Z toho pramení “ vrtulníkové rodičovství“, při kterém neustále odstraňujeme překážky, aby se naše děti nemusely potýkat s problémy.
Jako mladá matka jsem se řídila mnoha nepopulárními rodičovskými pravidly. Ale mým pravidlem číslo 1 bylo: Nedělejte pro své děti nic, co si mohou udělat samy.
To se mým dcerám osvědčilo. Všechny tři vyrostly ve velmi úspěšné ženy: Susan je generální ředitelkou YouTube, Janet je lékařka a Anne je spoluzakladatelkou a generální ředitelkou společnosti 23andMe. Dostaly se na vrchol v konkurenčních profesích, kde dominují muži.
Rodiče by měli přestat rozmazlovat své děti Čím více budete svým dětem důvěřovat, že si poradí samy, tím více budou mít pravomocí. Klíčem je začít s řízeným nácvikem: Je to metoda „já dělám, my děláme, ty děláš“.
Můžete ji vyzkoušet u nejrůznějších jednoduchých každodenních činností:
Probuzení: Nechte je, ať si sami nastaví budík. Oblékání: Nechte je, ať si samy vyberou oblečení. Snídaně/oběd/večeře: Dejte jim jednoduché úkoly, jako je míchání těsta na palačinky, čištění krabičky na svačinu a prostírání stolu. Připravit si batoh: Nechte je projít seznam toho, co si ten den musí vzít s sebou. Vytváření plánů: Nechte je vymyslet víkendové nebo mimoškolní aktivity. Kontrola domácích úkolů: Nevadí, když nebudou mít 100 % správných odpovědí. Nechte je poučit se z chyb.
Zdroj: Getty Images
Domácí práce jsou obzvlášť důležité. U nás doma bylo velkým úkolem mytí nádobí. Všechny mé dcery stály na malé stoličce u dřezu a myly nádobí po večeři.
A když jsme šli nakupovat potraviny, požádala jsem je, aby přinesly dvě kila jablek. Musely vybrat ta dobrá, což jsem je naučila, a změřit kila na váze.
Pokud jsme překročili rozpočet na nákup, pomáhaly mi rozhodnout, co vrátit.
Nedělejte si starosti s dokonalostí Očekávala jsem, že si dcery budou každé ráno samy stlát postele. Ha! Postel ustlaná dítětem může vypadat, jako by v ní ještě spalo. Ale nebránila jsem se jim. Dokud to dělaly, byla jsem spokojená.
Mistrovství znamená dělat něco tolikrát, kolikrát je potřeba, aby to bylo správně. Být učitelkou psaní mě to naučilo. V osmdesátých a devadesátých letech bylo jednou z údajných charakteristik dobrého učitele to, že vaše hodina byla tak těžká, že mnoho studentů propadlo.
Ale děti, které dostaly čtyřku z první písemné práce, zjistily, že je nemožné se z toho dostat, a ztratily motivaci se zlepšovat, protože začínaly tak pozadu.
Zdroj: Getty Images
Proto jsem jim dala možnost opravovat své práce tolikrát, kolikrát chtěly. Jejich známka se odvíjela od výsledného produktu. A když přišel čas testování, moji žáci dosáhli výsledků na 90. percentilu státních zkoušek.
Chtěla jsem odměnit učení a tvrdou práci, ne to, že to zvládnou napoprvé.
Děti jsou chytřejší, než si myslíte Aby bylo jasno, neříkám, že byste měli své děti nutit dělat věci, kterým nerozumějí nebo kterých nejsou schopny, ani neříkám, že byste je měli nechat hrát si na ulici, pokud není bezpečná, nebo chodit do obchodu, pokud je okolí nebezpečné.
Jde o to naučit je, jak se vyrovnat s tím, co jim život přichystá. Jedna z nejdůležitějších lekcí, kterou jsem svým dcerám dala, je, že jediné, co můžete ovlivnit, je to, jak na věci reagujete.
Když dětem svěříte, že se mohou rozhodovat samy, začnou se cítit angažovanější, sebevědomější a silnější. A jakmile se to stane, neexistuje žádné omezení toho, čeho mohou dosáhnout.
Zdroj: Getty Images
Esther Wojcicki je pedagožka, novinářka a autorka bestselleru „Jak vychovávat úspěšné lidi“. Je také spoluzakladatelkou společnosti Tract.app a šéfkou rodičovské kanceláře Sesh.
