I když pracujete v hybridním režimu, jste nyní vystaveni interakci s podivínskými spolupracovníky. A bohužel mnozí z nich mohli během pandemického období, kdy jim nedbalé návyky procházely, uvolnit své profesní standardy.
Nyní, když už nejste izolováni ve své osobní bublině, se budete muset připravit na to, že budete muset čelit slabostem spolupracovníků. Zároveň si musíte všímat všech svých zvyků, které by ostatní mohli považovat za faux pas na pracovišti. Ujistěte se, že nepřispíváte k nepříjemnostem na pracovišti.
Zde je 10 zvyků spolupracovníků, které lidi přivádějí k šílenství, a návod, jak si při jejich konfrontaci zachovat zdravý rozum.
POZDNÍ PŘÍCHODY NA SCHŮZKY
Jeden nebo dva pozdní příchody v průběhu několika týdnů lze omluvit. Ale neustálé zpoždění je jednak nezdvořilé, jednak svědčí o špatném hospodaření s časem.
Náprava: Neumožňujte tomuto lenochovi, aby se flákal. Ať už uděláte cokoli, nezačínejte schůzku znovu. Pokud vás po ní někdo osloví, abyste shrnuli situaci, laskavě řekněte, že se musíte věnovat neodkladnému úkolu, a navrhněte opozdilci, aby si prošel poznámky ze schůzky.
Zdroj: Unsplash
ŠPATNÁ VIDEOKONFERENČNÍ ETIKETA
Všichni bychom už měli vědět, že se nemáme připojovat za jízdy (a tudíž být zaneprázdněni), že nemáme mít po celou dobu jednání vypnutou kameru (zejména bez vysvětlení), že nemáme energicky žvýkat sendvič (zatímco ostatní potlačují hlad), že nemáme všechny rozptylovat tím, že si na klíně držíme skotačící kočičku – seznam je dlouhý. Videokonferenční schůzky vyžadují stejnou slušnost a nerozdělenou pozornost jako osobní schůzky.
Řešení: Zapojte rušivého (nebo neviditelného) spolupracovníka tím, že se ho zeptáte na jeho názor, abyste se ujistili, že dává pozor. Požádejte o možnost vidět pracovníka na obrazovce, abyste mohli lépe řešit vysvětlení. Převažující špatné chování potlačte hned v zárodku tím, že na začátku vyslovíte obecnou žádost o odstranění rušivých vlivů, aby se všichni mohli plně věnovat konverzaci – a pokud voláte z hlučného prostředí, „ztlumte zvuk“, když nemluvíte. Pokud schůzka trvá delší dobu, požádejte předem o pěti- nebo desetiminutovou přestávku, aby se účastníci mohli věnovat osobním potřebám (včetně svačiny).
Tento nervózní tik obtěžuje všechny v dosahu sluchu (nemluvě o všech platformách pro schůzky Zoom). A co víc, nerudný pachatel si často své nepříjemnosti ani nevšimne.
Náprava: Udržujte lehký tón, nikoliv konfrontační, když o tomto problému mluvíte. Obraťte ho do vtipu, například: „Slyší ještě někdo toho datla v pozadí?“.
ČASTÉ OSOBNÍ TELEFONÁTY
Zdroj: Unsplash
V některých případech, například v případě rodinné nouze, je nutný příval osobních telefonátů. V opačném případě je to okázale neuctivé.
Náprava: Pokud je takové chování anomálií, může být necitlivé požádat spolupracovníka, aby toho zanechal. Diskrétně se zeptejte, zda je vše v pořádku – a pokud ne, nabídněte pomoc tím, že převezmete část pracovní zátěže spolupracovníka. Pokud problém přetrvává, zdvořilý rozhovor s vaším může problém vyřešit. Pokud ne, možná budete muset investovat do sluchátek s potlačením hluku.
NADMĚRNÉ SDÍLENÍ OSOBNÍCH PROBLÉMŮ
Přiznejme si to: Někteří lidé mají velmi volné (nebo neexistující) osobní hranice. Někdy ale může spolupracovník prostě jen potřebovat někoho, koho by vzal do své důvěry.
