Nákup akcií vždy zahrnuje kompromis mezi rizikem a výnosem, ale také jistotu, že přinejmenším několik věcí nepůjde podle plánu. Společnosti neustále reagují na měnící se preference spotřebitelů, nové konkurenční hrozby a vznikající ekonomické tlaky.
Poslední oznámení výsledků společnosti Microsoft (MSFT) bylo dobrým příkladem působení těchto protichůdných sil. Softwarový gigant sice posílil svou pozici v masivním segmentu cloudových služeb pro podniky, ale v jiných oblastech podnikání se začínají objevovat trhliny.
Podívejme se na největší zelenou vlajku Microsoftu v současnosti a hlavní nevýhodu vlastnictví akcií, které směřují k potenciálně skalnatému roku 2023.
Proč koupit akcie MSFT?
Nejlepší zprávou je, že Microsoft stále dominuje v obrovském a rostoucím odvětví, které se bude pravděpodobně rozšiřovat ještě mnoho let. Jeho segment podnikových cloudových služeb, ukotvený službou Azure, je stále velkým lákadlem mezi velkými i malými podniky.
Zdroj: Shutterstock
Segment Azure vzrostl v prvním fiskálním čtvrtletí o neuvěřitelných 26 %, což stačilo k udržení celkového tempa expanze společnosti Microsoft na stejné úrovni jako v předchozím čtvrtletí. Po započtení kurzových posunů společnost celkově stále roste 16% tempem. Od roku 2017 stabilně získává tržní podíl, který se zvýšil z 13 % na 21 % trhu s cloudovou infrastrukturou.
Jistě, Azure ztrácí část své výdělečné síly. Hrubá zisková marže se snížila o 1 procentní bod na 69 % tržeb. Tento pokles byl způsoben především vyššími náklady na energii spojenými s provozem vytížených datových center. Pro firmu je však skvělým znamením, že se větší poptávka přesouvá k jejím cloudovým službám.
Společnost Microsoft v prvním čtvrtletí s radostí vynaložila více než 6 miliard dolarů na vybudování své digitální infrastruktury. „Naše investice do datových center jsou i nadále založeny na silné poptávce zákazníků a signálech o jejich využívání,“ uvedla finanční ředitelka Amy Hoodová v telefonátu s analytiky z Wall Street.
Zdroj: Shutterstock
Proč prodat akcie MSFT?
V jiných oblastech jsou však signály poptávky a využití slabší. Lidé nekupují osobní počítače téměř stejným tempem jako před rokem. Poptávka související s pandemií práce z domova se zmenšila a nyní je jasné, že část růstu poptávky v roce 2021 byla pouze výpůjčkou nárůstu prodejů z roku 2022 a dalších let. Segment videoher společnosti Microsoft se potýká s podobnou růstovou kocovinou.
Vyhlídky divize PC, která podporuje prodej operačních systémů a softwaru pro produktivitu, nejsou v krátkodobém horizontu příznivé. Microsoft by dokonce mohl čelit určitému tlaku na ziskovost, protože snižuje ceny, aby zvýšil prodeje ve své oblasti zařízení.
A co hůř, tyto tlaky zatím nevykazují známky stabilizace. Vedení uvedlo, že trh s osobními počítači se v průběhu čtvrtletí zhoršoval a v září byl obzvláště slabý. Podobně se koncem čtvrtletí zpomalil vývoj poptávky v oblasti reklamy. Tyto faktory naznačují, že v průběhu prázdninové nákupní sezóny a v roce 2023 budou produkty Microsoftu, které nespadají do oblasti cloudových služeb, více zatěžovat trh.
Zdroj: Reuters
Stále skvělé akcie
Investoři by se neměli nechat těmito dočasnými problémy od atraktivních akcií odradit. Microsoft vítězí na hlavních růstových trzích, jako jsou služby cloudové infrastruktury, a zvládá těžké časy v jiných oblastech. Přes to všechno stále generuje dostatek hotovosti, kterou může vedení společnosti nasměrovat do budoucích růstových iniciativ, jako je metaverse a rozšířená realita.
Nedávné zvýšení dividendy o 10 % rovněž dokazuje závazek společnosti vracet akcionářům hotovost. Ačkoli akcie Microsoftu nejsou dokonalé, stále představují jednu z nejlepších možností, jak investoři mohou získat přístup k trendům digitální transformace, které budou v příštím desetiletí určující pro akcie technologických společností.
