Podle Michelle Krebsové, výkonné analytičky společnosti Cox Automotive, ceny vozidel v roce 2022 skokově vzrostly, protože nedostatek čipů, který se poprvé projevil během pandemie, nadále tížil starší výrobce automobilů. Dodala, že cenová dostupnost zůstane problémem i v roce 2023.
Mezitím Krebsová uvedla, že se podnikům výrobců elektromobilů nadále daří. Akcioví analytici také vidí, že některé z těchto firem se v příštím roce mohou zdvojnásobit.
Na spotřebitele letos tlačila také inflace. Krebsová však uvedla, že se nedomnívá, že by recese výrazně ovlivnila prodeje vozidel, protože toto odvětví již v posledních letech pociťovalo prodejní tlaky vzhledem k omezení nabídky.
„Trh s novými vozidly je hra pro bohaté,“ řekla Krebsová a jako faktory ovlivňující ceny uvedl omezení nabídky a zaměření výrobců automobilů na vozy vyšší třídy s většími ziskovými maržemi.
Index Dow Jones U.S. Automobiles klesl v roce 2022 o více než 60 %. Po většinu prosince se dostával na jedno nové 52týdenní minimum za druhým, včetně posledního v pátek.
„Vody jsou stále neklidné“ Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, ve svém komentáři pro investory ze 14. prosince uvedl, že vzhledem k klesající poptávce, deflaci a nepříznivým změnám v nabídce a poptávce po elektromobilech lze očekávat „náročný“ rok 2023. Jonas uvedl, že v roce 2023 očekává meziroční sezónně očištěnou míru registrací vozidel o 7 %.
„Jako protivětry pro poptávku po automobilech vidíme jak ekonomiku USA, tak podmínky financování, které převáží zvýšené zásoby a výroba,“ uvedl. „Čistým dopadem toho budou podle našeho názoru nižší ceny a zvýšené objemy.“
Analytik Colin Langan ze společnosti Wells Fargo ve zprávě pro klienty ze 14. prosince rovněž uvedl, že očekává „neklidné vody“. Firma snížila svou prognózu růstu prodeje lehkých vozidel, kam patří osobní automobily, ze 7 % na 2 % v souladu s tím, co označil za „pomalejší oživení prodeje v USA“. Uvedl také, že společnosti by mohly nesplnit odhady marží pro rok 2023 kvůli pokračujícím inflačním tlakům.
Zdroj: Getty Images
Elektromobily zůstávají žhavé Elektromobily mají mezitím vítr v zádech díky nové legislativě.
Podle Krebsové je podpořilo zaměření infrastrukturního balíčku na dobíjecí stanice a daňové úlevy na nákup nových elektromobilů podle zákona o snížení inflace. V Kalifornii podle ní pomohlo zvýšit zájem také oznámení guvernéra Gavina Newsoma, že všechna osobní vozidla prodávaná ve státě budou mít do roku 2035 nulové emise.
Tesla (TSLA) zůstává hvězdou mezi elektromobily a podle Krebsové letos v celkovém prodeji překonala BMW i Mercedes-Benz. Poznamenala však také, že startupy, jako je Lucid (LCID), vstupují na trh s velkou pompou, zatímco tradiční výrobci automobilů nadále získávají půdu pod nohama.
Podle Krebsové budou prodeje Tesly pravděpodobně i nadále stoupat, ačkoli její tržní podíl se bude s rostoucí konkurencí nevyhnutelně zmenšovat. Podle listopadové zprávy společnosti S&P Global Mobility tvořila Tesla do konce třetího čtvrtletí 65 % nově registrovaných elektromobilů v USA. To je pokles oproti 71 % zaznamenaným v roce 2021. S&P předpokládá, že tržní podíl společnosti Tesla do roku 2025 klesne na méně než 20 %, protože počet dostupných modelů elektromobilů na trhu se ve stejném období ztrojnásobí.
To přispívá k rostoucím obavám o akcie Tesly, které letos klesly o 65 %. Přibližně 63 % analytiků, kteří se touto akcií zabývají, ji však stále hodnotí jako „buy“ nebo „overweight“. Průměrná cílová cena akcií Tesla je 269,75 USD, což podle FactSet odráží růst o 119 %.
Zdroj: Getty Images
Jonas z Morgan Stanley uvedl, že současná cena akcií je atraktivním vstupním bodem. Analytik společnosti Goldman Sachs Mark Delaney snížil cílovou cenu, ale ponechal nákupní doporučení s odkazem na měkčí nabídku a poptávku očekávanou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 a v roce 2023.