Náprava: Vezměte si na pomoc kolegu, který se vám svěřil s tím, že se s vámi bude bavit: Dejte si svolení vyjádřit své nepohodlí, když toho kolega řekne příliš mnoho, ale zvolte mírný takt. Pokud se dotyčný nachází v krizi, dejte mu najevo, že vám lichotí, že vám svěřil důvěru, ale navrhněte mu profesionálnější hlásnou troubu. Má společnost program pomoci zaměstnancům na podporu duševního zdraví pracovníků? Pokud ne, možná je právě teď ten správný čas ho navrhnout.
PŘÍLIŠ ČASTÉ ŽÁDOSTI O VYSVĚTLENÍ
Zvláště v tomto rychlém světě může někdo, kdo vstřebává informace pomaleji, pocuchat vaše nervy.
Náprava: Místo opakování se zeptejte na to, co vám není jasné. Když si spolupracovník vezme chvilku na to, aby si utřídil to, co se mu zpočátku mohlo zdát nejasné, může si uvědomit, že potřebné informace už má. Nebo pokud jsou opravdu zmatení a vy nemáte čas na vysvětlování, nabídněte jim, že se o své poznámky k úkolu podělíte později.
ŠPATNÁ HYGIENA
Zdroj: Unsplash
Špatná hygiena je sice nepříjemná, ale může být důsledkem celé řady osobních problémů, do kterých kolegové nejsou zasvěceni.
Náprava: Zejména tento problém vyžaduje maximální citlivost a soucit. Požádejte pracovníka o soukromý rozhovor a mluvte pouze za sebe – i když si ostatní stěžovali. V opačném případě se může zaměstnanec, když uslyší, že se k němu ostatní vyjádřili, cítit nejen trapně, ale i poníženě. Jemně sdělte spolupracovníkovi, čeho jste si všimli. Ve většině případů stačí, abyste provinilce upozornili, a to přiměje ke změně.
PŘERUŠOVÁNÍ KOLEGŮ
Příliš často je přerušování hrou o moc a v podstatě neguje to, co chce říct někdo jiný z týmu.
Náprava: Pokud jste to vy, kdo byl přerušen, při první příležitosti nasměrujte konverzaci zpět. Pokud vedete facilitaci a všimnete si, že kolega byl přerušen, požádejte přerušujícího, aby zadržel myšlenku, dokud nebude mít řečník možnost domluvit. Pokud se to během schůzek v rámci Zoomu stává často, navrhněte použití funkce „zvednout ruku“.
POLOVIČATÉ NÁPADY
Když spolupracovník často předkládá vágní nebo nepraktické nápady, svědčí to o jedné ze dvou věcí: Buď je nezkušený, nebo se chce jen zúčastnit konverzace.
Náprava: I když je lákavé jeho vrtochy ignorovat nebo zamlčet, lepší reakcí je vyzvat k dalšímu vysvětlení. Tímto způsobem jeho podněty neignorujete. Trik spočívá v tom, aby tento zaměstnanec pochopil, že nápad není zcela zformulován, aniž byste to museli říkat.
CHARITA
Zdroj: Unsplash
Potřeb ve světě je nespočet a je ušlechtilé podpořit věc, která je nám blízká a drahá. Potíž je v tom, že mnoho pracovníků se cítí pod tlakem, když je osloveno, aby přispěli na věc, kterou si nevybrali.
Náprava: Máte dvě možnosti: Buď dáte svému spolupracovníkovi najevo, že vaše charitativní příspěvky jsou vyčerpány, nebo budete souhlasit s tím, že přispějete na jeho věc, pokud on přispěje na tu vaši.
Stejně jako rodinu, ani spolupracovníky si nemůžeme vybírat. A stejně jako v každém vztahu je třeba zdůrazňovat pozitiva a minimalizovat negativa. (Výjimkou je samozřejmě situace, kdy jde o zneužívání nebo obtěžování, což vyžaduje formální stížnost). V opačném případě se co nejčastěji vydejte vznešenou cestou. Snažte se být vstřícní, soucitní, uctiví a při každé příležitosti vyjadřujte uznání.