Nákup akcií vždy zahrnuje kompromis mezi rizikem a výnosem, ale také jistotu, že přinejmenším několik věcí nepůjde podle plánu. Společnosti neustále reagují na měnící se preference spotřebitelů, nové konkurenční hrozby a vznikající ekonomické tlaky.Poslední oznámení výsledků společnosti Microsoft bylo dobrým příkladem působení těchto protichůdných sil. Softwarový gigant sice posílil svou pozici v masivním segmentu cloudových služeb pro podniky, ale v jiných oblastech podnikání se začínají objevovat trhliny.Podívejme se na největší zelenou vlajku Microsoftu v současnosti a hlavní nevýhodu vlastnictví akcií, které směřují k potenciálně skalnatému roku 2023.Nejlepší zprávou je, že Microsoft stále dominuje v obrovském a rostoucím odvětví, které se bude pravděpodobně rozšiřovat ještě mnoho let. Jeho segment podnikových cloudových služeb, ukotvený službou Azure, je stále velkým lákadlem mezi velkými i malými podniky.Zdroj: ShutterstockSegment Azure vzrostl v prvním fiskálním čtvrtletí o neuvěřitelných 26 %, což stačilo k udržení celkového tempa expanze společnosti Microsoft na stejné úrovni jako v předchozím čtvrtletí. Po započtení kurzových posunů společnost celkově stále roste 16% tempem. Od roku 2017 stabilně získává tržní podíl, který se zvýšil z 13 % na 21 % trhu s cloudovou infrastrukturou.Jistě, Azure ztrácí část své výdělečné síly. Hrubá zisková marže se snížila o 1 procentní bod na 69 % tržeb. Tento pokles byl způsoben především vyššími náklady na energii spojenými s provozem vytížených datových center. Pro firmu je však skvělým znamením, že se větší poptávka přesouvá k jejím cloudovým službám.Chcete využít této příležitosti?Společnost Microsoft v prvním čtvrtletí s radostí vynaložila více než 6 miliard dolarů na vybudování své digitální infrastruktury. „Naše investice do datových center jsou i nadále založeny na silné poptávce zákazníků a signálech o jejich využívání,“ uvedla finanční ředitelka Amy Hoodová v telefonátu s analytiky z Wall Street.Zdroj: ShutterstockV jiných oblastech jsou však signály poptávky a využití slabší. Lidé nekupují osobní počítače téměř stejným tempem jako před rokem. Poptávka související s pandemií práce z domova se zmenšila a nyní je jasné, že část růstu poptávky v roce 2021 byla pouze výpůjčkou nárůstu prodejů z roku 2022 a dalších let. Segment videoher společnosti Microsoft se potýká s podobnou růstovou kocovinou.Vyhlídky divize PC, která podporuje prodej operačních systémů a softwaru pro produktivitu, nejsou v krátkodobém horizontu příznivé. Microsoft by dokonce mohl čelit určitému tlaku na ziskovost, protože snižuje ceny, aby zvýšil prodeje ve své oblasti zařízení.A co hůř, tyto tlaky zatím nevykazují známky stabilizace. Vedení uvedlo, že trh s osobními počítači se v průběhu čtvrtletí zhoršoval a v září byl obzvláště slabý. Podobně se koncem čtvrtletí zpomalil vývoj poptávky v oblasti reklamy. Tyto faktory naznačují, že v průběhu prázdninové nákupní sezóny a v roce 2023 budou produkty Microsoftu, které nespadají do oblasti cloudových služeb, více zatěžovat trh.Zdroj: ReutersInvestoři by se neměli nechat těmito dočasnými problémy od atraktivních akcií odradit. Microsoft vítězí na hlavních růstových trzích, jako jsou služby cloudové infrastruktury, a zvládá těžké časy v jiných oblastech. Přes to všechno stále generuje dostatek hotovosti, kterou může vedení společnosti nasměrovat do budoucích růstových iniciativ, jako je metaverse a rozšířená realita.Nedávné zvýšení dividendy o 10 % rovněž dokazuje závazek společnosti vracet akcionářům hotovost. Ačkoli akcie Microsoftu nejsou dokonalé, stále představují jednu z nejlepších možností, jak investoři mohou získat přístup k trendům digitální transformace, které budou v příštím desetiletí určující pro akcie technologických společností.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...