Výrobce elektromobilů musel v roce 2022 snížit ceny některých modelů. Analytik společnosti Bernstein, Toni Sacconaghi, na začátku tohoto měsíce uvedl, že možná bude zapotřebí další snížení.
Jonas také uvedl, že v oblasti elektromobilů lze očekávat chladnější výkon. Snížil předpokládaný podíl elektromobilů na trhu v roce 2025 na 11 % a v roce 2030 na 26 % z předchozí prognózy 13 % a 32 %.
Společnost Cantor Fitzgerald mezitím 20. prosince zahájila pokrytí společnosti Rivian (RIVN) s cílovou cenou 30 USD, což představuje téměř 57% nárůst oproti pátečnímu závěru. Firma poukázala na její nabídku SUV a nákladních vozů, podporu ze strany Amazonu a zaměření na budování nabíjecí sítě jako na atraktivní vlastnosti. Akcie společnosti Rivian se v roce 2022 propadly o 81 %. Průměrná cílová cena analytiků je podle FactSet 44,88 USD, což odráží potenciální růst o 134 %.
Jonas nakonec uvedl, že společnost Lucid (LCID), novější účastník na trhu, zaznamenává nižší počet rezervací a více storen. V roce 2022 akcie ztratily 82 %. Průměrná cílová cena analytiků pro Lucid činí 17,33 USD, což odráží růst o více než 158 %.
Starší automobilky se snaží dohnat ztrátu
Ford (F) a General Motors (GM) se snaží prosadit ve výrobě elektromobilů.
Generální ředitel společnosti Ford Jim Farley uvedl, že společnost předstihla Hyundai a obsadila druhé místo ve výrobě elektromobilů za společností Tesla.
Mary Barra, generální ředitelka GM, mezitím již dříve uvedla, že se společnost pokusí předstihnout Teslu. Akcie GM se v roce 2022 propadly o 42,3 %, zatímco akcie Fordu o 45,3 %.
Ryan Brinkman z JPMorgan má na obě akcie nadváhu, zatímco Jonas má kromě Ferrari, Riviany a Tesly nadváhu na Ford. Delaney z Goldman Sachs uvedl, že firma v současné době preferuje GM před Fordem vzhledem k jeho „náskoku“ v oblasti elektromobilů.
„GM má příležitosti využít svou architekturu elektromobilů a lépe se zaměřit na nové trhy (např. komerční s Brightdrop) a regiony (např. Evropa),“ uvedl ve zprávě z 13. prosince.
Podle Michelle Krebsové, výkonné analytičky společnosti Cox Automotive, ceny vozidel v roce 2022 skokově vzrostly, protože nedostatek čipů, který se poprvé projevil během pandemie, nadále tížil starší výrobce automobilů. Dodala, že cenová dostupnost zůstane problémem i v roce 2023.Mezitím Krebsová uvedla, že se podnikům výrobců elektromobilů nadále daří. Akcioví analytici také vidí, že některé z těchto firem se v příštím roce mohou zdvojnásobit.Na spotřebitele letos tlačila také inflace. Krebsová však uvedla, že se nedomnívá, že by recese výrazně ovlivnila prodeje vozidel, protože toto odvětví již v posledních letech pociťovalo prodejní tlaky vzhledem k omezení nabídky.„Trh s novými vozidly je hra pro bohaté,“ řekla Krebsová a jako faktory ovlivňující ceny uvedl omezení nabídky a zaměření výrobců automobilů na vozy vyšší třídy s většími ziskovými maržemi.Index Dow Jones U.S. Automobiles klesl v roce 2022 o více než 60 %. Po většinu prosince se dostával na jedno nové 52týdenní minimum za druhým, včetně posledního v pátek.„Vody jsou stále neklidné“Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, ve svém komentáři pro investory ze 14. prosince uvedl, že vzhledem k klesající poptávce, deflaci a nepříznivým změnám v nabídce a poptávce po elektromobilech lze očekávat „náročný“ rok 2023. Jonas uvedl, že v roce 2023 očekává meziroční sezónně očištěnou míru registrací vozidel o 7 %.Chcete využít této příležitosti?„Jako protivětry pro poptávku po automobilech vidíme jak ekonomiku USA, tak podmínky financování, které převáží zvýšené zásoby a výroba,“ uvedl. „Čistým dopadem toho budou podle našeho názoru nižší ceny a zvýšené objemy.