I když pracujete v hybridním režimu, jste nyní vystaveni interakci s podivínskými spolupracovníky. A bohužel mnozí z nich mohli během pandemického období, kdy jim nedbalé návyky procházely, uvolnit své profesní standardy. Nyní, když už nejste izolováni ve své osobní bublině, se budete muset připravit na to, že budete muset čelit slabostem spolupracovníků. Zároveň si musíte všímat všech svých zvyků, které by ostatní mohli považovat za faux pas na pracovišti. Ujistěte se, že nepřispíváte k nepříjemnostem na pracovišti. Zde je 10 zvyků spolupracovníků, které lidi přivádějí k šílenství, a návod, jak si při jejich konfrontaci zachovat zdravý rozum.POZDNÍ PŘÍCHODY NA SCHŮZKYJeden nebo dva pozdní příchody v průběhu několika týdnů lze omluvit. Ale neustálé zpoždění je jednak nezdvořilé, jednak svědčí o špatném hospodaření s časem. Náprava: Neumožňujte tomuto lenochovi, aby se flákal. Ať už uděláte cokoli, nezačínejte schůzku znovu. Pokud vás po ní někdo osloví, abyste shrnuli situaci, laskavě řekněte, že se musíte věnovat neodkladnému úkolu, a navrhněte opozdilci, aby si prošel poznámky ze schůzky. Zdroj: UnsplashŠPATNÁ VIDEOKONFERENČNÍ ETIKETAVšichni bychom už měli vědět, že se nemáme připojovat za jízdy , že nemáme mít po celou dobu jednání vypnutou kameru , že nemáme energicky žvýkat sendvič , že nemáme všechny rozptylovat tím, že si na klíně držíme skotačící kočičku – seznam je dlouhý. Videokonferenční schůzky vyžadují stejnou slušnost a nerozdělenou pozornost jako osobní schůzky. Řešení: Zapojte rušivého spolupracovníka tím, že se ho zeptáte na jeho názor, abyste se ujistili, že dává pozor. Požádejte o možnost vidět pracovníka na obrazovce, abyste mohli lépe řešit vysvětlení. Převažující špatné chování potlačte hned v zárodku tím, že na začátku vyslovíte obecnou žádost o odstranění rušivých vlivů, aby se všichni mohli plně věnovat konverzaci – a pokud voláte z hlučného prostředí, „ztlumte zvuk“, když nemluvíte. Pokud schůzka trvá delší dobu, požádejte předem o pěti- nebo desetiminutovou přestávku, aby se účastníci mohli věnovat osobním potřebám . Chcete využít této příležitosti?ŤUKÁNÍ PEREM O STŮLTento nervózní tik obtěžuje všechny v dosahu sluchu . A co víc, nerudný pachatel si často své nepříjemnosti ani nevšimne. Náprava: Udržujte lehký tón, nikoliv konfrontační, když o tomto problému mluvíte. Obraťte ho do vtipu, například: „Slyší ještě někdo toho datla v pozadí?“. ČASTÉ OSOBNÍ TELEFONÁTYZdroj: UnsplashV některých případech, například v případě rodinné nouze, je nutný příval osobních telefonátů. V opačném případě je to okázale neuctivé. Náprava: Pokud je takové chování anomálií, může být necitlivé požádat spolupracovníka, aby toho zanechal. Diskrétně se zeptejte, zda je vše v pořádku – a pokud ne, nabídněte pomoc tím, že převezmete část pracovní zátěže spolupracovníka. Pokud problém přetrvává, zdvořilý rozhovor s vaším může problém vyřešit. Pokud ne, možná budete muset investovat do sluchátek s potlačením hluku. NADMĚRNÉ SDÍLENÍ OSOBNÍCH PROBLÉMŮPřiznejme si to: Někteří lidé mají velmi volné osobní hranice. Někdy ale může spolupracovník prostě jen potřebovat někoho, koho by vzal