Podle údajů Placer.ai vzrostla návštěvnost v prvním červnovém týdnu, kdy například ceny benzínu překročily 5 USD, o téměř 18 %.
Kromě toho analytik restaurací Peter Saleh ze společnosti BTIG nedávno zaznamenal zlepšení tržeb ve stejných prodejnách v průběhu celého čtvrtletí navzdory náročnému spotřebitelskému prostředí. Jako důvod uvádí znalost a důvěru spotřebitelů ve značku, kteří se vyrovnávají s inflačními tlaky, jež nebyly zaznamenány za posledních 40 let.
Na globálního giganta v oblasti rychlého občerstvení však možná číhají větší problémy, než je změkčení spotřebitelů. Podívejme se na ně blíže.
Franšízanti se snaží udržet si větší kontrolu
Zdá se, že napětí mezi společností a franšízanty roste, což dokazuje nedávné hlasování o nedůvěře generálnímu řediteli Chrisu Kempczinskému ze strany Národní asociace černošských provozovatelů McDonald’s, stejně jako silný odpor franšízantů vůči novému systému hodnocení výkonnosti provozu řetězce.

Takové třenice nejsou v McDonald’s nutně nové, ale v posledních letech se zrychlují. V roce 2018 založilo více než 400 franšízantů Národní asociaci vlastníků, aby si zachovali větší místní kontrolu nad tvorbou cen a hájili své zájmy. Provozovatelé tehdy vnímali, že dochází k přílišnému zlevňování ze strany korporace, což poškozuje jejich zisky.
McDonald’s od té doby prochází spory s franšízanty o vše od poplatků za techniku až po náklady na přestavbu, ale pokaždé dosáhne kompromisu. Například po nátlaku franšízantů v roce 2018 společnost zpomalila svůj program přestavby. A poté, co několik franšízantů veřejně prohlásilo, že je koncem roku 2020 zaskočilo přidání technických poplatků, společnost McDonald’s oznámila, že tyto poplatky snižuje o více než 60 %.
Stále však přetrvávají tvrzení o neprůhlednosti, a to i přes sliby společnosti, že zajistí „větší transparentnost a přehlednost našeho systému“.
Nejnovější napětí pramení z oznámení společnosti McDonald’s o novém systému řízení výkonnosti Operations PACE, který podle většiny franšízantů neodráží přesně každodenní činnost. Někteří franšízanti se také domnívají, že nový systém je pro zaměstnance demoralizující v době, kdy je těžké sehnat pracovní sílu.

Dlouhodobé důsledky
Možná je překvapivé, že toto napětí přichází v době, kdy provozovatelé společnosti zaznamenali v posledních čtvrtletích rekordní cash flow. V nejbližší době by tedy měl americký byznys zůstat silný, protože inflace přetrvává.
Třenice s franšízanty však mohou ohrozit sílu celého systému, jak se již dříve ukázalo u jiných řetězců, například Quiznos a Krispy Kreme. V uplynulém roce opustilo 95 % franšízantů rekordních 400 majitelů franšíz, a to i přes vysoké tržby a peněžní toky, což naznačuje trhliny v základech společnosti.
Franšízanti tvoří spolu s dodavateli a zaměstnanci jednu třetinu toho, čemu zakladatel Ray Kroc říkal třínohá stolička. Pokud tito franšízanti nejsou na stejné vlně jako společnost, tato stolice se stává nevyváženou, což by mohlo mít vliv na výkonnost společnosti v dlouhodobém horizontu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























