o 10 % a vnímání spravedlnosti v odměňování se zvýší o 11 %,“ uvedl Guadagni.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