do své důvěry. Náprava: Vezměte si na pomoc kolegu, který se vám svěřil s tím, že se s vámi bude bavit: Dejte si svolení vyjádřit své nepohodlí, když toho kolega řekne příliš mnoho, ale zvolte mírný takt. Pokud se dotyčný nachází v krizi, dejte mu najevo, že vám lichotí, že vám svěřil důvěru, ale navrhněte mu profesionálnější hlásnou troubu. Má společnost program pomoci zaměstnancům na podporu duševního zdraví pracovníků? Pokud ne, možná je právě teď ten správný čas ho navrhnout.PŘÍLIŠ ČASTÉ ŽÁDOSTI O VYSVĚTLENÍZvláště v tomto rychlém světě může někdo, kdo vstřebává informace pomaleji, pocuchat vaše nervy. Náprava: Místo opakování se zeptejte na to, co vám není jasné. Když si spolupracovník vezme chvilku na to, aby si utřídil to, co se mu zpočátku mohlo zdát nejasné, může si uvědomit, že potřebné informace už má. Nebo pokud jsou opravdu zmatení a vy nemáte čas na vysvětlování, nabídněte jim, že se o své poznámky k úkolu podělíte později. ŠPATNÁ HYGIENAZdroj: UnsplashŠpatná hygiena je sice nepříjemná, ale může být důsledkem celé řady osobních problémů, do kterých kolegové nejsou zasvěceni. Náprava: Zejména tento problém vyžaduje maximální citlivost a soucit. Požádejte pracovníka o soukromý rozhovor a mluvte pouze za sebe – i když si ostatní stěžovali. V opačném případě se může zaměstnanec, když uslyší, že se k němu ostatní vyjádřili, cítit nejen trapně, ale i poníženě. Jemně sdělte spolupracovníkovi, čeho jste si všimli. Ve většině případů stačí, abyste provinilce upozornili, a to přiměje ke změně. PŘERUŠOVÁNÍ KOLEGŮPříliš často je přerušování hrou o moc a v podstatě neguje to, co chce říct někdo jiný z týmu. Náprava: Pokud jste to vy, kdo byl přerušen, při první příležitosti nasměrujte konverzaci zpět. Pokud vedete facilitaci a všimnete si, že kolega byl přerušen, požádejte přerušujícího, aby zadržel myšlenku, dokud nebude mít řečník možnost domluvit. Pokud se to během schůzek v rámci Zoomu stává často, navrhněte použití funkce „zvednout ruku“. POLOVIČATÉ NÁPADYKdyž spolupracovník často předkládá vágní nebo nepraktické nápady, svědčí to o jedné ze dvou věcí: Buď je nezkušený, nebo se chce jen zúčastnit konverzace. Náprava: I když je lákavé jeho vrtochy ignorovat nebo zamlčet, lepší reakcí je vyzvat k dalšímu vysvětlení. Tímto způsobem jeho podněty neignorujete. Trik spočívá v tom, aby tento zaměstnanec pochopil, že nápad není zcela zformulován, aniž byste to museli říkat.CHARITAZdroj: UnsplashPotřeb ve světě je nespočet a je ušlechtilé podpořit věc, která je nám blízká a drahá. Potíž je v tom, že mnoho pracovníků se cítí pod tlakem, když je osloveno, aby přispěli na věc, kterou si nevybrali. Náprava: Máte dvě možnosti: Buď dáte svému spolupracovníkovi najevo, že vaše charitativní příspěvky jsou vyčerpány, nebo budete souhlasit s tím, že přispějete na jeho věc, pokud on přispěje na tu vaši. Stejně jako rodinu, ani spolupracovníky si nemůžeme vybírat. A stejně jako v každém vztahu je třeba zdůrazňovat pozitiva a minimalizovat negativa. . V opačném případě se co nejčastěji vydejte vznešenou cestou. Snažte se být vstřícní, soucitní, uctiví a při každé příležitosti vyjadřujte uznání.