“Analytik Colin Langan ze společnosti Wells Fargo ve zprávě pro klienty ze 14. prosince rovněž uvedl, že očekává „neklidné vody“. Firma snížila svou prognózu růstu prodeje lehkých vozidel, kam patří osobní automobily, ze 7 % na 2 % v souladu s tím, co označil za „pomalejší oživení prodeje v USA“. Uvedl také, že společnosti by mohly nesplnit odhady marží pro rok 2023 kvůli pokračujícím inflačním tlakům.Zdroj: Getty ImagesElektromobily zůstávají žhavéElektromobily mají mezitím vítr v zádech díky nové legislativě.Podle Krebsové je podpořilo zaměření infrastrukturního balíčku na dobíjecí stanice a daňové úlevy na nákup nových elektromobilů podle zákona o snížení inflace. V Kalifornii podle ní pomohlo zvýšit zájem také oznámení guvernéra Gavina Newsoma, že všechna osobní vozidla prodávaná ve státě budou mít do roku 2035 nulové emise.Tesla zůstává hvězdou mezi elektromobily a podle Krebsové letos v celkovém prodeji překonala BMW i Mercedes-Benz. Poznamenala však také, že startupy, jako je Lucid , vstupují na trh s velkou pompou, zatímco tradiční výrobci automobilů nadále získávají půdu pod nohama.Podle Krebsové budou prodeje Tesly pravděpodobně i nadále stoupat, ačkoli její tržní podíl se bude s rostoucí konkurencí nevyhnutelně zmenšovat. Podle listopadové zprávy společnosti S&P Global Mobility tvořila Tesla do konce třetího čtvrtletí 65 % nově registrovaných elektromobilů v USA. To je pokles oproti 71 % zaznamenaným v roce 2021. S&P předpokládá, že tržní podíl společnosti Tesla do roku 2025 klesne na méně než 20 %, protože počet dostupných modelů elektromobilů na trhu se ve stejném období ztrojnásobí.To přispívá k rostoucím obavám o akcie Tesly, které letos klesly o 65 %. Přibližně 63 % analytiků, kteří se touto akcií zabývají, ji však stále hodnotí jako „buy“ nebo „overweight“. Průměrná cílová cena akcií Tesla je 269,75 USD, což podle FactSet odráží růst o 119 %.Zdroj: Getty ImagesJonas z Morgan Stanley uvedl, že současná cena akcií je atraktivním vstupním bodem. Analytik společnosti Goldman Sachs Mark Delaney snížil cílovou cenu, ale ponechal nákupní doporučení s odkazem na měkčí nabídku a poptávku očekávanou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 a v roce 2023.Výrobce elektromobilů musel v roce 2022 snížit ceny některých modelů. Analytik společnosti Bernstein, Toni Sacconaghi, na začátku tohoto měsíce uvedl, že možná bude zapotřebí další snížení.Jonas také uvedl, že v oblasti elektromobilů lze očekávat chladnější výkon. Snížil předpokládaný podíl elektromobilů na trhu v roce 2025 na 11 % a v roce 2030 na 26 % z předchozí prognózy 13 % a 32 %.Společnost Cantor Fitzgerald mezitím 20. prosince zahájila pokrytí společnosti Rivian s cílovou cenou 30 USD, což představuje téměř 57% nárůst oproti pátečnímu závěru. Firma poukázala na její nabídku SUV a nákladních vozů, podporu ze strany Amazonu a zaměření na budování nabíjecí sítě jako na atraktivní vlastnosti. Akcie společnosti Rivian se v roce 2022 propadly o 81 %. Průměrná cílová cena analytiků je podle FactSet 44,88 USD, což odráží potenciální růst o 134 %.Jonas nakonec uvedl, že společnost Lucid , novější účastník na trhu, zaznamenává nižší počet rezervací a více storen. V roce 2022 akcie ztratily 82 %. Průměrná cílová cena analytiků pro Lucid činí 17,33 USD, což odráží růst o více než 158 %.Starší automobilky se snaží dohnat ztrátuFord a General Motors se snaží prosadit ve výrobě elektromobilů.Generální ředitel společnosti Ford Jim Farley uvedl, že společnost předstihla Hyundai a obsadila druhé místo ve výrobě elektromobilů za společností Tesla.Mary Barra, generální ředitelka GM, mezitím již dříve uvedla, že se společnost pokusí předstihnout Teslu. Akcie GM se v roce 2022 propadly o 42,3 %, zatímco akcie Fordu o 45,3 %.Ryan Brinkman z JPMorgan má na obě akcie nadváhu, zatímco Jonas má kromě Ferrari, Riviany a Tesly nadváhu na Ford. Delaney z Goldman Sachs uvedl, že firma v současné době preferuje GM před Fordem vzhledem k jeho „náskoku“ v oblasti elektromobilů.„GM má příležitosti využít svou architekturu elektromobilů a lépe se zaměřit na nové trhy a regiony ,“ uvedl ve zprávě z 13. prosince.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...