Z toho pramení “ vrtulníkové rodičovství“, při kterém neustále odstraňujeme překážky, aby se naše děti nemusely potýkat s problémy.Jako mladá matka jsem se řídila mnoha nepopulárními rodičovskými pravidly. Ale mým pravidlem číslo 1 bylo: Nedělejte pro své děti nic, co si mohou udělat samy.To se mým dcerám osvědčilo. Všechny tři vyrostly ve velmi úspěšné ženy: Susan je generální ředitelkou YouTube, Janet je lékařka a Anne je spoluzakladatelkou a generální ředitelkou společnosti 23andMe. Dostaly se na vrchol v konkurenčních profesích, kde dominují muži.Rodiče by měli přestat rozmazlovat své dětiČím více budete svým dětem důvěřovat, že si poradí samy, tím více budou mít pravomocí. Klíčem je začít s řízeným nácvikem: Je to metoda „já dělám, my děláme, ty děláš“.Můžete ji vyzkoušet u nejrůznějších jednoduchých každodenních činností:Probuzení: Nechte je, ať si sami nastaví budík.Oblékání: Nechte je, ať si samy vyberou oblečení.Snídaně/oběd/večeře: Dejte jim jednoduché úkoly, jako je míchání těsta na palačinky, čištění krabičky na svačinu a prostírání stolu.Připravit si batoh: Nechte je projít seznam toho, co si ten den musí vzít s sebou.Vytváření plánů: Nechte je vymyslet víkendové nebo mimoškolní aktivity.Kontrola domácích úkolů: Nevadí, když nebudou mít 100 % správných odpovědí. Nechte je poučit se z chyb.Zdroj: Getty ImagesDomácí práce jsou obzvlášť důležité. U nás doma bylo velkým úkolem mytí nádobí. Všechny mé dcery stály na malé stoličce u dřezu a myly nádobí po večeři.Chcete využít této příležitosti?A když jsme šli nakupovat potraviny, požádala jsem je, aby přinesly dvě kila jablek. Musely vybrat ta dobrá, což jsem je naučila, a změřit kila na váze.Pokud jsme překročili rozpočet na nákup, pomáhaly mi rozhodnout, co vrátit.Nedělejte si starosti s dokonalostíOčekávala jsem, že si dcery budou každé ráno samy stlát postele. Ha! Postel ustlaná dítětem může vypadat, jako by v ní ještě spalo. Ale nebránila jsem se jim. Dokud to dělaly, byla jsem spokojená.Mistrovství znamená dělat něco tolikrát, kolikrát je potřeba, aby to bylo správně. Být učitelkou psaní mě to naučilo. V osmdesátých a devadesátých letech bylo jednou z údajných charakteristik dobrého učitele to, že vaše hodina byla tak těžká, že mnoho studentů propadlo.Ale děti, které dostaly čtyřku z první písemné práce, zjistily, že je nemožné se z toho dostat, a ztratily motivaci se zlepšovat, protože začínaly tak pozadu.Zdroj: Getty ImagesProto jsem jim dala možnost opravovat své práce tolikrát, kolikrát chtěly. Jejich známka se odvíjela od výsledného produktu. A když přišel čas testování, moji žáci dosáhli výsledků na 90. percentilu státních zkoušek.Chtěla jsem odměnit učení a tvrdou práci, ne to, že to zvládnou napoprvé.Děti jsou chytřejší, než si myslíteAby bylo jasno, neříkám, že byste měli své děti nutit dělat věci, kterým nerozumějí nebo kterých nejsou schopny, ani neříkám, že byste je měli nechat hrát si na ulici, pokud není bezpečná, nebo chodit do obchodu, pokud je okolí nebezpečné.Jde o to naučit je, jak se vyrovnat s tím, co jim život přichystá. Jedna z nejdůležitějších lekcí, kterou jsem svým dcerám dala, je, že jediné, co můžete ovlivnit, je to, jak na věci reagujete.Když dětem svěříte, že se mohou rozhodovat samy, začnou se cítit angažovanější, sebevědomější a silnější. A jakmile se to stane, neexistuje žádné omezení toho, čeho mohou dosáhnout.Zdroj: Getty ImagesEsther Wojcicki je pedagožka, novinářka a autorka bestselleru „Jak vychovávat úspěšné lidi“. Je také spoluzakladatelkou společnosti Tract.app a šéfkou rodičovské kanceláře Sesh.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...