Jelikož se obávají, co se stane s obřím ruským exportním programem.
Za necelý měsíc bude téměř všem společnostem v Evropské unii zakázáno nakupovat námořní náklady z Ruska – jedná se o pokus bloku 27 zemí potrestat Kreml za invazi na Ukrajinu.
Plný dopad omezení se skutečně projeví až poté, co opatření vstoupí v platnost, ale všeobecně se spekuluje o tom, že ruský vývoz ropy – který patří k největším na světě – se sníží.
Tato nejistota přiměla nejméně devět obchodníků a rafinerií v Asii a Evropě, aby se snažili zachovat nebo zvýšit množství, které získávají z Blízkého východu na základě tzv. termínovaných kontraktů. Úředníci v Asii tvrdí, že jejich požadavky byly splněny. Ale vzhledem k tomu, že Saúdská Arábie a další producenti v regionu se zavázali snížit těžbu, není zaručeno, že každý kupující bude mít takové štěstí.
„Většina asijských rafinerií, včetně naší společnosti, se snaží zachovat stejné množství blízkovýchodní ropy a některé možná i trochu navýší,“ uvedl telefonicky Lin Keh-Yen, mluvčí tchajwanské společnosti Formosa Petrochemical Corp. „Pokud evropské země začnou odebírat ropu z Blízkého východu, bude na spotovém trhu větší konkurence.“
Zdroj: Getty Images
Spotové náklady z USA, Severního moře a dokonce i z Perského zálivu budou pravděpodobně čelit sílící konkurenci v důsledku absence ruských barelů.
S klesajícím objemem ruské ropy směřující do atlantické pánve se Evropa přibližuje Asii jako hlavní destinaci pro americké barely. Současně se stále častěji objevují náklady ze Severního moře a Kazachstánu, které jsou stále více vyhledávány Evropany, takže asijské rafinerie, které se vyhýbají ruským barelům, mají stále méně možností.
Ne všechno vyvolává u rafinerií pocit naléhavosti. Existuje chmurný výhled poptávky, který je způsoben tlakem recese a přetrvávajícími výlukami v Číně.
Kromě zákazu dovozu do Evropy se EU také zavázala zakázat poskytování pojištění, zprostředkování a přepravy kdekoli na světě – pokud daná ropa nebude nakoupena v rámci programu cenových stropů. O skutečné výši tohoto limitu skupina sedmi průmyslových zemí zatím nerozhodla, což vytváří další nejistotu.
Nejméně pět rafinerií a obchodníků v Asii se dohodlo na zachování nebo zvýšení dodávek ropy z Blízkého východu pro rok 2023, čímž se uzavřela tzv. termínová jednání, uvedli obchodníci, kteří se jednání účastnili. V Evropě lidé ze čtyř rafinerií uvedli totéž – a zároveň poznamenali, že konečný výsledek bude záviset na dostupnosti.
Korea National Oil Corp. prodala prostřednictvím výběrového řízení jednomu evropskému obchodníkovi termínované dodávky vlajkové lodi SAE ropy Murban na příští rok s prémií vyšší než 20 centů za barel oproti oficiální prodejní ceně, uvedli obchodníci. To je asi o 10 centů za barel více než v loňském roce, uvedli.
Ačkoli existují omezení, pokud jde o celkový objem, který může být zvýšen z Blízkého východu, určitý dodatečný objem může pocházet ze SAE a neutrální zóny sdílené Kuvajtem a Saúdskou Arábií, uvedl Lin ze společnosti Formosa. Přesto však může být omezeno, kolik mohou výrobci z Perského zálivu nabídnout, zejména s ohledem na to, že v regionu začínají fungovat některé závody, uvedl.
Jelikož se obávají, co se stane s obřím ruským exportním programem.Za necelý měsíc bude téměř všem společnostem v Evropské unii zakázáno nakupovat námořní náklady z Ruska – jedná se o pokus bloku 27 zemí potrestat Kreml za invazi na Ukrajinu.Plný dopad omezení se skutečně projeví až poté, co opatření vstoupí v platnost, ale všeobecně se spekuluje o tom, že ruský vývoz ropy – který patří k největším na světě – se sníží.Tato nejistota přiměla nejméně devět obchodníků a rafinerií v Asii a Evropě, aby se snažili zachovat nebo zvýšit množství, které získávají z Blízkého východu na základě tzv. termínovaných kontraktů. Úředníci v Asii tvrdí, že jejich požadavky byly splněny. Ale vzhledem k tomu, že Saúdská Arábie a další producenti v regionu se zavázali snížit těžbu, není zaručeno, že každý kupující bude mít takové štěstí.„Většina asijských rafinerií, včetně naší společnosti, se snaží zachovat stejné množství blízkovýchodní ropy a některé možná i trochu navýší,“ uvedl telefonicky Lin Keh-Yen, mluvčí tchajwanské společnosti Formosa Petrochemical Corp. „Pokud evropské země začnou odebírat ropu z Blízkého východu, bude na spotovém trhu větší konkurence.“Zdroj: Getty ImagesSpotové náklady z USA, Severního moře a dokonce i z Perského zálivu budou pravděpodobně čelit sílící konkurenci v důsledku absence ruských barelů.S klesajícím objemem ruské ropy směřující do atlantické pánve se Evropa přibližuje Asii jako hlavní destinaci pro americké barely. Současně se stále častěji objevují náklady ze Severního moře a Kazachstánu, které jsou stále více vyhledávány Evropany, takže asijské rafinerie, které se vyhýbají ruským barelům, mají stále méně možností.Chcete využít této příležitosti?NejistotaNe všechno vyvolává u rafinerií pocit naléhavosti. Existuje chmurný výhled poptávky, který je způsoben tlakem recese a přetrvávajícími výlukami v Číně.Kromě zákazu dovozu do Evropy se EU také zavázala zakázat poskytování pojištění, zprostředkování a přepravy kdekoli na světě – pokud daná ropa nebude nakoupena v rámci programu cenových stropů. O skutečné výši tohoto limitu skupina sedmi průmyslových zemí zatím nerozhodla, což vytváří další nejistotu.Ropa letos vzrostla o více než 20 %, přestože prezident Joe Biden dohlížel na historické čerpání 180 milionů barelů z amerických strategických ropných rezerv. Růst ropy směrem ke 100 dolarům za barel také odhaluje některá rizika kontroverzního snižování produkce ze strany OPEC+.Murban – Blízky východZdroj: Getty ImagesNejméně pět rafinerií a obchodníků v Asii se dohodlo na zachování nebo zvýšení dodávek ropy z Blízkého východu pro rok 2023, čímž se uzavřela tzv. termínová jednání, uvedli obchodníci, kteří se jednání účastnili. V Evropě lidé ze čtyř rafinerií uvedli totéž – a zároveň poznamenali, že konečný výsledek bude záviset na dostupnosti.Korea National Oil Corp. prodala prostřednictvím výběrového řízení jednomu evropskému obchodníkovi termínované dodávky vlajkové lodi SAE ropy Murban na příští rok s prémií vyšší než 20 centů za barel oproti oficiální prodejní ceně, uvedli obchodníci. To je asi o 10 centů za barel více než v loňském roce, uvedli.Ačkoli existují omezení, pokud jde o celkový objem, který může být zvýšen z Blízkého východu, určitý dodatečný objem může pocházet ze SAE a neutrální zóny sdílené Kuvajtem a Saúdskou Arábií, uvedl Lin ze společnosti Formosa. Přesto však může být omezeno, kolik mohou výrobci z Perského zálivu nabídnout, zejména s ohledem na to, že v regionu začínají fungovat některé závody, uvedl.